• בית
  • הגיל הרך 0-5
    • התפתחות תינוק 0-1
    • התפתחות פעוטות מגיל שנה עד שנתיים
    • התפתחות פעוטות מגיל 2 עד 3
  • בעיות התפתחותיות
  • טיפול
  • בי”ס יסודי 6-11
    • כיצד מכינים ילד לכיתה א’?
    • היפראקטיביות בילדים – דרכי התמודדות וטיפול
    • איך להיפרד מהמורה או הגננת בסוף שנת הלימודים – עצות שימושיות
    • איך להפוך את הכנת שיעורי הבית למהנה ולא מתסכלת?
  • מתבגרים 12+
    • מהן הפרעות התנהגות בגיל ההתבגרות?
    • מהו דיכאון בגיל ההתבגרות?
    • שינויים ביולוגיים בגיל ההתבגרות והשפעתם על ההתנהגות
    • התמודדות עם לקויות למידה בגיל ההתבגרות
  • ADHD
    • אבחון ADHD – קשב וריכוז
  • אבחונים
    • מהו אבחון דידקטי?
    • מהו אבחון פסיכו-דידקטי?
    • מכוני אבחון להפרעות התפתחותיות
  • בית
  • הגיל הרך 0-5
    • התפתחות תינוק 0-1
    • התפתחות פעוטות מגיל שנה עד שנתיים
    • התפתחות פעוטות מגיל 2 עד 3
  • בעיות התפתחותיות
  • טיפול
  • בי”ס יסודי 6-11
    • כיצד מכינים ילד לכיתה א’?
    • היפראקטיביות בילדים – דרכי התמודדות וטיפול
    • איך להיפרד מהמורה או הגננת בסוף שנת הלימודים – עצות שימושיות
    • איך להפוך את הכנת שיעורי הבית למהנה ולא מתסכלת?
  • מתבגרים 12+
    • מהן הפרעות התנהגות בגיל ההתבגרות?
    • מהו דיכאון בגיל ההתבגרות?
    • שינויים ביולוגיים בגיל ההתבגרות והשפעתם על ההתנהגות
    • התמודדות עם לקויות למידה בגיל ההתבגרות
  • ADHD
    • אבחון ADHD – קשב וריכוז
  • אבחונים
    • מהו אבחון דידקטי?
    • מהו אבחון פסיכו-דידקטי?
    • מכוני אבחון להפרעות התפתחותיות

גיל שנתיים ה”נורא”: למה מדובר בשלב שיחלוף ואיך תטפלו בתופעה

גיל שנתיים הנוראגם ההורה המוצלח ביותר, המשקיע רבות בחינוך ילדיו, יצטרך ללמוד כיצד להתמודד עם בעיות המשמעת הקשות של ילדיו, שיתחילו כאשר יגיעו לגיל שנתיים. למעשה יהיה עליו לקבוע גבולות חדשים, למצוא דרכים יצירתיות לאכוף את הגבולות, לעמול קשה מאי פעם ולהצטייד בלא מעט סבלנות כדי לזכות במינימום של הקשבה וכבוד מצד הפעוטות, שגילו לפתע שיש להם לא מעט כוח בעולם הזה, שהגיעו אליו זה מכבר.

נקודת המפתח – נסו להבין את הילד שלכם

נקודת המוצא בכל הקשור להתמודדות עם ילדים בני שנתיים היא לנסות להבין אותם. חשוב להבין כי כל ניסיון להטיל משמעת מבלי להבין את המניעים של הילד, משולה למתן סירופ נגד שיעול מבלי לטפל בשורש הבעיה. במילים אחרות ניתן לכתוב כי ניסיון להטיל משמעת משול לטיפול בתסמין מבלי לטפל במחלה. הדרך הישירה ביותר שבה ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם בעיות המשמעת האופייניות לבני השנתיים היא פשוט לשאול את הילד מדוע הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג.

מעניין לגלות שברוב המוחלט של המקרים, הילד ישמח להסביר את עצמו. במקרים שבהם הילד עדיין לא רכש מספיק מילים בשביל להסביר את עצמו, ניתן בהחלט לסייע לו על ידי שאילת שאלות מנחות. כך לדוגמה אם הילד קשקש על הקיר בסלון למרות שהוא יודע שאסור לו לעשות זאת, ניתן לשאול האם הוא קשקש על הקיר כיוון שהוא מעוניין שהוריו יבלו עמו יותר זמן למשל.

חשיבות הקישור בין המעשה לבין הסנקציה

חשוב מאוד להציב גבולות ברורים ולהבין כי בסופו של דבר מדובר בילדים בני שנתיים סך הכול. כמו כן חשוב להסביר את הכללים, לאכוף אותם באופן עקבי ולעולם לא לשכוח להסביר מדוע ננקטו הסנקציות הרלוונטיות. כך לדוגמה ניתן לומר לילד את המשפטים הבאים:

  • “ביקשתי ממך לאכול את המעדן ליד השולחן בלבד ולא הקשבת לי. בגלל זה אתה תעזור לי עכשיו לנקות את הלכלוך מהרצפה”.
  • אני לוקחת לך את המקל שאתה משחק אתו עכשיו בגלל שהשתמשת במקל בשביל להרביץ לאחותך הקטנה”.

ישנה חשיבות עליונה להיות מדויקים מאוד בדברים ולהימנע ממשפטים כללים שיכולים להתפרש בכמה מובנים. כך לדוגמה תמיד עדיף להשתמש במשפט כמו “אני מבקשת ממך להפסיק לשפוך את המים על אחיך”, על פני “מספיק עם זה כבר”.

לא לפחד מפשרות

ילדים קטנים לא מסוגלים עדיין להבדיל בין נושאים קטנים לבין נושאים גדולים. אי לכך, חשוב מדי פעם לוותר להם, כאשר הם מעוניינים לחרוג מהכללים (ולקחת למשל קוביית שוקולד אחת יותר מהמותר). כאשר מוותרים לילד מפעם לפעם, מעניקים לו תחושת שליטה ומסייעים לו ליישר קו שכן כאשר מוותרים לו בנושאים קטנים ושוליים, ישנו סיכוי גדול יותר שהוא יפגין גמישות ויתפשר בנושאים מהותיים יותר כמו לדוגמה חגירה של חגורת בטיחות בזמן הנסיעה ברכב.

העניקו לילד את זכות הבחירה

חלק ניכר מבעיות ההתנהגות המאפיינות את גיל שנתיים נובעות מכך שהילד מעוניין לקבל את השליטה לידיים שלו ולהפגין עצמאות. אי לכך, ניתן לפתור את הבעיות השונות פשוט על ידי כך שתעניקו לו את השליטה שהוא כל כך זקוק לה, גם אם מדובר בשליטה מדומה. כך למשל ניתן לשאול את הילד האם הוא מעוניין להישאר בסלון המשפחתי בשקט מבלי לזרוק חפצים על האורחים או שמא הוא מעוניין ללכת לחדרו ולשחק לבד.

בסיטואציה זו ובאופן כללי כאשר מעבירים ביקורת על ההתנהגות של הילד, חשוב מאוד לדבר עמו באופן מילולי בגובה העיניים. הכוונה היא לכך שמומלץ למשל לכרוע ברך על הרצפה או לשבת לצדו. אל דאגה, גם כאשר אתם מדברים עם ילד בן שנתיים בגובה העיניים, אתם עדיין גדולים ממנו בצורה משמעותית מבחינה פיזית כך שהוא עדיין יודע מי הוא מקבל ההחלטות במערכת.

לבקר את ההתנהגות ולעולם לא את הילד

לסיום נציין נקודה קטנה אך עקרונית מאין כמוה – מומלץ ביותר להימנע מהעברת ביקורת על הילד עצמו, כלומר להימנע ממשפטים כגון: אתה ילד רע מאוד”. תחת זאת יש לבקר את ההתנהגות של הילד ולבחור במשפטים כמו למשל “אתה ילד טוב, חמוד וחכם, אבל התנהגת עכשיו רע מאוד”.

ראו עוד בנושא:

התפתחות ילדים מגיל שנה עד שנתיים

התפתחות ילדים מגיל שנתיים עד שלוש


נושאים חשובים
  • שלבי התפתחות פעוטות מגיל שנה עד שנתיים
  • מתי פעוטות מתחילים לדבר?
  • מהו טונוס שריר נמוך?
  • הגיל הרך – מלידה עד גיל חמש
  • הקאות
חיפוש באתר
מאמרים נבחרים בנושא תזונה
  • מה כוללת התזונה של הילדים בבית הספר?
  • תזונה וילדים: כך תזהו חוסרים תזונתיים אצל ילדיכם
  • למה הילד שלי לא אוהב ירקות? 4 טיפים לאכילה נכונה של ירקות מגיל שנתיים
  • גידול ילדים צמחונים וטבעונים
  • שיטות ללמד את הילדים לאכול טוב יותר
מאמרים נבחרים בנושא ילדים 6-11
  • מהו נסטינג? ולמה הוא פועל לטובת הילדים להורים גרושים?
  • איך מבשרים לילדים שלנו על גירושין?
  • טיפים להתמודדות חיובית עם ילדים: בלי צעקות
  • בעיות אורתופדיות נפוצות בילדים
  • אימון משפחתי לילדים ולבני המשפחה
מאמרים נבחרים בנושא מתבגרים:
  • טיפול קבוצתי למתבגרים
  • חשיבה והתנהגות אובדנית במתבגרים
  • כך תטפלו בילדים ומתבגרים עם תרופות פסיכיאטריות
  • הדרכת הורים למתבגרים: עשה ואל תעשה
  • הפרעות אכילה בבני נוער – מהם הסוגים וכיצד הכי נכון לטפל במצב?
  • הפלה בגיל צעיר
מאמרים נבחרים בנושא אבחון ובדיקות:
  • אבחון תפקודי בילדים
  • אבחון של עיכוב התפתחותי על ידי אופטומטריסט
  • אבחון פסיכומוטורי
  • אבחון שפתי בילדים
  • אבחון מוקדם של לקויות למידה
  • מהו אבחון נוירופסיכולוגי?
  • אבחון נוירולוגי בילדים – באילו מקרים יזדקקו לאבחון כזה?
  • מבחן ציור דמות
מאמרים נבחרים בנושא טיפולים:
  • הדרכה הורית – מרגישים שאתם זקוקים לעזרה?
  • טיפול משפחתי
  • טיפול CBT – קוגניטיבי התנהגותי
  • טיפול קבוצתי למתבגרים
  • טיפול באמנות: היצירה ככלי לילדים עם בעיות התפתחות
  • ייעוץ חינוכי התנהגותי לסובלים מבעיות קשב וריכוז
  • אימון אישי לילדים הסובלים מ-ADHD
  • כלים שיעזרו לילדים להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז בכיתה
  • מורה פרטית לסובלים מ-ADHD
מאמרים נבחרים בנושא הגיל הרך:
  • טיפים מעולים להקניית הרגלי שינה נכונים לתינוקות
  • שיטת עיטוף תינוקות
  • תסמונת טלטול תינוקות
  • טורטיקוליס בתינוקות
  • עמידה והליכה בתינוקות – אבן דרך חשובה בהתפתחות התינוק
  • שלב התפתחות בתינוקות: התהפכות
  • התפתחות תינוקות: הרמת הראש
  • זחילה בתינוקות
  • התפתחות ראיה אצל תינוקות
  • גמישות יתר אצל תינוקות – טוב או רע?
  • חשיבות האמבטיה להתפתחות התינוק
  • למה אסור להרדים תינוק עם טלפון סלולארי וכיצד זה עלול להשפיע על ההתפתחות המוח שלו?
  • גישות שונות להירדמות תינוק
תנאי שימוש
כל הזכויות שמורות לבעלי האתר. אין לעשות כל שימוש בתוכן | המידע באתר אינו מהווה או מחליף חוו"ד / יעוץ רפואי
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס