איך מבשרים לילדים שלנו על גירושין?

איך ממבשרים לילדים שלנו על גירושין?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

איך ממבשרים לילדים שלנו על גירושין?

גירושין צפויים לטלטל את התא המשפחתי בצורה משמעותית, כאשר הילדים הם אלו שעלולים להיפגע יותר מכל. כאשר מתגבשתאיך ממבשרים לילדים שלנו על גירושין? בקרב בני הזוג הידיעה שעליהם לסיים את היחסים המשותפים שלהם, עולה בוודאי שאלה חשובה אחרת: האם כדאי לספר על כך לילדים? ואם כן – מהי הדרך הנכונה?
במאמר הבא נספק לכם את התשובות לשאלות אלה ואחרות, מה שעשוי לאפשר לכם לצלוח את האתגר הלא פשוט הזה עם מינימום נזק.

חשוב לשתף את הילדים ולא להסתיר

ההמלצה הראשונה שלנו אליכם היא ככל הנראה החשובה מכל: רצוי מאוד שלא להסתיר מהילדים את עצם הגירושין. יש הורים שחוששים שדבר הגירושין יפחיד את ילדיהם, או שהצעירים במשפחה לא יידעו כיצד להתמודד עם הסיטואציה. זה נכון שקשיים מסוג זה קיימים, אבל אין ספק שההשלכות השליליות על הילדים צפויות להיות חמורות יותר כאשר ההורים לא מיידעים אותם באופן מלא בדבר הפרידה, בשיקולים הכלליים שלהם ובהשפעה על חייהם (כמובן שהאינטרס העיקרי הוא שמירה על טובת הילד). אם ההורים לא מיידעים את הילדים, עלולים להתפתח אצלם תחושות שליליות דוגמת פגיעה בביטחון העצמי ובלבול ודבר זה עלול להשפיע על התפתחות הילדים כולה.

גם כאשר מקבלים את ההחלטה ההגיונית לשתף את הילדים מספיק זמן מראש, עולה השאלה איך ומתי כדאי לעשות את זה. כאן יש משתנים שונים שנכנסים לתוך המשוואה, בעיקר גילו של כל ילד. מומחים רבים בישראל ובעולם סבורים שככל שהילד מבוגר יותר – במיוחד ילדים בגילאי בית ספר ומעלה – כך חשוב לעדכן אותו מוקדם ככל האפשר בעצם הפרידה.

כדי למנוע בלבול אסור לעשות את זה מוקדם "מדי" (חשבו על ילד שהוריו מודיעים לו בעיצומו של ריב סוער שהם מתגרשים, אבל חוזרים בהם כעבור פרק זמן קצר), אלא רק לאחר קבלת ההחלטה הסופית והמוחלטת על הגירושין. יש שימליצו לעשות זאת במעמד פתיחת התיק בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, מצב בו עצם הרצון להתגרש הופך לעובדה מוחלטת.
במקרה של ילדים קטנים יותר בגיל הרך, שמתקשים בהבנת שינויים שעתידים להתקיים בעתיד הרחוק יותר, ייתכן שמומלץ להמתין עד כמה ימים טרם מועד הפרידה המתוכנן.

בפתיחות ובמקסימום רגישות

ההורים המיידעים על ילדיהם על הגירושין הצפויים חייבים לעשות זאת בצורה פתוחה ורגישה ככל האפשר. עם כל הקושי שבדבר והחשש של הורים מתגובות חריגות של הילדים, הם אלו שצריכים ליידע את הילדים על הפרידה – ולא עובדת סוציאלית, בן משפחה או אדם אחר הפחות קרוב אליהם. בדרך זו ההורים יעבירו לילדיהם את התחושה שהם נמצאים שם עבורם, ושהם יוכלו לפנות להורים בכל שאלה עתידית. עשויה להיות לכך השפעה מהותית על היחסים ביניהם בעתיד.

על האתגר בהסברת גירושין ופרידה לילדים קטנים

ייתכן מאוד שילדים צעירים לא יבינו מה משמעותם של הגירושין, כאשר גם כאן התקשורת בין ההורים לבין הילדים חשובה מאין כמוה. רצוי שההורים יספרו לילדים באופן כללי על הסיבות לגירושין, אם כי מומלץ פעמים רבות שלא להיכנס יותר מדי לפרטים שעלולים להביך את הילד או את הוריו. אם מדובר בהליך שמבצעים בעזרת גישור גירושין, אז רבים נעזרים גם בשירותיו של המגשר בתיווך הסברת התהליך מה שעלול להפוך את המצב לנעים וטוב יותר.

דגש חשוב אחר הוא על הצגה מלאה ואופטימית ככל האפשר של המצב הצפוי בתא המשפחתי לאחר הגירושין. ראשית, כדי למנוע חששות הנובעים משינויים קיצוניים כדאי להדגיש בפני הילדים את ההיבטים בחייהם שלא צפויים להשתנות: למשל כתובת המגורים, בית הספר וכן הלאה.

בנוסף כדאי להדגיש שהילד עדיין יוכל לראות את כל אחד מהוריו, גם אם חוקי המשחק משתנים מעט. גם במקרה הזה העברת הידע הרלוונטי חשוב במיוחד, כאשר רצוי להכין את הילדים לקראת המצב החדש: עם מי הוא יתגורר, מתי הוא יוכל לראות את ההורה השני, כיצד הוא יוכל לתקשר עמו וכן הלאה.

 

אולי יעניין אותך גם:

5 דרכים נפוצות המעידות כי הילד שלך זקוק לפסיכולוג!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן