קיימים מספר סוגי התערבויות התנהגותיות המסייעות לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז להתמודד עם תסמיני ההיפראקטיביות, האימפולסיביות וחוסר תשומת הלב. טיפולים אלו אינם משפיעים על התסמינים העיקריים, אך מלמדים את הילדים מיומנויות בהן הם יכולים להשתמש על מנת לשלוט על התסמינים.
חלק מהילדים, במיוחד הילדים הסובלים מתסמינים חמורים של הפרעות קשב וריכוז, מפיקים תועלת מייעוץ חינוכי התנהגותי בשילוב עם תרופות. אחרים משפרים את תסמיניהם באמצעות הייעוץ ההתנהגותי בלבד, המאפשר להם להצליח בבית הספר ולתפקד גם בבית ללא תרופות.
ייעוץ חינוכי התנהגותי לבעיות התנהגות
ילדים הסובלים מהתנהגות אימפולסיבית מתקשים להתקבל מבחינה חברתית בבית הספר, והייעוץ מסייע להם לרסן התנהגות בעייתית זו ולבנות קשרים חיוביים יותר עם המורים, ההורים וילדים אחרים בני גילם. ייעוץ זה נקרא אימון הורים היות והוא כרוך בעבודה של ההורים עם הילדים. אימון ההורים מלמד אותם לתקשר באופן שונה עם הילדים, על מנת לבנות התנהגות רצויה מצד הילד, והימנעות מבעיות.
למרות שייעוץ חינוכי התנהגותי מתמקד במגעי ההורים עם הילדים, הוא הוכח אף ביעילותו להפחתת התפרצויות והתנהגויות בעייתיות אחרות בבית הספר, כשהילדים לומדים מיומנויות המסייעות להם להגיב באופן מתון יותר. ההכשרה מבוצעת בדרך כלל על ידי פסיכולוגים קליניים.
כל השיטות מלמדות את ההורים כיצד להשתמש בשבחים או חיזוקים חיוביים באופן יעיל יותר, כמו גם השלכות עקביות כשהתנהגות הילדים אינה עולה בקנה אחד עם ההוראות. ייעוץ חינוכי התנהגותי מוביל להתנהגות טובה יותר מצד הילדים, הפחתה בוויכוחים, בהתפרצויות, תקשורת טובה יותר של ההורים עם הילדים, והפחתת המתח ההורי.
התערבויות בבית הספר
ילדים צעירים עם הפרעות קשב וריכוז נהנים ממערכות המעודדות התנהגויות חיוביות בבית הספר, כגון שימוש בכרטיסי דוחות יומיים. גישות אלו מאתרות מטרות פרטניות להתנהגות בבית ספר, כשהילד מקבל משוב על קצב התקדמותו וזוכה לתגמול על עמידה מוצלחת ביעדים.
ייעוץ חינוכי התנהגותי מלמד הורים ומורים לעבוד יחד על כרטיסי הדוחות היומיים. המורים בוחרים מטרות פרטניות לילדים, המבוססות על התנהגויות המציגות את האתגרים המשמעותיים ביותר עבורו. המטרות עשויות לכלול עיבוד וגימור של מטלות בלימודים, הפחתת התנהגות מתגרה או לוחמנית עם ילדים אחרים, והקפדה על כללי הכיתה כגון לא להפריע, להישאר לשבת, ולהקשיב להוראות. המורה מדרג את ביצועי הילד מידי יום לכל מטרה. הילד מקבל כוכב או סימון לכל התנהגות חיובית, ואם הוא צובר מספיק ציונים לשבח במשך היום, הוא מקבל פרס נחשק או גמול המועדף עליו. סוג זה של ייעוץ יעיל ביותר להפעלה במערכות בתי ספר לילדים מגיל הרך ועד גיל 12.