באיזה כיוון להושיב את הילד בעגלה וכיצד זה יכול לתרום להתפתחות שלו?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת אופטימטריסטרוב רופאי הילדים ממליצים על הכיוון הנכון להשכבת או הושבת התינוק בעגלה, כדי למנוע הפעלת לחץ על גופו המתפתח. תינוקות שוכבים בדרך כל על גבם בעגלה, אך תנוחה זו עשויה להפעיל עליו לחץ פיזי ורגשי אשר עשוי להתבטא בעיכוב התפתחותי. הושבתו בעגלה בתנוחה זקופה עם תמיכת רגל נכונה מסייעת לו מבחינה התפתחותית תקינה, ומייעלת את צמיחתו הפיזית, הרגשית והשכלית.

התפתחות גב התינוק

עמוד השדרה אינו ישר לחלוטין, למרות שזה אולי נראה כך מקדימה או מאחור. כשמתבוננים על אדם מהצד, ניתן לראות ארבע עקומות גלויות קלות, היוצרות צורת "S" מוארכת. עקומות אלו מסייעות לשמירת הגמישות והאיזון, וביצוע פעילויות יומיומיות המשפיעות על עמוד השדרה כגון הליכה, ריצה וקפיצה.

אדם אינו נולד עם עקומות אלו, והן מתפתחות בהדרגה כאמצעי הסתגלות לכוח הכבידה. במהלך הלידה, תינוקות נמצאים במצב של כיפוף, כשהם עדיין מכורבלים, ועמוד השדרה שלהם מעוצב בעיקול קמור ארוך טבעי.

בהתחלה, תינוק אינו מסוגל להחזיק את ראשו, אך בהדרגה, ככל ששרירי צווארו מתחזקים, הוא מתחיל להרים את ראשו כנגד כוח הכבידה, והעקומה מתחילה להתפתח בצווארו על מנת לסייע לו לאזן את ראשו. כשהוא מתחיל לזחול, שריריו התומכים מתפתחים. רק בשנה הראשונה לחייו תינוק משיג את עקומות עמוד השדרה שלו.

הלחץ המופעל בהנחת תינוק בתנוחה שטוחה על גבו

הנחת התינוק שרוע על גבו בעגלה, גורמת למתיחת עמוד השדרה המעוקל לקו ישר, נגד הצורה הטבעית שלו. מחקרים מראים כי כשהתינוק מוצב בתנוחה ישרה לפרקי זמן ארוכים, עמוד השדרה שלו אינו מתפתח באופן תקין מבחינה פיזיולוגית. בנוסף, תנוחה זו עשויה אף להשפיע על התפתחות שלילית של מפרקי הירך שלו.

הנחת הילד בעגלה במשך רוב שעות היום בתנוחה ישרה של שכיבה על הגב, עלולה בסופו של דבר ליצור גולגולת מעוותת ושרירים חלשים. מחקר שנערך בגיבוי האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים קובע כי כשתינוק מונח בחוסר תנועה למשך זמן ממושך על מזרן או עגלה, הוא מפתח הפרעות מקומיות בטווח תנועת השרירים.

התנוחות הנכונות להשכבת התינוק בעגלה

התנוחה האופטימאלית להנחת תינוק בעגלה היא שילוב של תנוחת שכיבה ותנוחת "חצי ישיבה". כלומר, ניתן להניח לתינוק לישון מעט בעגלה, אך יש לשלב תנוחה זו עם תנוחת ישיבה המשולבת בהישענות מעט אחורה בתנוחת שיפוע.

כשהילד נתמך מכל הצדדים בעגלה, ונשען אחורה בנוחות על גבו בתנוחה שהיא חצי ישיבה וחצי שכיבה, הוא נחשף לשטחים פתוחים יותר במהלך הטיול בעגלה, מפתח את המגע או ההיכרות עם העולם החיצון, מפתח בהדרגה הרגל של ישיבה בגב זקוף או ישר, ואינו מזיק לשרירי ראשו, צווארו וגבו. בתנוחה זו הוא אינו מותח את עמוד השדרה שלו, ומפתח כישורי יציבה המשפיעים על הגולגולת ועמוד השדרה המתפתח.

כשתינוק יושב בתנוחה זקופה, הוא מתאמן על תנועות כגון שיפור כוח השרירים, ומסגל שליטה רבה יותר על המוטוריקה העדינה שלו. גופו פועל באופן טבעי לשמירת התנוחה התקינה, תוך כדי שהוא מתקשר טוב יותר עם העולם סביבו.

בתנוחת שכיבה על בטנו, התינוק זוכה לוויסות טמפרטורה יעיל יותר המשפרת את התפתחות התאים בגופו. תנוחה זו מאפשרת הגנה על האיברים החיוניים ותנועה נכונה של הרגליים. תנוחה זו שומרת על העקומה והקימורים הטבעיים של עמוד השדרה.

התינוק רוכש כוח שרירים מספיק על מנת להחזיק את ראשו ומקבל סיכויים טובים יותר להתמודד עם כוח הכבידה, המהווה מרכיב חיובי בהתפתחותו ומאפשר לו ללמוד בשלב מוקדם להחזיק את ראשו למעלה ולשמור על שיווי משקל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן