האם אפשר לעודד תינוק לישיבה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

איך אפשר לעודד תינוק לשבת?
איך אפשר לעודד תינוק לשבת?

עידוד התינוק לשבת בעצמו, מעניקה לו נקודת מבט חדשה על עולמו ומשפרת את עצמאותו. שרירי הגב והצוואר שלו מתחזקים מספיק על מנת להחזיקו זקוף בהדרגה, ובהמשך הוא מבין היכן להניח את רגליו על מנת לשבת בנוחות.

ניתן לעודד את התינוק לשבת באמצעות הפרדת רגליו ליצירת צורת V. פעולה זו מסייעת להענקת האיזון והיציבות להם הוא זקוק על מנת לשבת מבלי ליפול לצד. ברגע שהתינוק מסוגל לשבת בשמחה בעצמו ולשחק, זה רק עניין של זמן עד שהוא עובר לזחילה, עמידה והליכה.

התינוק יתחיל ללמוד לשבת בערך בזמן בו הוא מצליח להתהפך ולהחזיק את ראשו. שריריו מתפתחים בהדרגה מהלידה, והוא סוף סוף מצליח להיות חזק מספיק על מנת לשבת בטווח הגילאים שבין ארבעה לשבעה חודשים. עד גיל שמונה חודשים, התינוק צריך להיות מסוגל לשבת גם ללא תמיכה. כמעט כל התינוקות יכולים לשבת בכוחות עצמם עד גיל תשעה חודשים.

הדרך בה לומד התינוק לשבת

בעוד שניתן להשעין את התינוק לתנוחת ישיבה כמעט מיומו הראשון, הוא אינו מתחיל לשבת באופן עצמאי עד שהוא מסגל שליטה על ראשו.

בגילאי שלושה עד ארבעה חודשים

שרירי הצוואר והראש של התינוק מחזקים את מהירות פעולתם. הוא לומד להחזיק את ראשו בזמן השכיבה על הבטן. השלב הבא יהיה להבין כיצד להשעין את עצמו באמצעות הזרועות ולהחזיק את החזה מעל משטח השכיבה.

בגילאי חמישה חודשים עד חצי שנה

התינוק מסוגל לשבת גם עם תמיכה, ומחזיק את ראשו למעלה וגבו ישר. הוא מסוגל לשבת לרגע אף ללא עזרה. על ההורים לוודא שהם נשארים בקרבת מקום על מנת לספק תמיכה או להקיף את התינוק עם כריות לשם ריכוך נפילה אפשרית. בקרוב הוא יסתדר עם שמירת שיווי המשקל תוך כדי הישיבה, באמצעות הישענות קדימה על הזרועות.

בגילאי שבעה עד שמונה חודשים

התינוק מסוגל לשבת ללא תמיכת גב. הוא משחרר את ידיו ולומד כיצד לפנות על מנת להגיב לסביבתו או להגיע אל צעצועים. בשלב זה, הוא עשוי אף להיכנס לתנוחת ישיבה משכיבה על הבטן, באמצעות לחיצה על הזרועות. עד גיל שמונה חודשים, הוא עשוי להתיישב אף ללא תמיכה.

אם התינוק אינו מסוגל לשבת באופן עצמאי עד גיל תשעה חודשים, יש להתייעץ עם הרופא. חלק מהתינוקות מפתחים מיומנויות שונות במהירות רבה יותר מאשר אחרים. אם התינוק נולד מוקדם, לפני השבוע ה-37 להריון, יש לזכור כי הוא עשוי להגיע לישיבה ואבני דרך אחרות בהתפתחותו, מעט מאוחר יותר מתינוקות אחרים.

כיצד ניתן לעודד את התינוק לשבת?

ניתן לסייע לתינוק ללמוד לשבת באמצעות עידודו לשחק תוך כדי שכיבה על הבטן, עד כמה שניתן. מומלץ לנסות לגרום לו להתבונן למעלה, באמצעות שימוש בצעצועים צבעוניים ורועשים, או באמצעות התייצבות מעליו עם הבעת פרצופים מצחיקים והשמעת קולות. עידוד התינוק להתבונן למעלה יסייע לו לחזק את ראשו, את שריר הכתף, הצוואר והגב. חיזוק שרירים אלו יסייעו לו לפתח את השליטה בראש, לה הוא זקוק על מנת לשבת.

ברגע שהתינוק מסוגל לשבת די טוב, מומלץ להניח צעצועים וחפצים מהנים אחרים מחוץ להישג ידו. הם יתפסו את תשומת ליבו והוא ילמד לאזן את עצמו באמצעות זרועותיו. כמו תמיד, ובמיוחד כאשר התינוק למד זה עתה לשבת, יש להקפיד להישאר קרוב אליו, למקרה של נפילה.

ראו גם:

התפתחות מוטוריקה עדינה

התפתחות מוטוריקה גסה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן