טיפים להתמודדות חיובית עם ילדים: בלי צעקות

טיפים חיוביים לגידול ילדיםפרויקט בוקר טוב יותר הינו מיזם משותף של חברת “תלמה” עם “ידיעות אחרונות” ו”ynet”. במסגרת הפרויקט ניתנו טיפים רבים וחשובים עבור הורים לילדים החוזרים לבית הספר.

הרגלי אכילה נכונים, מה מומלץ לאכול בבוקר לשמירה על ריכוז לאורך זמן, כיצד להסדיר את מחזור הערות-שינה, איך להכין את הילדים לקראת ההולך לבוא ולהפחית חרדה, והמלצה חשובה לאימון שגרת החיים.

תזונה: השפעה מהותית על הילד

לתזונה חשיבות רבה למהלך היום יומי בהיבטים של שמירה על חיוניות, עירנות, ריכוז, חברותיות. ילד רעב יחוש וישדר לסביבה עצבנות וחוסר סבלנות, וכן יתקשה יותר להתרכז במהלך היום. ואמנם הרבה פעמים יש פער בין תובנה זו לביצוע, וילדים מתקשים לותר על כריך השוקולד, או בכלל, לאכול בבוקר.

אורנה לוי, הדיאטנית הראשית של תלמה, שהתראיינה לפרויקט “בוקר טוב” ממליצה לשוחח עם הילדים על החשיבות של ארוחת הבוקר ולבנות הבנה משותפת. עוד היא ממליצה, ליצור עם הילד בצורה משותפת תפריט ארוחות בוקר שבועי העונה על הצרכים הבריאותיים מצד אחד ומכילים רכיבים מזינים, פחמימות, חלבונים עם דגש חשוב על ירקות וחלב.

ומצד שני לאפשר לילד לשמור על כריך השוקולד ליום אחד בשבוע. כך הילד מרוצה ונרתם וההורים משיגים נחת תזונתית. לא נזניח את ארוחת הצהריים, יש להקפיד על ארוחה מזינה גם כן המכילה בשר או דג או תחליף צמחוני. מומלץ גם להכניס דגנים או מזונות חדשים כדי לגוון את התפריט ולחשוף את הילד לעושר תזונתי.

שינה איכותית משפיעה על הריכוז

כדאי להתחיל להחזיר את הילדים ללוחות זמנים מסודרים לשינה כדי למנוע הפרעות ריכוז במהלך הלימודים. מטרה זו מושגת באמצעות נסיגה בשעה שבה הולכים הילדים לישון עד שמגיעים לשעה הרצויה, והן על ידי הקצת הילדים בשעות הבוקר המוקדמות.

ד”ר קושניר מציע במסגרת זו אופציה נוספת לשינוי דפוסי השינה, והיא דיאטת שינה. לפי שיטה זו מייצרים בקרב הילד עייפות רבה על ידי הימנעות משינה, ולאחר מכן מאפשרים את השינה משעה מוקדמת יחסית. למעשה, שיטה זו דומה להסתגלות מג’ט לג.

דיאלוג חיובי

עבור הילדים החזרה לבית הספר מהווה מוקד של מתח. וכמו כל דבר אחר, כאשר הילדים במתח גם ההורים במתח, ולפעמים אף אלו שמחמירים אותו. ענת דונוביץ, מטפלת משפחתית, מדריכת הורים ופסיכותרפיסטית ממליצה לדבר על המצב החדש.

יתרה מכך, היא מקדמת שיח מדוקדק לגבי הצפוי במערכת החינוך, על מנת להוות הכנה טובה לילד ולהפחית חרדה מהלא נודע.

תרגול מוביל לשלמות

גם את סדר היום של יום הלימודים ניתן לתרגל כשבוע לפני תחילת הלימודים. קלאודיה כץ, מנחת הורים ומייסדת שיטת “חשיבה הורית” שהתראיינה לפרויקט ממליצה שהילדים יתרגלו את מנהגי הבוקר המתאימים לבוקר בית ספר לפני תחילת הלימודים.

תמיכה הורית

במסגרת ההתאמות יש המלצה גם עבור ההורים להתאים עצמם בשבוע הראשון ללימודים מבחינת שעות העבודה, ולתת לילדים ולעצמם את הזמן להסתגל לשגרה החדשה. הורים רגועים יותר ישרו רוגע ונחת על הילדים ויאפשרו להם להסתגל בצורה טובה יותר למסגרת.