לקויות למידה בילדים בבית הספר היסודי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לקות למידה ביסודי
לקות למידה ביסודי

לקויות למידה משפיעות על ילדים בגילאי בית הספר היסודי באופן של יכולת קבלת מידע, תהליך עיבוד מידע או הבעתו, והן נמשכות לאורך כל החיים. ההפרעה משפיעה על היכולת שלהם ללמוד מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה או מתמטיקה.

ההגדרה הרפואית הרשמית למצב זה היא "הפרעה נוירוביולוגית הקיימת בתפקוד המוח, או מבנה שונה של המוח". אנשי מקצוע במסגרות החינוך המיוחד מגדירים את המונח כ"לקות למידה ספציפית" המתבטאת כהפרעה באחד או יותר מהתהליכים הפסיכולוגיים הבסיסיים הקשורים להבנה או שימוש בשפה מדוברת או כתובה. מיומנויות הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה או מתמטיקה עלולים להיות מושפעים לרעה כשילד סובל מלקויות למידה.

מה אינו נחשב ללקויות למידה?

מצב זה מבולבל לעיתים קרובות עם הפרעות אחרות, לכן יש לקבל אבחנה מדויקת על מנת לקבל את הטיפול המתאים.

לקויות למידה אינן כוללות את המצבים הבאים:

הפרעות קשב – כגון הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD), המתרחשות לעיתים קרובות במקביל ללקויות למידה, אך מדובר בשני מצבים שונים.

פיגור שכלי – לקויות למידה אינן זהות לפיגור שכלי, אוטיזם, בעיות שמיעה או ראייה, נכויות פיסיות, הפרעות רגשיות או בעיות בתהליך הרגיל של לימוד שפה שניה.

הזדמנויות חינוך – לקויות למידה אינן נגרמות כתוצאה מחוסר הזדמנויות חינוכיות, כגון שינויים תכופים של בתי ספר, העדרות תכופה מהלימודים או חוסר הדרכה במיומנויות בסיסיות.

עובדות על לקויות למידה – לקויות אלו כוללות קשיים בכישורי קריאה ושפה בסיסיים; תורשה; המצב משפיע יותר על בנות מאשר על בנים; ההפרעה אינה ניתנת לריפוי; אך עם תמיכה והתערבות, ילדים עם לקויות למידה יכולים להצליח בלימודים ובחיים.

הסימנים אותם יש לחפש

רוב הילדים סובלים ממספר בעיות בבית הספר היסודי בשלב זה או אחר. הם עשויים להיאבק עם נושא מסוים, בעוד שאחרים מתקשים להצליח ללמוד עם סגנון הוראה מסוים.

ילדים אלו מואשמים לעיתים בבעיות כגון חוסר מוטיבציה, חוסר בגרות או בעיות התנהגות. אך אם הילד חווה בעיות מתמשכות משמעותיות עם מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון, יתכן שהוא סובל מלקות למידה.

היות וכל ילד חווה קבוצה ייחודית של עוצמות ואתגרים, יש להתייעץ עם המורים, צוות ההנהלה, ויועצים חינוכיים על מנת לקבל את התובנה שלהם. בעת איתור הסימנים, על ההורים לשאול את עצמם אם המאפיינים אותם מציג הילד מתבטאים במידה רבה יותר מהרגיל לגילו, על פני תקופה ממושכת של זמן, ובסביבות שונות, למשל בבית הספר, בבית ובחיים החברתיים.

הערכת לקויות למידה – אם הורים חושדים כי הילד סובל מלקויות למידה, יש להתייעץ עם מטפלים מקצועיים על מנת להחליט לגבי הצעדים הבאים. צוות מטפלים רב תחומי מעריך את מצב הילד לפני קבלת החלטות.

בעקבות ההערכה, צוות בית הספר נפגש עם ההורים כדי לדון בתוצאות ולהחליט אם הילד זכאי לשירותי חינוך מיוחדים במסגרת בית הספר הציבורי. אם לא, ניתן להשתמש בתוצאות ההערכה לשם הרכבת תכנית חינו המסייעת להבין את אופי לקויות הלמידה ומציאת שיטות להצליח בלימודים.

שיטות התמודדות

עם התמיכה וההתערבויות הנכונות, הילד יכול להצליח בבית הספר היסודי ולהפוך למבוגר מוצלח. ניתן לסייע לו בשיטות הבאות:

  • לשוחח עימו בגלוי ולהכיר בקשיי הלמידה שלו.
  • להזכיר לו שהוא אינטליגנט, אך יש לו דרך למידה שונה.
  • לזהות את נקודות החוזק והכישורים, ולעודד אותו לפתחם.
  • להיעזר בשירותי אימון לשיטות שיסייעו לו לעבור דרך אתגרי הלמידה.
  • לתמוך במאמציו להצליח.
  • להיות זמין כדי לסייע לו בשיעורי הבית.
  • להוות מודל לחיקוי, לקרוא ספר או עיתון, או לכתוב מכתב בזמן שהוא לומד.
  • להגדיר מטרות וציפיות ריאליות.
  • לעבוד בשיתוף פעולה עם צוות המטפלים המקצועיים.
  • להקשיב לילד כשהוא רוצה לדבר.
  • ללמד אותו להבין את צרכיו ולסייע לו במידת האפשר.

להעריך את הייחודיות שלו, כמו גם את איכויותיו המיוחדות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן