אמפטמינים לטיפול בילדים

אמפטמינים לילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אמפטמינים לילדים

אמפטמינים לילדיםאמפטמין הינה משפחת תרופות/חומרים אשר ממריצה ופועלת על מערכת העצבים המרכזית. לרוב נתקלים בתרופות מסוג זה בטיפול במצבים שונים של הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), בעיות תאבון מסוימות או עייפות (כגון נרקולפסיה), וכדומה.

השימוש בתרופות אלו נפוץ במיוחד, ולעיתים אף נראה כי נעשה ללא בחינה מדוקדקת של המקרה והצורך התרופתי בו.

כמו כן, בשל הפופולאריות של תרופות אלו, כגון ריטלין, קיימת היום דרישה מצד ההורים למתן תרופתי זה – פעמים רבות ללא הבנה מעמיקה בהשלכותיהן של תרופות אמפטמינים והשפעותיהן על הילדים.

מותגי תרופות אמפטמין: הזמינות בארץ לטיפול בילדים

ויואנס

אחד מתחליפי הריטלין אשר מתפרק באופן איטי יותר בגוף, ועל כן השפעתו ממושכת ומתונה יותר. השינויים ברמת החומר בדם הינם איטיים, בשל הפירוק האיטי, ועל כן השפעתה של התרופה הינה הדרגתית וגם דועכת בהדרגתיות. נחשבת לבעלת השפעות לוואי פחותות משל הריטלין בשל כך.

ריטלין – אולי הוותיקה ביותר ממשפחת האמפטמין בשימוש בילדים. לריטלין ישנו שם ואחיזת שוק ניכרת, עם זאת רבים מתלוננים על תופעות הלוואי, ועל כן פותחו תחליפים אחרים בשוק.

 

אדרל – תרופה ממריצה מוכרת אשר משפיעה באופן מוצלח יותר מריטלין בכל הנוגע להשפעתה על ADHD. עם זאת, הינה אסור לשימוש בקרב רגישויות מסוימות, וישנם הגורסים כי הינה חריפה יותר ובעלת סיכון גבוה יותר להתמכרויות מאשר ריטלין.

ראוי לציין כי שלוש התרופות הללו, ולמעשה כל תרופה המבוססת על אמפטמין, יכולות להיות בעלת תופעות לוואי לא נעימות עד חריפות. הן גם כוללות סכנת התמכרות, ואסורות לשימוש בשילוב עם תרופות מסוימות או במצבי רגישויות שונים. יש להתייעץ עם הרופא המטפל באשר לכל שילוב בין-תרופתי, מינון נכון, ומעקב בעת השימוש באשר להשפעות התרופה.

כמו כן, אפשר גם לברר בנוגע לתחליפים לתרופות אמפטמיניות, ואף מומלץ לקבל חוות דעת שנייה טרם התחלת טיפול תרופתי באופן כללי.

תרופות אמפטמיניות: השפעות ותופעות לוואי

אמפטמין משפיע לפרק זמן שנע בין חמש לשש שעות, וההשפעה מתחילה לעבוד כחצי שעה לאחר הנטילה. בין ההשפעות  השונות של של התרופה קיימת תחושת אופוריה, המלווה במעין תחושת דיכאון לאחר שהשפעתו של הסם פגה. לכן התרופה נחשבת כממכרת ועלולה להוביל לפגיעות שונות במערכות כגון בקולטני הדופמין. באופן זה, מנות גדולות במיוחד של הסם יכולות גם להוביל להתקפים פסיכוטיים.

בין השפעותיהן הפיזיולוגיות של תרופות ממשפחת האמפטמין, נכללות עלייה בלחץ הדם (בהקשר לתופעת העוררות הכללית), היפראקטיביות, וכן במנות גדולות ייתכנו השפעות על השינה, לרבות תנועות לא רצוניות, בחילות, סחרחורות, גרד ורגישות עורית, ובמקרים חמורים גם בעיות לב, כבד וריאות.

תרופות אמפיטמיניות יכולות גם להוביל לדיבור מהיר, בעיות חלימה, בעיות ריכוז וכן בעיות התנהגות הכוללות עצבנות, כעס, אגרסיביות, וכן בעיות בשיפוט. כלל התגובות הללו אינן ייחודיות למבוגרים, ולמעשה יכולות להופיע בקרב ילדים בכל גיל. חלק ניכר מתופעות אלו מתרחש כאשר ננקטת מנה גבוהה או מוגזמת – לרוב כתוצאה משימוש לא נכון בתרופה.

עם זאת, פעמים ייתכנו תופעות אלו, או מקצתן, בעקבות שימוש במינון נמוך גם. כל זאת תלוי במקרה הספציפי, והרגישויות הייחודיות לו. על כן אין לקחת תרופות אמפיטמיניות ללא הוראה רופא, תחת פיקוח רפואי ועל פי המינון המומלץ.

התמכרות ותרופות אמפיטמיניות

תחילה חשוב להבין כי ישנו אחוז מסוים מהאוכלוסייה אשר בעל רגישות להתמכרות לסמים ממריצים. על כן, השימוש בסמים ממשפחה זו אינו מותר בכל רחבי העולם, ולעיתים אף מוגבל מגיל 18 ומעלה. עם זאת, על מנת שאמפטמין יהיה ממכר בפועל, יש להשתמש בכמות יחסית גדולה ועל פני זמן.

ישנה גם השפעה בנוגע לצורת צריכת התרופה. ככל שההשפעה מהירה יותר כך הסיכויים להתמכרות עולים. מסיבה זו, הזרקה הינו השימוש הקיצוני ביותר בחומרים ממריצים, ולעומת זאת ישנן תרופות אשר פועלות דווקא באופן הדרגתי – על מנת להפחית את סיכויי ההתמכרות.

חשוב לנקוט במשנה זהירות ולהתייעץ עם רופאים מומחים בתחום. לפני נקיטת אמפטמינים על ניגזרותיהם, יש לבחון את הצורך לעומק ולבחון תחליפים אפשריים. השימוש בטיפול תרופתי אינו צריך להיות בהכרח בעדיפות הראשונה, וייתכנו פתרונות אחרים שיקלו על המצב ויאפשרו פתרון ארוך טווח יותר. שכן השימוש בתרופות אמפטמיניות אינו נועד, כאמור, לתקופות ארוכות – אלא לטיפול נקודתי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן