חיסונים – בעד ונגד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שאלת החיסונים נמצאת בשנים האחרונות במחלוקת של ממש. אם לפני זה היה נראה שאין כמעט מקום להתלבטות ושחיסונים הם בגדר חובה (במיוחד עבור אוכלוסיות רגישות דוגמת פעוטות או אנשים מבוגרים), כיום ניתן למצוא מספר הולך וגובר של אנשים המתנגדים לחיסונים מסיבות שונות. במאמר הבא נסקור בפניכם כמה מטיעוני הבעד והנגד היותר נפוצים המועלים לאוויר העולם, בניסיון להכריע בסוגיה החשובה והרת הגורל הזו.

למה לחסן?

חיסונים נחשבים לאחת ההמצאות החשובות בהיסטוריה האנושית, בכך אין ספק: מספיק לראות את המחלות שמוגרו מהעולם במהלך ההיסטוריה, במידה רבה כתוצאה מהחיסונים, וגם את אחוזי התמותה הנמוכים של המחלות הקיימות. דוגמא מובהקת לכך היא מחלת האבעבועות השחורות, שהייתה לפני כמה עשרות שנים מגפה קטלנית אבל מוגרה מאז מהעולם.

למרות שלכל חיסון יש חוקים משלו, הדעה המקובלת בקהילה הרפואית (וגם בקרב רוב הציבור) היא שביצוע חיסונים שבשגרה או בהתאם למשברים נקודתיים היא בגדר חובה – ולו מכיוון שבכוחם של החיסונים להציל חיים. החלק הארי של המחקרים שהתקיימו בעולם במרוצת השנים, עולה בקנה אחד עם הגישה הזו. 

קשה למצוא כיום מומחה רפואי שיצא נגד החיסונים, כשגם ברמה המעשית ניתן לראות בשטח את ההשפעה החיובית שלהם על האדם: נכון, לעיתים יש תופעות לוואי (כפי שנראה בהמשך), אבל העובדות הן שכיום אנשים חולים פחות ובדרגות חומרה נמוכה יותר מאשר בעבר או בקהילות לא מחוסנות. 

החיסונים חשובים בהמשך לכך למערכת החיסונית של הילדים, וזאת מכיוון שהם מכילים גרסאות מוחלשות או מומתות של וירוסים "אמיתיים". כתוצאה, המערכת החיסונית של הילד תלמד אותם ותדע כיצד להיערך לקראתם ולהיאבק בהם בהצלחה. כאן יטענו מנגד מתנגדי החיסונים כי מדובר למעשה בהדבקה שלא כצורך של אוכלוסיות רגישות במחלות, כאשר ניתן לחלופין לאפשר התפתחות טבעית של המערכת החיסונית (גישה בעייתית מאוד מבחינה מדעית).

למה לא לחסן?

כיום ניתן למצוא לא מעט ישראלים המתנגדים לחיסונים, קבוצות בנות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות המבטאות את האג'נדה הזו וגם ביטוי ישיר באמצעי התקשורת. הטענה הראשונה היא שהחיסונים גורמים לתופעות לוואי ואף לסכנות בריאותיות, זאת עקב רכיבים מזיקים הנמצאים בהם, דוגמת כימיקלים, כספית, עופרת או אלומיניום. תומכי החיסונים והגורמים הרפואיים יציינו מן העבר השני שכמות הרכיבים המזיקים בחיסונים כיום היא מינימלית ואינה מהווה סכנה לנזק בריאותי.

גם אם קשה להתעלם מהעובדה שלחלק מהחיסונים יש בהחלט תופעות לוואי פוטנציאליות, מתנגדי החיסונים עשויים להציג תמונות מורכבות אפילו יותר: של חיסונים המביאים לבעיות מרחיקות לכת דוגמת אוטיזםהפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה נוספות או אפילו תמותה. יש לציין שחלק מהנושאים האלו עדיין נחקרים, אך לגבי חלק מהטענות עולים סימני שאלה רבים.

כך למשל התברר כי אחד המחקרים המצוטטים ביותר על ידי מתנגדי החיסונים, שמצביע על קשר בין חיסונים לילדים ובין אוטיזם, הוא מחקר עם נתונים מסולפים שהוביל לשלילת הרישיון של הרופא שערך אותו. דוגמא נוספת היא מחקר מ-1997 שהצביע על כך שחיסונים גורמים לאלרגיות, אשר שורה של מחקרים שנערכו אחריו הצביעו דווקא על ההיפך הגמור.

מתנגדי החיסונים עשויים בהחלט לזרוק לאוויר העולם את המונח "קונספירציה". הטיעון כאן הוא שגורמים בעלי אינטרסים – חברות התרופות או רופאים – מפיצים את החיסונים על מנת לגרום לתחלואה בציבור הרחב, ולכן להגדיל את שורת הרווחים הכלכלית שלהם. טיעון אחר הוא חופש הבחירה, שנכון במידה מסוימת. אלא שחייבים להתבונן בנושא גם ברמת המאקרו, והיא שאנשים שאינם מחוסנים מסכנים למעשה את הסביבה שלהם. זו הסיבה שניתן למצוא כיום גני ילדים רבים שלא מאפשרים לילדים שאינם מחוסנים להיכנס אליהם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן