מהם שלבי ההתפתחות התינוק מגיל 0 עד גיל שנה?

שלבי התפתחות תינוק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שלבי התפתחות תינוק

שלבי התפתחות תינוקתינוקות מתחילים להתפתח כבר ברגע שבו הם נולדים. נכון שבשבועות הראשונים הם מבלים את רוב זמנם בשינה ובאכילה אך כבר בשבוע השמיני לחייהם מתחילה התפתחות מדהימה מבחינה מוטורית, שכלית וכמובן גם רגשית.

במאמר זה נפרט את שלבי ההתפתחות של תינוק ממוצע אך חשוב מאוד לדעת שלכל תינוק יש קצב התפתחות משלו ולא תמיד "הולכים לפי הספר" וזה בסדר. כמובן שאם מבחינים בחריגה מסוימת מההתפתחות שמותאמת לגיל התינוק, כדאי להיבדק אצל אחות טיפת חלב או אצל רופא הילדים.

גיל 0 עד 3 חודשים

התפתחות מוטורית

התפתחות מוטורית תנועתית בתינוק – לתינוק בטווח הגילאים הזה טונוס השרירים גבוה, כלומר הם מכווצים וגורמים לידיים להתנועע בצורה לא נשלטת ולא מותאמת. התינוק מזיז את ידיו לאזור הפה והעיניים, ראשו עלול לזוז בפתאומיות לאחור אם אין לו תמיכה, כשהתינוק שוכב על בטנו הוא יכול להזיז את הראש מצד לצד, הרפלקסים שלו ערים מאוד בתקופה זו וכפות ידיו עדיין סגורות כמו אגרופים קמוצים.

בין גיל חודשיים לשלושה חודשים התינוק מתחיל להיות ער לסביבה ומגיב אליה, הוא עושה תנועות רצוניות, התנועות שלו הופכות להיות גמישות יותר וממוקדות מטרה בזכות העובדה ששרירי הגוף שלו נהיים רפויים יותר. התינוק מזיז את ראשו ביתר חופשיות, הוא מביא את ידיו למרכז גופו, הוא מביט לכיוון מעלה, עוקב עם העיניים אחר דברים לאורך זמן ותנועות ידיו הן רצוניות וסימטריות.

התפתחות חושית

במשך השבועות הראשונים מרגע הלידה התינוק רואה למרחק של 20-16 ס"מ בלבד, גופים שרחוקים ממרחק זה נראים לו בצורה מטושטשת, המבטים שלו נודדים לצדדים ולפעמים אפשר להבחין בפזילה.

התינוק מקשיב לצלילים שמסביבו, הוא נבהל מצלילים פתאומיים חזקים ונרגע למשמע צלילים מונוטוניים ושקטים. צבעים שחור, אדום ולבן מעניינים אותו יותר מצבעים אחרים. בין גיל חודשיים לשלושה חודשים התינוק מעדיף קולות מסוימים- נעימים ומרגיעים, ריחות מסוימים- מתוקים כמו חלב אם על פני חומציים ומגע רך על פני גס.

גיל 3 עד 6 חודשים

בגיל 3 חודשים התינוק מזיז את ידיו תוך כדי שליטה בהן, יש תיאום עין-יד והוא שולח ידיים לקראת חפצים. בתקופה זו (לקראת גיל 5 חודשים) התינוק מתחיל להתהפך, בשלב הראשון מהבטן לגב ובשלב השני מהגב אל הבטן.

התינוק מזיז במרץ את רגליו כמו בעיטות והוא מנופף בידיו במהירות. סביב גיל 5 חודשים התינוק בוחן חפצים באמצעות הכנסתם לפה, מציצה ונשיכה. בזמן שכיבה על הבטן התינוק נוהג לשחק בצעצועים והוא מצליח להתרומם כשחזהו ובטנו גבוהים.

התינוק מחזיק בחפצים, מעביר אותם מיד ליד ומתחיל לגלות שכשחפצים זזים הם משמיעים קולות. לקראת גיל חצי שנה התינוק מתחיל למלמל הברות שונות.

חצי שנה עד שנה

בתקופה זו של חייו התינוק לא נח לרגע (אלא אם הוא ישן). הוא זז כל הזמן, נעמד על ארבע, זוחל בזחילת גחון ואחר כך בזחילה על שש וכך הוא מגלה שיש מרחב מסביבו. בתקופה זו ייתכן שהתינוק יאבד קצת ממשקל גופו בשל האנרגיה שהוא משקיע בתזיזתיות שלו.

לקראת גיל 7 חודשיים בוקעת שן ראשונה או שתי שיניים, לרוב בחניכיים התחתונות. ישנם תינוקות שכל תהליך צמיחת השיניים מלווה אצלם בכאבים, בחום ובשלשולים וישנם תינוקות שלא מרגישים בכלל את צמיחת השיניים.

בגיל 8 חודשים התינוק מתחיל לזחול ולהתקדם, בהתחלה הוא זוחל על הבטן ואחר כך על שש, בהתחלה יכול גם לזחול אחורנית ואחר כך להתקדם קדימה.

בגיל 9 חודשים לערך התינוק כבר מתיישב בעצמו מספר דקות עד שהוא מאבד שיווי משקל ונופל הצידה. התרגולים בישיבה יימשכו אצלו עד שהוא יצליח לשבת בלי ליפול ולשחק בתנוחה זו. לקראת גיל 10 חודשים התינוק לומד להיעמד בעזרת אחיזה בחפצים- סורגי המיטה, שולחן או כיסא. הוא אוחז בחפצים ומושך את עצמו למעלה, נעמד על הברכיים ואחר כך נעמד.

עם הזמן הוא לומד להתיישב ממצב עמידה ולקראת גיל שנה הוא יעשה את צעדיו הראשונים תוך תמיכה בחפצים וברהיטים.

ראו גם:

התפתחות מוטוריקה עדינה/ גסה

על קצה המזלג – התפתחות ילד מגיל 0 ועד חמש

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן