שלבי התפתחות פעוטות מגיל שנה עד שנתיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זחילת תינוקותאם בשנה הראשונה לחיי התינוק נראה היה שההתפתחות שלו הייתה אדירה, אז כעת בין גיל שנה לשנתיים היא פי כמה וכמה עד שנדמה שקורה כאן דבר מופלא! אומרים שהשנתיים הראשונות לחיי הילד הן בעלות שלבי ההתפתחות המדהימים ביותר, ואכן כך הוא הדבר.

בשנה הראשונה ההתפתחות היא בעיקר במובן הפיזי- גופני, ובשנה השנייה – מגיל שנה עד שנתיים ההתפתחות היא בעיקר במובן הרגשי- חברתי- תקשורתי. נפרט כאן את שלבי ההתפתחות של פעוטות מגיל שנה עד שנתיים מכל נקודות המבט. חשוב לציין ששלבי ההתפתחות אחידים אצל כל הפעוטות אך קצב ההתפתחות הוא שונה.

למידת שפה- בין גיל שנה לשנתיים ההבנה של הפעוט גדלה ומתפתחת מאוד. הוא מבין כבר מילים רבות ומסוגל למלא אחרי הוראות מדויקות. מספר המילים שהוא מבין גדול יותר ממספר המילים שהוא יכול לבטא.

בגיל שנה עד שנה וחצי הפעוט יודע לומר רק מילה אחת כדי להביע רעיון והוא נמצא בשלב שנקרא "חד מילי". עם הזמן, החל מגיל שנה, הוא עובר לשלב "דו מילי" ומחבר שתי מילים כדי לבטא רעיון. מבלי שנשים לב הוא מעשיר את אוצר המילים שלו מהר מאוד. כאשר גיל שנתיים מתקרב הפעוט מסוגל להרכיב משפט של שלוש מילים. קרוב לגיל שנתיים אוצר המילים שלו מגיע ל-50 מילה. ככל שאוצר המילים שלו גדל יותר כך הוא מסוגל להרכיב משפטים עם יותר מילים והתקשורת עם אחרים הופכת עבורו לקלה יותר.

מוטוריקה עדינה

בגיל שנה הפעוט כבר למד כיצד לאחוז בחפצים בידו ולכן כעת זהו שלב החקירות בידיים פחות מאשר דרך הפה. הוא יכול לקחת בידו חפצים קטנים כי יש לו כבר אחיזת צבת טובה. בתקופה זו משנה עד שנתיים משתפר התיאום של עין-יד והפעוט מסוגל לסובב חפצים ולבנות מגדל של קוביות. בהתחלה מעט קוביות ואחר כך יותר. בגיל שנה עד שנתיים הוא מתחיל להתעניין בטושים ובצבעים ומסוגל לקחת אותם ולצייר על דף נייר. בנוסף הוא לומד לאחוז בכפית ולאכול לבדו.

מוטוריקה גסה

סביב גיל שנה רוב הפעוטות כבר עומדים בכוחות עצמם או נאחזים בחפצים. יש כאלה שהולכים כבר בגיל שנה ויש כאלה שהולכים בגיל שנה וחודשיים- שנה וחמישה חודשים. ברגע שהפעוט לומד ללכת הוא הולך כל הזמן. כל כולו עסוק בהליכה. עד גיל שנתיים הוא כבר יידע ללכת, לעצור לפעמים, לגרור צעצועים, להתכופף, לרוץ, לעלות במדרגות, לרדת במדרגות, לטפס על סולם, לעלות על כיסאות, להתגלש במגלשה ולרכוב על "בימבה".

התפתחות קוגניטיבית

בין גיל שנה לשנה וחצי הפעוט מתייחס רק לדברים שאותם הוא יכול לראות ולגעת, והוא מתנסה בדברים באופן ישיר. בין גיל שנה וחצי לשנתיים הוא מסוגל לחשוב עוד לפני שהוא עושה דברים. בגיל זה עולם החקר של הפעוט מפותח מאוד: הוא מפיל חפצים ומגלה את כוח המשיכה, הוא חוקר טעמים, קולות, ריחות ועוד דברים שישנם סביבו. הוא מסוגל למיין דברים לפי קבוצות- אנשים, אוכל, חיות, צעצועים.

דימוי הגוף

מגיל שנה עד שנתיים הפעוט מפתח לעצמו דימוי גוף והוא לומד להכיר את איברי גופו ואף לקרוא להם בשמם- אף, עיניים, פה, ידיים, רגליים. הוא יודע היכן הם ממוקמים בגוף וגם למה הם משמשים אותנו – אף כדי להריח, פה כדי לדבר ולאכול, עיניים כדי לראות, רגליים כדי ללכת וכדומה. בגיל שנה וחצי הפעוט יודע לזהות את עצמו במראה ובגיל שנתיים הוא אומר "אני" בכל פעם שהוא מתייחס לעצמו.

כישורים חברתיים

מגיל שנה עד שנתיים הפעוט מראה רגשות חיבה להורים, לאחים, לסבים ולכל האנשים שקרובים אליו ושאותם הוא מחבב. הסקרנות אצלו עולה והוא שואל שאלות ומגלה עניין בדברים. לצד אלה הוא גם מגלה סימנים ראשונים של עצמאות ושל מרד. המילים "לא רוצה" הופכות להיות מדוברות מאוד. בגיל הזה הפעוט מתחיל לשחק עם פעוטות אחרים או עם ילדים גדולים ממנו בגני שעשועים וכך הוא יוצר קשר עם הסביבה.

משחקי דמיון

פעוט בגיל שנתיים יכול כבר לדמיין ולשחק במשחקי "כאילו" ו"נדמה לי". דרך זו של משחק חשובה מאוד להתפתחות השכלית מכיוון שכך הוא לוקח אירועים חשובים עבורו ומעבד אותם בצורה שהוא מסוגל. מכיוון שאין לפעוטות בגיל כזה יכולת ביטוי מפותחת הם מביעים רגשות שונים דרך משקי הדמיון – כעסים, פחדים, רצונות ועוד. באמצעות משחקי הדמיון הפעוט מחקה את המבוגרים וכך הוא מבין את העולם. בצורה כזו לקראת גיל שנתיים הוא מתחיל לשחק ב"כאילו" שהוא דמות מסוימת וכך מבין את הדברים מנקודת המבט של אותה דמות.

למידת מושגים

מגיל שנה עד שנתיים הילד רוכש לעצמו מושגים כמו צורות וצבעים והוא מסוגל להבחין שקיים ביניהם שוני. בהתחלה הוא לא יכול להתייחס ביחד לשני המושגים על אותו חפץ בו (למשל שהכדור הוא גם עגול וגם ירוק). המשחקים החשובים בגיל זה הם משחקי התאמה של צורות וצבעים.

ראו גם:

גיל שנתים ה"נורא"  -כך תצליחו להתמודד

התפתחות תינוקות מגיל 0 עד 1

התפתחות פעוטות שנתיים עד שלוש

סדרת הכתבות באדיבות אתר תינוק tnok.co.il

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן