מדוע הקראת סיפור תהפוך את הילדים שלכם לחכמים יותר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הקראת ספר חשובה להתפתחות שכלית
הקראת ספר חשובה להתפתחות שכלית

ב-2013 פורסם מסמך מיוחד שנכתב על ידי המומחים של ארגון הבריאות העולמי וכן על ידי צוות מומחים מטעם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים שקורא להורים להקריא לילדיהם סיפורים מגיל צעיר ככל האפשר.

המסמך נכתב בעקבות הצטברות משמעותית של חומר מחקרי בנושא. מתברר שילדים שההורים שלהם לא הקריאו להם סיפורים נאלצו להתמודד עם קשיים בלימודים וכן כי אותם ילדים סבלו מבעיות בהתפתחות המוחית.

לפי המומחים העולמיים נראה כי הקראה של סיפור לילדים צעירים מהווה את אחת מהדרכים המוצלחות והיעילות ביותר להעשרה של השפה ולעידוד של הילד לפיתוח של מיומנויות לשוניות נרחבות.

כיום ידוע כי על ידי בדיקה של יכולת הקריאה בכיתה ג' ניתן לנבא את הסיכוי של הילד לסיים את בית הספר התיכון ולהצליח בבניית קריירה. לרוע המזל יותר משישים אחוז מהילדים באמריקה עדיין לא מסוגלים לקרוא בכיתה ג'.

האם מדובר על נחלתם של ילדים מהשכבות החלשות בלבד?

למרות שרוב הילדים שמגיעים לכיתה ג' ולא יודעים לקרוא מגיעים ממשפחות שסובלות ממעמד סוציו אקונומי נמוך, הרי שחשוב לציין ששליש מהם מגיעים ממשפחות שנמצאות מעל קו העוני.

מתברר ששליש מאותם ילדים לא מסוגלים לקרוא ספר או להחזיק אותו בידיהם באופן תקין וכן נראה שהם סובלים מיכולות מילוליות נמוכות ביותר.

לאור כל זאת במסמך קוראים הארגונים החתומים עליו לקובעי המדיניות לעשות מאמצים על מנת לעזור למשפחות במצוקה כלכלית להשאיל או לקנות ספרים. הסיכון הגבוה ביותר לפגיעה בהתפתחות התקינה מבחינה שכלית הוא מנת חלקם של ילדים שמגיעים משכבות חלשות באוכלוסייה.

חשיפה למילים כתובות חשובה

לפי המסמך במחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות נמצא כי מעבר לתרומה ליכולות המילוליות של הילד, הקראת סיפור תורמת גם למצבו הרגשי וליחסי הגומלין התקינים בינו לבין ההורה שמקריא לו את הסיפור.

נראה כי ילדים שנהנו מהקראה של סיפורים לעתים קרובות יותר, נחשפו במידה פחותה לאביזרים אלקטרוניים שונים כמו למשל לטלוויזיה, סמארטפון ומחשבי לוח.

החוקרים מציינים כי חשוב שבמהלך ההקראה של הסיפור ההורים יאפשרו לילד להיחשף גם למילים הכתובות וגם לתמונות המופיעות בספר על מנת למקסם את ההשפעה על ההתפתחות.

דבר המומחה

ד"ר שי חן גל הוא פסיכולוג ילדים ישראלי. לדבריו כבר שנים רבות הספרות המחקרית מראה כי ישנה חשיבות להקראת סיפורים לילדים על ידי הוריהם החל מגיל חצי שנה ועד גיל שש.

לדבריו הקראת סיפורים מסייעת לרכישת מיומנויות רגשיות וחברתיות, מביאה לשיפור ביכולת הריכוז של הילד, משפרת את התפתחות אוצר המילים וכן מביאה להגברת העניין בקריאה.

ד"ר גל מדווח כי פעולת הקריאה מביאה להתפתחות של אזורים שונים במערכת העצבים המרכזית שקשורים לשפה ולמיומנויות נוספות ולכן לקריאת הסיפור קיימת השפעה דרמטית במיוחד על ההתפתחות התקינה של הילד.

לפי כל המחקרים העדכניים ביותר נראה כי בנוסף להקראת הסיפור עצמה ישנה חשיבות עליונה גם לדאוג לאינטראקציה איכותית בין הילד להורה במהלך ההקראה.

כך למשל ממליץ ד"ר גל להימנע מהקראה מונוטונית של הטקסט וכן להימנע מהיצמדות אבסולוטית לסיפור. הוא ממליץ לעצור מדי פעם במהלך הסיפור ולשוחח עם הילד על הנושאים המופיעים בסיפור ועל הציורים בספר. עוד מוסיף ד"ר גל כי מומלץ שבזמן ההקראה יהיה מגע פיזי בין ההורה לילד שיכול לבוא לידי ביטוי בחיבוק או בהושבה של הילד על ברכי ההורה.

ד"ר גל ממליץ להורים ליהנות מחוויית הקריאה ומהאינטראקציה עם הילד תוך הימנעות מתפיסת פעולת ההקראה כעול או כמטלה מעיקה ומציקה.

ראו גם:

הכנה לכיתה א'

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן