האם מחלות קרוהן וקוליטיס עלולות להשפיע על התפתחות ילדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ייעוץ חינוכיכישלון הצמיחה הוא מונח רפואי המשמש לתיאור שיעור התפתחות שהוא מתחת למהירות ההתפתחות המתאימה לגיל. סימנים חשובים למצב זה עשויים להיות ילד שגדילתו איטית מעט יותר בהשוואה לילדים אחרים בגילו.

הורים עשויים להבחין שגודל הנעליים או בגדי הילד נותרו זהים למשך תקופת זמן ארוכה יותר מהצפוי, או שהילד אינו מעלה או אף מאבד משקל.

תרשימי גדילה משמשים לפיקוח על שיעור צמיחת הילד לעומת שיעור הצמיחה הממוצע של ילדים בגילאים זהים, וכן בהתחשב במרכיבים הגנטיים המבוססים על גובה ההורים. אם נחשדות הפרעות התפתחות, צילומי רנטגן מאשרים נוכחות עיכוב בהתפתחות עצמות.

חשוב לציין שלא קיימות ראיות מדעיות המצביעות על העובדה לפיה רמות הורמון גדילה לקויות בקרב ילדים הסובלים מקרוהן וקוליטיס. למרות שהצמיחה עשויה להתעכב אצל חלק מהילדים עם מחלות אלו, הם בדרך כלל מתעדכנים עם הזמן, ולעיתים מדביקים את הפער בשנות העשרה המאוחרות ושנות העשרים המוקדמות.

האופן בו משפיעות מחלות קרוהן וקוליטיס על התפתחות ילדים

קיימות מספר תשובות שונות המסבירות את השפעות מחלות אלו על הגדילה בילדים.

מחלה פעילה. הגורם העיקרי המשפיע על התפתחות ילד הסובל מקרוהן וקוליטיס הוא רמת פעילות המחלה. ככל שהיא חמורה ופעילה יותר, כך ההתפתחות מתעכבת. כאשר מחלות קוליטיס כיבית וקרוהן מתפרצות טרם גיל ההתבגרות, כ-15-40% מהילדים עלולים לחוות הפרעות בגדילה. האמצעי היעיל ביותר להפחתת הסיכון להפרעות בהתפתחות או לשלוט על המחלות למשך זמן ארוך ככל הניתן.

תזונה לקויה

שלשול הקשור למחלות קרוהן וקוליטיס עשוי לגרום לאובדן שומנים תזונתיים ומים. במצב חמור, עלול להתרחש אובדן משקל מהיר והתייבשות. לכן חשוב לגלות ערנות כל הזמן, היות וילדים עשויים להתרגל ליציאות רכות עד כי אינם חושבים אפילו שהם סובלים משלשול.

בילדים עם מחלת קרוהן של המעי הדק, קליטת חומרים מזינים חיוניים ממזון עלולה להיפגע אף היא. יחד עם זאת, הסיבה העיקרית לעיכוב בהתפתחות נורמלית של ילדים הסובלים ממחלות אלו היא שהם אינם אוכלים כפי שגופם דורש.

לעיתים קרובות הם אינם חשים רעב אך בכל זאת אוכלים ממתקים המחמירים את תסמיניהם, או שהם להימנע מאכילה על מנת להימנע מתופעות כגון כאב בטן, התכווצויות ושלשולים.

חוסר תזונה נאותה היא הסיבה היחידה המשמעתית ביותר לעיכובים בהתפתחות ילדים ומתבגרים עם מחלות קרוהן וקוליטיס, והם עשויים להזדקק ל-50% יותר של קלוריות, בהשוואה לילדים בני גילם ללא המחלות.

טיפול בסטרואידים

צריכת קורטיקוסטרואידים, במיוחד במינונים גבוהים או למשך פרקי זמן ארוכים, עלול להפחית מסת עצם ולגרום לעיכובים בצמיחה ובהתפתחות. תופעות אלו ניתנות לטיפול באמצעות נטילת סטרואידים פעמיים בשבוע בלבד, ובאמצעות חידוד הדרגתי של המינון כלפי מטה לאחר שהדלקת נשלטת.

אך יש להתחשב ברמת פעילות המחלה ובצריכת קלוריות לקויה, כסיבות העיקריות לעיכוב ההתפתחות בילדים. טיפול סטרואידים מניב לעיתים קרובות תוצאות צמיחה משופרות היות והמחלה נשלטת והילד מסוגל לאכול טוב יותר.

ניתוח

לעיתים קיים צורך בביצוע ניתוח לילדים הסובלים ממחלות קרוהן וקוליטיס עם עיכוב בהתפתחות, אך אפשרות זו נשקלת לעיתים נדירות ומתבצעת רק אם ההתפתחות מתעכבת במשך מספר שנים.

היות ומחלת קרוהן חוזרת בדרך כלל אצל אנשים שעברו ניתוח, ההחלטה לבצע אותו בקרב ילדים עם מצב זה כמעט לעולם אינה נשקלת בשל הפרעות ההתפתחות בלבד. הניתוח מבוצע רק כשמתרחשת תגובה ירודה לטיפול רפואי או כשמתפתחים סיבוכים חמורים בשילוב עם העיכוב בהתפתחות.

לאחר הניתוח, חלק מהילדים מחדשים את התפתחותם הנורמלית בעוד שאחרים לא. הסיבה להבדלים אלו אינה ידועה ומומחים סבורים שיתכן שחלק מהילדים עדיין אינם צורכים רמות נאותות של חומרים מזינים הדרושים להתפתחותם.

ראו גם: מחלות מעי דלקתיות אצל ילדים ותינוקות – כיצד לטפל?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן