מהי תסמונת ההמיספרה הימנית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת המיספרה הימנית
תסמונת המיספרה הימנית

תסמונת ההמיספרה הימנית היא תסמונת ששייכת לקבוצת לקויות הלמידה הבלתי מילוליות מכיוון שישנו ליקוי מסוים בהמיספרה הימנית במוח.

לקויות למידה נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: לקויות למידה מילוליות שנובעות מחוסר תפקוד בהמיספרה השמאלית והן באות לידי ביטוי בקשיים בתחום השפתי – מילולי ולקויות למידה בלתי מילוליות שבאות לידי ביטוי בקשיים בתקשורת מהפן החברתי, קשיים בהבנת הדקויות של השפה והבנה של קודים חברתיים אשר מקובלים ביום יום, של מצבים רגשיים ושל פירוש תנועות גוף של אחרים.

ילדים בעלי תסמונת ההמיספרה הימנית מתקשים ביצירת קשרים בין אישיים בשל הליקויים שלהם בהבנת קודים חברתיים ידועים כמו הבעות פנים, שפת גוף, אינטונציות, הדגשת מילים, חוש הומור, הבנת דברים שלא נאמרים על ידי מילים וכדומה.

ילדים אלו נתקלים בקשיים על רקע בין אישי ורגשי, ולכן הם מתקשים להסתגל לסביבה חדשה ולהתחבר עם אנשים אחרים, אפילו כאשר מדובר בילדים בקבוצת גילם, ולהשתלב בשיחות חולין.

על ההמיספרות

במוח קיימות שתי המיספרות: ימנית ושמאלית וכל אחת אחראית על תחומים אחרים בתפקוד של האדם.

תפקידה של ההמיספרה הימנית הוא לעבד מידע בצורת אינטגרציה בין כמה מקורות והיא שולטת על תפקודים כמו תפיסת מרחב, זיהוי דברים מבחינה ויזואלית (צבעים, אובייקטים, פנים, צורות), תכנון תנועות הגוף, כישורים מוטוריים, תפיסה מוזיקלית ותפיסה של צורה וכיוונים.

מנגד, תפקידה של ההמיספרה השמאלית הוא עיבוד מידע בצורה של שלבים ורצף והיא שולטת על תחומי הדיבור, הקריאה, הכתיבה, זיהוי המילים, תפיסת מספרים, הפשטה מילולית והבנת מושגים.

מאפייני התסמונת

תסמונת ההמיספרה הימנית מתאפיינת בכמה פגיעות כגון קשיים בתקשורת בלתי מילולית, קשיים בתפיסת המרחב, דיסקלקוליה (לקות למידה במתמטיקה), פגיעה באינטגרציה ויזו-מוטורית, קשיים בתפיסה של כיוונים, קשיים בהבנה וביצירה של מצבים רגשיים ותסמינים של רכות בחלק השמאלי בגוף.

תסמונת ההמיספרה הימנית מלווה במאפיינים התפתחותיים שנראים לעין כבר בינקות כאשר הפעוט פאסיבי ולא מצליח במשחקים מורכבים, התינוק מסורבל ואין לו קואורדינציה גבוהה. למרות המאפיינים הפיזיים האלה של "חולשה" וחוסר התקדמות כמצופה בתחום המוטורי, הילדים הללו מדברים הרבה ומשתמשים בשפה דומה לזו של המבוגרים.

ככל שהילד הולך וגדל מתחילים להתגלות הקשיים שלו באינטראקציה החברתית והם חווים לא פעם סיטואציות שבהן הם נדחים מבחינה חברתית. בנוסף לתקשורת החברתית הלקויה, ככל שהילד גדל מתגלים ליקויי למידה.

תסמונת ההמיספרה הימנית מלווה גם במאפיינים רגשיים מבחינה חברתית. ילדים בעלי התסמונת מצליחים לתקשר טוב יותר עם אנשים מבוגרים מאשר עם ילדים בקבוצת גילם מכיוון שהדרך העיקרית לתקשורת עם מבוגר היא באמצעות המילים, והתנהגות המבוגר צפויה יותר מזו של הילדים.

לרוב ילדים בעלי התסמונת לא מבינים חוש הומור ולא מבינים סמלים ודימויים מקובלים ולכן הם חושבים שצוחקים עליהם. הילדים האלה מתקשים בהבנת הבעות פנים, באינטונציות של דיבור ובקריאת שפת גוף.

ילדים עם התסמונת משחקים בצורה לא רגילה ולא מתאימה לגילם ולכן הם לא משחקים עם ילדים אחרים שמתקשים להבין אותם. מסיבה זו כאשר הם מנסים להתקרב לילדים אחרים הם חווים דחייה, נסוגים לאחור והופכים למבודדים מחברת ילדים אחרים. התקשורת הרגשית שלהם קשה ביותר מכיוון שהם מתקשים לווסת רגשות ולהבין רגשות של אחרים. בנוסף הם סובלים מהתפרצויות זעם פתאומיות, ובמצבי תסכול הם יכולים לאבד שליטה במהירות.

התסמונת ולקויות למידה

ילדים עם תסמונת ההמיספרה הימנית נתקלים לא פעם בקשיים בלימודים מכיוון שהם סובלים מלקויות למידה בתחום התפיסה ועיבוד המידע מבחינה חזותית ומרחבית ולכן הם מתקשים בתחומים כמו מדעים, גיאוגרפיה, אמנות וגיאומטריה.

הילדים מתקשים בשליפה של דגמים וציורים מהזיכרון, הם מתקשים לפתור בעיות מדעיות, מתקשים בעיצוב של מושגים מתמטיים, מתקשים בראיית תמונה בשלמותה מכיוון שהם מתמקדים בפרטים הקטנים ומנתחים אותם, והם מתקשים גם בהבנת הנקרא ובהבנה של חומר לימודי אחר באופן כללי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן