מזונות ילדים: כיצד לתווך את העניין מבלי לפגוע בהתפתחות תקינה של הילדים

מזונות ילדים: כיצד לתווך את העניין מבלי לפגוע בהתפתחות תקינה של הילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מזונות ילדים: כיצד לתווך את העניין מבלי לפגוע בהתפתחות תקינה של הילדים

מקרי גירושין כוללים אינספור סוגיות מהותיות, חלקן הגדול מתפתח לכדי מחלוקת של ממש. הנושא של מזונות ילדים הוא ללא ספקמזונות ילדים: כיצד לתווך את העניין מבלי לפגוע בהתפתחות תקינה של הילדים אחד החשובים ביותר, אך גם הרגישים ביותר. העיקרון כאן פשוט על הנייר, אבל מורכב בפועל. דמי מזונות הם הסכומים שאמור ההורה אשר הילד אינו נמצא במשמרתו לשלם להורה השני על מנת לספק לילד את צרכי מחייתו – וזאת מתוך עיקרון טובת הילד.

כיצד נקבע גובה סכום דמי המזונות?

סכום המזונות משתנה בכל מקרה ומקרה, ותלוי בין השאר בפרמטרים דוגמת ההכנסות של כל אחד מההורים והנכסים שהם מחזיקים הם, אופן חלוקת משמורת הילדים שנעשתה, מספר הילדים משפחה ועוד ומפרמטרים אחרים. בנוסף יש השפעה לגורמים חיצוניים (דוגמת מדד המחירים לצרכן) ולזכויות אחרות שהילדים אמורים לקבל: בעיקר תשלום עבור מדור.

פעמים רבות ההורים אינם מצליחים להגיע להסכמה על גובה דמי המזונות, מצב בו צפויה התערבות של בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. חשוב להדגיש עם זאת שכדי שלא לפגוע בהתפתחות התקינה של הילדים, חשוב לשאוף לדמי מזונות הוגנים ככל האפשר.

 מזונות הילדים, יכולות והאינטרסים שביניהם

מקרי גירושין, ניצבים ההורים בפני שורה ארוכה של התמודדויות ולבטים. הסוגיה של דמי מזונות נחשבת אף היא למורכבת, בעיקר (אבל לא רק) מנקודת המבט של ההורה אשר נדרש בתשלומים אלו. מצד אחד, השאיפה שלו עשויה להיות ניסיון להקטין ככל האפשר את נטל התשלומים. למעשה, פעמים רבות לא מדובר בשאיפה אלא במצב כלכלי נתון.

עם כל הרצון הטוב, גרושים עלולים להתקשות לעמוד בנטל התשלומים. חלקם נכנסים לאחר הפרידה לבור כלכלי אשר היציאה ממנו קשה ולעיתים נראית בלתי אפשרית. זו הסיבה לכך שחלק לא קטן ממקרי הגירושין מסתיים בתהליכי הוצאה לפועל הנפתחים נגד הורה שאינו מסוגל או רוצה לעמוד בנטל תשלומי המזונות, או בהגשת תביעה למוסד לביטוח הלאומי על ידי הצד השני לקבלת קצבת מזונות כאשר אינו מקבל את התשלומים שהוגדרו עבורו.

מן העבר השני של המשוואה, סביר מאוד להניח שההורה המשלם את דמי המזונות רואה לנגד עיניו את ילדיו האהובים – כך שהוא יהיה מעוניין לעשות הכול על מנת להבטיח התפתחות תקינה לילדיו (כולל אספקת כל מה שדרוש במסגרת דמי המזונות). התוצאה היא מתח רב של ההורים וחוסר יכולת להבין מהו הצעד הטוב והמומלץ ביותר עבורם, עבור הצד השני במשוואה הזוגית ובעיקר עבור הילדים.

המטרה היא להגיע לנוסחה סבירה של סכום דמי המזונות

אי אפשר להגדיר מראש מהו הסכום הראוי להינתן כדמי מזונות במקרה נתון, למעט אולי העמידה המובנת מאליה ברף החודשי המינימלי שהגדירו התקנות בישראל. בנוסף לכך גם הצרכים הספציפיים של הילדים והמאפיינים העיקריים של המשפחה צפויים לשחק תפקיד ולהשפיע על ההחלטה.

כאשר מחליטים לנסות להגיע להסדר המקובל על ידי שני הצדדים לקביעת דמי המזונות והסוגיות האחרות בלב הגירושין, חשוב לרדת בעובי הקורה: לנתח את המצב באופן מושכל ככל האפשר, רצוי בעזרתו הצמודה של עורך דין או מגשר גירושין. יש לבחון את המצב הכלכלי של ההורים לאשורו, הן בנקודת הזמן הנוכחית והן בתחזיות לגבי העתיד. כמובן שדברים עשויים להשתנות במהלך החודשים והשנים, ובחלק מהמקרים יש לכך מענה בדין הנהוג בישראל, אך סקירה מלאה של המצב תאפשר להגיע לסכומים ראויים בהם הצד המשלם יוכל לעמוד, מבלי שייגרע דבר מהילד.

אם המקרה מגיע לפתחם של בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, הרי שיש טווח מוגדר של סכומים שהם נוהגים ללכת על פיו: אולם ההחלטה בתוך הטווח הזה נתונה כמובן לשיקול דעתם ולמאפייני המקרה הנתון.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

טיפול פסיכולוגי לבעיות התפתחותיות

טיפול קבוצתי למתבגרים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן