בעיות בשמיעה: למה חשוב לטפל בהן?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעיות שמיעה לא מאובחנות והתפתחות הילד
בעיות שמיעה לא מאובחנות והתפתחות הילד

רבים לא מודעים לכך, אבל חוש השמיעה האנושי מתחיל להתפתח בבני האדם עוד לפני הלידה, כבר במהלך החיים התוך רחמיים.

ממחקרים רבים שבוצעו בתחום זה עולה תמונה מעניינת לפיה עוברים מסוגלים לזהות את קולה של אמם. כך למשל נראה כי העובר נרגע כאשר הוא שומע את קול שירתה של אמו ונהיה כעוס בתגובה לקולה הכועס של האם.

כמו כן חוש השמיעה ממשיך להתפתח לאחר היציאה מהרחם ולא מגיע לשיאו עם הלידה. זו הסיבה בגינה בגיל שלושה חודשים תינוקות מגיבים אך ורק לרעשים חזקים במיוחד וזו גם הסיבה לכך שתינוקות מפנים את ראשם אל מקור הצלילים שמופנים אליהם רק בסביבות גיל חצי שנה.

הבסיס לרכישת השפה

ההתפתחות התקינה של יכולת השמיעה מהווה לדבר המדענים את הבסיס הנחוץ לרכישה של השפה. מדובר הן על ההבנה של השפה והן על ההבעה באמצעות השפה. במידה וחוש השמיעה של התינוק לוקה בחוסר והתינוק לא מסוגל לשמוע באופן האופטימאלי, לא יתפתח אצלו מלמול תקין ובעקבות כך הוא יתקשה להתחיל לדבר.

זו הסיבה בגינה ישנה חשיבות עליונה לכך שכל תינוק יעבור מבחן לסינון שמיעה זמן קצר לאחר צאתו לאוויר העולם. במידה ואכן יתגלה פגם בשמיעה, ניתן יהיה להתחיל מוקדם ככל האפשר בתהליכים שמטרתם להביא לשיקום של השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה שמותאמים לתינוקות.

ללא תהליכי שיקום אלה לא ניתן יהיה למנוע פערים התפתחותיים ובעיות עתידיות בתחומי הלמידה, התקשורת, הדיבור ואפילו ההתפתחות הרגשית.

הקשר בין שמיעה לדיבור

עוד לפני שמערכת הדיבור מגיעה לשלב ההבשלה שלה, התינוקות כבר רוכשים את הצלילים הבסיסיים של הדיבור ואת היכולת לזהות אותם ולהבחין בין הצלילים השונים. במידה והילד לא מדבר באופן ברור ובמידה והוא לא מצליח להבחין בין צלילי הדיבור השונים מומלץ מאוד לפנות עמו לאבחון מקצועי אצל קלינאית תקשורת על מנת לנסות להתחקות אחר המקור לליקויים בדיבור.

נוזלים באוזניים

ישנם ילדים רבים שסובלים באופן כרוני מהצטברות של נוזלים באוזן התיכונה. בין יתר התסמינים של התופעה חשוב להזכיר את הסיכון לפגיעה ביכולת ובאיכות השמיעה של הילד. הטיפול המקובל לבעיה זו הוא ניתוח כפתורים במהלכו מחדירים צינורית דקיקה לעור התוף של הילד שמטרתה לנקז את הנוזלים שהצטברו לאוזן החיצונית.

ירידה באיכות השמיעה בגילאים המבוגרים

לפי הידוע לנו כיום, כשליש מאוכלוסיית בני השישים וחמש ומעלה סובלים מלקויות שמיעה בדרגות חומרה כאלו ואחרות. מאחר ובדרך כלל לקויות השמיעה שאופייניות לגילאים האלה מתפתחות באופן מאוד הדרגתי, הרי שרבים מהסובלים מבעיות שמיעה כלל אינם מודעים לנזקים מהם הם סובלים ולמידת הפגיעה של הליקויים בחיי היומיום שלהם. זו הסיבה בגינה מומלץ לעודד את האוכלוסייה המבוגרת לגשת לעבור בדיקות שמיעה ובמידת הצורך לקבל ייעוץ מקלינאית תקשורת מוסמכת.

הסכנה שבדחיית הטיפול

אדם שסובל מבעיות שמיעה ונמנע מלעשות שימוש במכשיר שמיעה פוגע באופן חד משמעי באיכות החיים שלו. כמו כן ככל שחולפות השנים, לרוב קשה יותר להסתגל לראשונה למכשיר שמיעה. משום כך מומלץ מאוד להתחיל את השימוש במכשירי שמיעה בשלב כמה שיותר מוקדם.

מכשיר שמיעה זו לא קללה

ישנם מיתוסים רבים שנקשרו בשמם של מכשירי השמיעה שביניהם זה שגורס כי מכשירי שמיעה הם אביזרים שלא באמת תורמים לשמיעה ומיועדים רק עבור קולות רמים במיוחד. ברצוננו ליידע אתכם כי מכשירי השמיעה המודרניים הם מכשירים חכמים שמסוגלים לווסת את הצלילים שמגיעים לאוזנו של המרכיב אותם. המכשירים יודעים לסנן רעשי רקע, לווסת את עצמת הסאונד של הרעשים החזקים, להגביר את הרחשים החלשים ועוד.

החשיבות של ההתאמה האישית

כאשר באים להתאים לאדם הסובל מבעיות שמיעה מכשיר שמיעה חדש חשוב מאוד לוודא שבמסגרת בדיקות ההתאמה תשולב מדידה אובייקטיבית של ההגברה בתוך אוזנו של הנבדק. מדובר על מדידה שמבוצעת בסמוך לעור התוף שמטרתה לבחון את יחסי הגומלין בין המכשיר למבנה האנטומי של הנבדק.

על סמך תוצאות המדידה ניתן יהיה לכייל את המכשיר ולכוון אותו ברמת דיוק גבוהה מאוד עבור כל התדרים הקיימים ובאופן כזה המכשיר למעשה עובר התאמה אישית למטופל. יש לציין שמדידה אישית כזו לא מבוצעת בכל מקום שבו מתאימים מכשירי שמיעה ולכן מומלץ לאתר מקום שעושה שימוש בבדיקה ייחודית זו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן