גדילה ועלייה במשקל על פי עקומות גדילה של טפת חלב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עקומות גדילה וטיפת חלב
עקומות גדילה וטיפת חלב

הורים אינם זקוקים באמת לתרשים על מנת לבחון את האופן התקין בו גדל התינוק, אך תרשימי עקומת גדילה מספקים התייחסות תקנית לרופא הילדים ולצוות הרפואי בטיפת חלב לגבי אופן הגדילה הטבעי והתקני של התינוק.

יש היבט אחד אליו ניתן לצפות בכל ביקור בטיפת חלב: התינוק יישקל ויימדד. אך מספרי המשקל, מדידת האורך ובדיקת ההיקף הטבעי של הראש מספקים את נקודת המבט התקנית הנדרשת לאופן בו גדל התינוק.

חשיבות כלי עקומת גדילה

עקומת גדילה היא רק אחד מהכלים בהם משתמש רופא הילדים על מנת לוודא כי הילד גדל באופן נורמאלי. היא מסייעת לרופא לעקוב אחר גדילת התינוק לאורך הזמן ולעקוב אחר כל התנאים התקניים.

הרופא עומד על המשמר מבחינת עליות או ירידות דרסטיות במשך תקופת זמן קצרה, למרות שגם עקומת גדילה שאינה ממוצעת נחשבת לתקנית.

התרשימים התקניים בהם משתמשים רופאי הילדים מבוססים על תרשימים שפותחו על ידי המרכז לבקרת מחלות (CDC) והם מבוססים על סקרים לאומיים של ילדים, מבחינת נוסחת הנקה והאכלה.

קבוצת תרשימים אחת מיועדת לתינוקות מגיל לידה ועד גיל שלוש, והיא מבוססת על מדידת התינוק במצב שכיבה, ומדידת משקל התינוק בקנה מידה דיגיטלי.

הקבוצה השנייה של התרשימים מיועדת לילדים גדולים יותר, והיא מודדת גובה בעמידה ומשקל תקין ורצוי. בנוסף, קיים תרשים נפרד המיועד לפנים, אם כי לא כל הרופאים משתמשים בו, ותרשימים אחרים אשר מיועדים לתינוקות עם מצבים מיוחדים, כגון תסמונת דאון.

המספרים התקניים לקביעת עקומת הגדילה הנורמאלית נגזרים מגבהים ממוצעים, משקלים וגדלי ראש רצויים של ילדים. אין להיות מודאגים אם התינוק נמצא מעל או מתחת לממוצע, היות ותינוק בריא יכול להיות מעט גדול או קטן מהנורמה הרצויה, כל עוד הוא נמצא בטווח הממוצע התקין.

אלו ממצאים נבדקים בטיפת חלב?

לאחר שמבוצעות מדידות התינוק, הצוות הרפואי בטיפת חלב מציב את הנתונים בתרשים, או מחבר אותם לתכנת מחשב, על מנת לקבוע את אחוזי הגדילה של התינוק, ואז משווים את הנתונים עם הנתונים מהביקורים האחרונים, באמצעות עקומת גדילה.

בעוד שנתונים אלו עלולים להיראות מפחידים אם הם משתנים באופן משמעותי מהבדיקה האחרונה, כמו למשל, אם משקל הילד מזנק באופן משמעותי, אין סיבה להיכנס לפאניקה.

שינויים משמעותיים עלולים להוות לעיתים דגל אדום, אך הצוות הרפואי לוקח בחשבון גורמים רבים בעת הערכת בריאות התינוק, כגון אבני הדרך ההתפתחותיות של התינוק, תוצאות הבדיקה הגופנית, שיקולים גנטיים ונתוני גדילה רצויים.

כיצד עובדים תרשימי גדילה?

תרשימי גדילה מפרידים נתוני משקל, גובה והיקף ראש. הם נועדו פשוט לייצג את הנתונים הממוצעים של תינוקות רגילים. ניתן להתבונן בקווי האחוזים במקביל מתרשים אחד לשני. עקומת האחוזים כוללים: 5%, 10%, 25%, 50%, 75%, 90% ו-95%.

אם משקל הילד נמצא בעקומת חמישים אחוזים, זה אומר שמתוך מאה ילדים רגילים בגילו, חמישים יהיו גדולים ממנו, וחמישים קטנים ממנו. בדומה לכך, אם הוא נמצא בעקומת 75%, זה אומר שהוא גדול יותר מ-75 ילדים בני גילו וקטן יותר רק בהשוואה ל-25 ילדים מתוך מאה ילדים בגילו. בדומה לכך, עלייה מתמדת במשקל, לעומת גדילה איטית מבחינת גובה, מציינת סיכון מוקדם להשמנה.

טיפים של טיפת חלב

יש להתייחס אל עקומת הגדילה באופן פרופורציונאלי. גדילת הילד והתפתחותו עשויה שלא להתבצע באופן חלק ומושלם כמו שנראים קווי התרשים.

ילדים עשויים "לקפץ" מעלה ומטה בעקומת הגדילה, בהתאם לגורמים שונים כגון תיאבון, בעיות האכלה, מחלות ועוד. יש להתייחס לסימנים אחרים של בריאות תקינה, כגון מצגת טבעית של שמחה ובריאות אצל התינוק, והתקדמות התפתחותית עקבית וטובה. נתונים אלו מעידים על סבירות נמוכה לבעיות.

הצוות הרפואי בטיפת לב ממליץ שלא לגלות אובססיביות לגבי תנודות שאינן יציבות, כביכול, בעקומת הגדילה. אפשרות לבעיה מתרחשת רק בעת מגמת ירידה מתמשכת, המתפרשת בדרך כלל על פני חודשים ארוכים.

הסיבה לדאגה מוצדקת היא במצב בו שיעור הגדילה של התינוק מואט מבחינת משקל, גובה או היקף ראש, והוא נופל באופן משמעותי מתחת לקווי האחוזים התקניים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן