מה כוללת התזונה של הילדים בבית הספר?

מה באמת מגישים בקפיטריית בית הספר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה באמת מגישים בקפיטריית בית הספר?

מה באמת מגישים בקפיטריית בית הספר?סדרת בדיקות מעבדה מקיפות הבודקות את המזון המוגש לילדינו בקפיטריות של בתי הספר מציגה תמונה מדאיגה ומגלה קוליפורמים, עובש וזוהמה באוכל.

ההזנחה נובעת מחוסר פיקוח וכוח אדם של משרד הבריאות, חוסר מעורבות של משרד החינוך בתברואה ואי התערבות של העיריות בנושא.

כך יוצא שכל הגורמים המעורבים מסירים מעצמם אחריות וילידנו נחשפים לסיכונים בריאותיים ממשיים.

זמנים משתנים: מכריך של אמא לבורקס בקפיטריה

הימים השתנו, בעבר כל ילד היה מגיע לבית הספר מצויד בכריך של אמא אשר טרחה והכניסה את חומרי הגלם הטובים והטריים ביותר מתוך דאגה לבנה או בתה, אולם כיום הקפיטריה בבית הספר מספקת את עיקר צריכת המזון של הילדים במהלך יום הלימודים.

תחקיר שנערך בשיתוף מעבדות מזון עקב אחר התנהלות הקפיטריות בבתי הספר, לבחינת רכיבי המזון הנמכר בבתי ספר בשמונה ערים. התוצאות חמורות מצביעות על פגיעה בזכויות התלמידים לתזונה בריאה, ומצביעות על מצב בו כמחצית מהכריכים שנמכרו בקפיטריות אינם ראויים למאכל אדם ושיעור הקוליפורמים והחיידקים בהם היה גבוה פי 23 מהתקן. תוצאות המעבדה רק חיזקו את מה שניתן היה לזהות בעין והוא זוהמה בכל מקום ורמת היגיינה נמוכה ביותר.

הסיבות להתנהלות המחפירה וההזנחה הקיימת במזנונים מובילה לשני גופים האמורים לשאת באחריות לפיקוח תברואתי: משרד הבריאות והרשויות המקומיות. אולם לאחר בדיקה פשוטה נמצא כי משרד הבריאות סובל מחוסר בכוח אדם וממעט בביצוע ביקורות ובדיקות מעבדה של המזון המוגש לילדים.

בנוסף, הבדיקות מתואמות מראש ומאפשרות לבתי הספר ולמפעיל הקפיטריה להתכונן. הגוף השני הנושא באחריות, הרשויות המקומיות אינן עורכות בדיקות כלל אלא לאחר הגשת תלונה על הרעלה מצד התלמידים.

הזנחה ברישיון

הכללים הנהוגים כיום בבתי הספר אינם מאפשרים ביקורת, פיקוח או שינוי בשיטה. משרד החינוך המעורב בכל נושא ובכל הנעשה בבית הספר אינו רשאי להתערב בנושא המזנונים, הוא אינו קובע מי יפעיל אותם ואינו בעל סמכות להליך הפיקוח עליהם.

כך מתאפשר מצב בו התלונות הרבות של התלמידים לא זוכות להתייחסות או מענה ואינן מטופלות כלל. היעדר הפיקוח מאפשר למזנונים ללא רישיון עסק לפעול גם כאלה אשר נמצאו בהם מפגעים תברואתיים חמורים.

בחירה בזול במחיר יקר

המזון המוצע במזנונים לרוב אינו מגוון כך שחופש הבחירה מוגבל עד לא קיים, התוצאה היא שהמוצרים שנמכרים לרוב אינם בריאים וכוללים בורקסים, ממתקים ומשקאות ממותקים המהווים את עיקר המזון אותו צורכים הילדים, למרות פרסומי משרד החינוך שקבעו נהלים לתזונה בריאה של ילדים הדרושה לתפקוד מוחי מעולה. אך גם בתחום זה, אין מי שיאכוף את הכללים.

הסרת האחריות של בתי הספר, הרשויות המקומיות ובעלי המזנונים גרמה לממשלה ביוזמת שר החינוך לחוקק הוראות אלה וכעת נעשתה פנייה לשר החינוך ולמשרד הבריאות לעגן בחקיקה גם את נושא הפיקוח התברואתי אך ניסיונות אלה נכשלו. האינטרסים של הרשות המקומית, הנהלת בתי הספר וההורים הם שמחירי המזון יהיו נמוכים ככל שניתן.

הידיעה על חוסר הפיקוח מאפשרת למפעילים לחסוך בהוצאות על מזון איכותי ובריא ועל השקעה בשמירה על היגיינת הילדים, ואת המחיר האמתי משלמים הילדים בבריאותם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן