הרכבת פאזלים והתפתחות ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התפתחות ילדיםפסיכולוגים קבעו שההתפתחות המוחית והקוגניטיבית של ילד מושפעת באופן משמעותי כשהוא מתפעל את העולם הסובב אותו. פאזלים מספקים הזדמנות מפתח להתפתחות הילד, הלומד לעבוד ישירות עם סביבתו ולשנות את צורתה ואת המראה שלה.

כשילד עובד על פאזל, הוא מפתח שיטת התמודדות מהירה ויעילה. הוא יכול להתחיל עם כל חלקי הקצה, למשל, או לערום את כל החלקים בהתאם לגוונים וצורות. כך הוא לומד להשיג מטרות קטנות כאמצעי לעבר מטרה גדולה יותר.

כשילדים אינם מסוגלים להרכיב פאזל, וכיצד לסייע להם

ילדים מאמצים בדרך כלל את גישת ה"אני לא יכול" כשהם נתקלים במשימות אותן הם מחשיבים כמעבר ליכולותיהם. כשילד אינו מצליח להתמודד עם פאזל, וההורים מתעקשים שימשיך במשימה, הם מפעילים בכך לחץ סמוי, המגביר את הרגישות אצל הילד וודאי שאינו תורם לתהליך התפתחותו.

הורים סבורים שתפקידם הוא ללמד ולחנך ילדים צעירים, ונוטים שלא לסמוך על הקצב הטבעי שלהם ללמוד דברים בעצמם. ואז, במקום שילד יזכה להערכה הנוגעת ליכולותיו ההתפתחותיות שכבר הושגו, הוא מקבל את המסר לפיו אינו מגשים את ציפיות הוריו.

"מי הכי גאון של אימא?"

מחקרים מקיפים מצאו ששגרת תקשורת משבחת קבועה עם הילד, כגון "אתה כל כך חכם!" עשויה ליצור גישת "אני לא יכול" אצל הילד. אם הוא טוען שאינו מסוגל למיין את חלקי הפאזל בהתאם לגוונים או גדלים, ולחברם בהתאם, יש להקשיב לו, שכן יתכן שמדובר ב"דגל אדום" המשדר להורים מסר שעליהם לסגת, לתת בילד אמון, להמתין ולהעריך מה הוא כן מסוגל לעשות, ולא לדחוק בו.

מומחי התפתחות ילדים סבורים שילדים בדרך כלל יגיעו לאבני הדרך המצופות מהם בקצב שלהם. לכן יש להניח לילד להראות מה הוא לומד כל יום, להיות קשוב לו, ולא לצוות עליו שיאיץ את קצב התפתחותו. אפילו שאלה בסגנון "למה שלא תנסה?" לאחר שהילד הביע את חוסר נכונותו להשלים את הפאזל, עלולה ליצור אצלו מצב של לחץ, צער ומרדנות.

יתרונות פאזלים להתפתחות הילד

ילדים המשחקים בפאזלים, משיגים מגוון יתרונות התורמים להתפתחותם. אלו כוללים:

תיאום עין ויד

כשילדים מחברים, מסירים ומתנסים בפיסות הפאזל, הם לומדים את הקשר בין תפקוד הידיים והעיניים. העיניים רואות את הפאזל, והמוח חוזה כיצד התמונה השלמה צריכה להיראות, או מהי הפיסה אותה יש להניח כעת. בהמשך המוח, העיניים והידיים עובדים יחד למציאת החלק המתאים, חיבורו, והתאמתו המדויקת.

מוטוריקה עדינה

בדומה לאופן בו מושג תיאום עין ויד, פאזלים מספקים הזדמנות לילדים לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה, הדורשת תנועות קטנות מיוחדות אותן מאפשר הפאזל. מוטוריקה עדינה חיונית לכתיבה, פעולות בסיסיות עד מורכבות, והישגים חשובים אחרים.

מוטוריקה גסה

יתרונות הפאזלים לתינוקות וילדים צעירים משפרים מוטוריקה גסה, כשהם מתפעלים בקלות פיסות גדולות של פאזל.

פתרון בעיות

מיומנות יעילה לפתרון בעיות נחשבת להיבט חיוני ורב ערך בהתפתחות הילד. כשילד מתבונן על פיסות פאזל שונות, מחשב ומוצא את התאמתן או חוסר התאמתן, הוא מפתח מיומנות חיונית זו. פאזל, אחרי הכול, אינו ניתן להשלמה באמצעות טריקים, כך שהמשחק מלמד את הילד להפעיל את מוחו על מנת להבין כיצד לפתור בעיות ולחשוב בצורה הגיונית.

הכרת צורות

ילדים צעירים ואפילו תינוקות לומדים כיצד להבחין ולמיין צורות, כחלק חיוני מהתפתחותם. פאזלים מסייעים להם בפיתוח היבטים אלו, היות והפיסות צריכות להיות מוכרות ומסודרות טרם הרכבתן.

עבודה על הזיכרון

פאזלים משפרים את הזיכרון של ילד. לדוגמא, עליו לזכור את הגודל, הגוון והצורה של חלקי הפאזל השונים כשהוא מרכיב אותו. אם פיסה אחת אינה מתאימה, הוא מניח אותה בצד, אך יצטרך לזכור אותה בהמשך כשתתאים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן