מהו טונוס שריר נמוך?

טונוס שריר נמוך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טונוס שריר נמוך

טונוס שריר נמוךגוף האדם הוא מכונה מורכבת ביותר הכוללת מגוון של מערכות העובדות זו עם זו וזו לצד זו על מנת לאפשר לנו אינסוף פעולות ויכולות, מהפשוטות ועד המורכבות ביותר.

אחת המערכות החשובות ביותר ליכולת התנועה שלנו היא מערכת השרירים. השרירים הם מה שמאפשר לשלד (העצמות) את התנועה.

כל מפרק מוחזק על ידי שני שרירים שפעולתם מנוגדת – כאשר אחד מתכווץ השני נמתח, וכך מתאפשר תנועה לכיוון אחד, וכאשר השרירים מתחלפים בתפקידם – מתאפשרת התנועה הנגדית.

אם כך, ניתן היה להסיק שכאשר השריר אינו "בתפקיד" הוא יכול להיות רפוי לחלוטין. אך למעשה זהו אינו המצב. השרירים בגופנו נמצאים תמיד במצב של כיווץ חלקי. המתח הזה נקרא "טונוס שרירים".

למה צריך טונוס שרירים?

השרירים שלנו פעילים באופן חלקי כל הזמן כדי לאפשר לגוף להיות יציב, מאוזן ומוכן לפעולה. טונוס השריר משתנה בהתאם לגירויים חיצוניים (כמו מרקם, מגע, תנועה בסביבה או גירוי חושי כמו אור או רעש), ובהתאם לגירויים פנימיים (תחושות, רגשות, רצונות).

כדי לאפשר תפקוד אופטימאלי, טונוס השריר צריך להיות מכוון בצורה טובה ומאוזנת. ישנם ילדים אשר נולדים עם טונוס שריר גבוה מידי. במאמר זה נתייחס לילדים אשר טונוס השריר שלהם נמוך.

היפוטוניה

היפוטוניה היא מצב בו טונוס השריר של הילד נמוך מידי. ניתן לראות את ההיפוטוניה על הילד גם בעיניים לא מקצועיות כאשר המצב חמור.

הילד נראה רפוי, רך מידי או מסורבל וכבד. הוא לא מחזיק את הגוף שלו, וההתפתחות המוטורית שלו מתעכבת מאוד. לתינוק עם היפוטוניה קשה לשכב על הבטן ולהרים את הראש, הוא מתהפך בגיל מאוחר, מתחיל לזחול מאוחר ובדרך כלל זוחל זמן ממושך מאוד על הגחון (ולא עולה על שש).

גם בהמשך, ההתפתחויות המוטוריות מתעכבות. הילדים מתחילים ללכת מאוחר, מתקשים לשמור על שיווי משקל, כאשר הולכים מתקשים לעצור, וכאשר נופלים מאחרים לשלוח את הידיים קדימה ולבלום את נפילתם (פעולה שמתרחשת כרפלקס אצל ילדים אחרים).

ילדים עם היפוטוניה מתעייפים מהר מפעילות, ובדרך כלל סובלים גם מגמישות יתר במפרקים.

גורמים לטונוס שרירים נמוך

ברוב המקרים, טונוס שריר נמוך הוא תכונה מולדת, כלומר כבר שהילד נולד ניתן להבחין בבעיה. המקור של ההיפוטוניה עשוי להיות גנטי, או כתוצאה מבעיה כלשהי בזמן ההריון (בדרך כלל כאשר יש בעיה שגורמת לצורך בשמירת הריון, שמגבילה את התנועה של האם, ועל ידי כך יורדת התנועתיות של העובר ברחם, ונפגע טונוס השרירים שלו).

עם זאת, היפוטוניה יכולה גם להירכש במהלך חודשי החיים הראשונים. למרות שהתפתחות מוטורית היא התפתחות טבעית ואוטומטית, ישנה חשיבות להורים במתן ההזדמנות להתפתחות. כך למשל, הורים שלא מאפשרים לילדם מספיק תנועה, לא משכיבים אותו על הבטן כלל, או מגבילים אותו בדרך אחרת, עלולים לגרום לירידה הדרגתית בטונוס השרירים שלו.

טיפול בבעיות של טונוס שרירים

טונוס שריר נמוך דורש במקרים רבים התערבות מקצועית, על מנת לאפשר לילד לרכוש את התפקודים המוטוריים התואמים לגילו הטיפול ניתן על ידי מרפא בעיסוק וכולל מגוון של התערבויות שמטרתן להעלות את המתח של השרירים, כגון תזונה נכונה לשיפור התפקוד המוחי.

הטיפול כולל מגוון סוגים של מגע (מגע רך, מגע עמוק), גירוי של רפלקסים (למשל, רעשים חזקים גורמים באופן טבעי לגוף להיכנס לדריכות, ובכך להעלות את טונוס השריר), אימון בתנועה במרחב, הנעה של התינוק או הילד (לגלגל אותו, להרים לו את הראש).

הפעולות העיקריות הן של הפתעה – במגע, באור או בצלילים, כדי לגרום לאותה דריכות או הקשחה של השרירים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן