למה אסור להרדים תינוק עם טלפון סלולארי וכיצד זה עלול להשפיע על ההתפתחות המוח שלו?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אייפוןהמחקר נערך על ידי מדענים בכירים מומחים לבריאות וסביבה, ופורסם ביולי 2015 בכתב העת המקוון Journal of Microscopy and Ultrastructure כתב על הנזק האפשרי הנגרם מקרינת טלפונים סלולאריים במיוחד לילדים ותינוקות. נתון זה מהווה את גולת הכותרת של מחקר חדש, אשר למרות הנתונים הסותרים, מצא קשר בין קרינה סלולארית לבין סרטן.

המדענים ציינו שילדים מתמודדים עם סיכון בריאותי גבוה יותר בהשוואה למבוגרים. הם התבוננו על מחקרי חשיפת טלפונים ניידים, שנערכו בין השנים 2009-2014, בשילוב עם נתוני קרינת טלפון נייד, מסמכים ממשלתיים, מדריכי יצרנים ופרסומים זהים. שיעור ספיגת הקרינה גבוה יותר בקרב ילדים מאשר בקרב מבוגרים, היות ורקמות המוח של ילדים סופגות יותר, הגולגולת שלהם דקה יותר, וגודלם היחסי קטן. הקרינה עלולה להוביל לניוון תאי עצב במוח.

נתוני מחקרים

מחקרים רבים נוספים הוכיחו שילדים סופגים יותר קרינה בהשוואה למבוגרים. אחד המחקרים מצא כי רקמת המוח של ילדים סופגת קרינה כפולה בהשוואה למבוגרים, ומחקרים אחרים דיווחו כי מח העצם של ילדים סופג קרינה עשר פעמים יותר בהשוואה למבוגרים.

בלגיה, צרפת, הודו וממשלות אחרות מתקדמות מבחינה טכנולוגית, חוקקו חוקים או פרסמו אזהרות הנוגעות לשימוש ילדים במכשירים סלולריים, ובמיוחד לגבי הימנעות מהרדמת ילד עם טלפון סלולארי, למניעת השלכות שליליות על התפתחות המוח במיוחד, והתפתחות נאותה כללית בפרט.

המדענים מסבירים כי נתוני חשיפת הקרינה נותרו ללא שינוי במשך 19 שנים. הם ציינו גם כי משתמשי טלפונים חכמים, מקבלים, עם רכישת המכשיר, הוראות לגבי הקפדת המרחק המינימאלי של המכשיר מהגוף. השכבת תינוקות או פעוטות לישון, תוך שימוש או הפעלת הטלפון הסלולארי, מגביר את הסיכון לחשיפה, והוא הגורם לסרטן יותר מכל גורם אחר. ככל שהילד צעיר יותר, כך גבוה יותר הסיכון.

ביקורת המדענית מבטאת חששות הקשורים לתפקיד ההולך וגובר של טכנולוגיות הפולטות קרינה בלתי מייננת, כולל טלפונים סלולריים וצעצועים מסוימים. הם מצביעים על העובדה לפיה גידולים מסוימים, לפחות על פי הדיווחים, עולים בשכיחותם, כולל הגידולים המוחיים הממאירים ביותר. יחד עם זאת, קיימות בעיות עם חלק מהנתונים, ורבים מהדיווחים מקורם בשמועות.

שימוש בטוח בטלפונים סלולאריים ליד ילדים

התקנים אלחוטיים מהווים כיום חלק מחיי היומיום, אך ניתן להשתמש בהם באופן בטוח. ההמלצות הבריאותיות הנוגעות לחשיפת ילדים לטלפונים סלולריים כוללות:

כמה שיותר רחוק. יש להחזיק את הטלפון הסלולארי במרחק של כ-15 סנטימטרים מהאוזן, כך שהסיכון פוחת בעשרת אלפים.

טלפון סלולרי מפזר קרינה תמיד, אלא אם כן הוא כבוי. כשהטלפון אינו בשימוש, אין צורך להחזיק אותו כל הזמן על הגוף, ובוודאי שלא להניח לילד לשחק עימו.

מניעת חשיפת ילדים. יש להישמר מפני חשיפת ילדים למכשירים סלולאריים לפני השינה, כמו גם להימנע משימוש בהם ליד נשים הרות, בתקופת הנקה, ובמיוחד להימנע מהנחתם על עריסת התינוק.

שימוש בטוח של ילדים במכשירים סלולריים. אין להתיר לילדים ותינוקות להפעיל טלפונים סלולריים בחדר השינה שלהם, ולא להשאיר את המכשיר ליד מיטתם בלילה. מחקרים מדווחים כי 75% מהילדים עד גיל עשר הולכים לישון מידי לילה עם הטלפון הסלולארי שלהם מתחת לכרית.

חלופות בטוחות. כיום ניתן לראות ילדים צעירים, עד גיל שלוש, מפעילים בעצמם מכשירים סלולאריים. חלופה בטוחה יותר היא להרגילם ולעודד אותם לשחק בצעצועים בטוחים ומתאימים יותר.

נתבי ה-Wi-Fi בבית. אלו צריכים להיות ממוקמים במרחק מהמיקום בו ילדים מבלים את רוב זמנם.

החוקרים מציינים כי מספר מחקרים הראו סיכון מוגבר לסרטן המוח בקרב ילדים המשתמשים בטלפון סלולארי, גם אם חלק מנתונים אלו שנויים במחלוקת. הזמן הממוצע בין חשיפה לקרינה לבין אבחון גידולים מוצקים או שלושה עשורים או יותר, כך שסביר להניח שגידולים אלו נגרמו כתוצאה מחשיפה לקרינה במהלך הילדות.

קראו גם:

נומופוביה – הכירו את הפחד לעזוב את הסמארטפון

התפתחות ילדים מגיל 0 עד גיל שנה

התפתחות ילדים מגיל שנה עד שנתיים

התפתחות ילדים מגיל שנתיים עד שלוש

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן