עמידה והליכה בתינוקות – אבן דרך חשובה בהתפתחות התינוק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עידוד עמידה והליכהתינוק שלומד לעמוד או ללכת משיג את אחת מאבני הדרך ההתפתחותיות החשובות ביותר בחייו, היות ומדובר בצעד גדול לקראת השגת עצמאותו. במהלך השנה הראשונה לחייו, התינוק מפתח בהדרגה תיאום תנועה וחוזק שרירים. הוא לומד לשבת, להתהפך ולזחול.

בשלב הבא הוא לומד להפעיל את גופו כמעט בעצמו, ועשוי להיות מסוגל לעמוד תוך כדי אחיזה ברהיטים או בידי מבוגרים. שלב זה מתרחש בין גיל חצי שנה לעשרה חודשים. מכאן ואילך מדובר בהשגת ביטחון ואיזון.

רוב התינוקות מבצעים את צעדיהם הראשונים סביב יום הולדת של גיל שנה. עד גיל שנה ושלושה חודשים, רוב התינוקות מסוגלים ללכת בכוחות עצמם, גם אם צעדיהם אינם אחידים. אין מקום לדאגה גם אם התינוק זקוק למעט יותר זמן, שכן חלק מהתינוקות אינם הולכים עד גיל שנה וחמישה חודשים או אף מעט יותר.

סיוע לתינוק שלומד ללכת

כשהתינוק לומד לעמוד, הוא זקוק לסיוע באימון החזרה על פעולה זו. אם הוא נתקע ובוכה, מומלץ שלא להרימו, אלא להראות לו כיצד לכופף את ברכיו כך שיוכל לשבת ללא נפילה, ולהניח לו לנסות לבצע מחדש את המעבר בין ישיבה לעמידה, ואז בהדרגה להליכה.

מומלץ לעודד את התינוק לעבור ממצב של עמידה למצב של הליכה, באמצעות החזקת שתי ידיו כך שיקבל תמיכה בעת ההליכה. ניתן אף ללמד אותו לאחוז בצעצוע גדול ולדחוף אותו. מומלץ להשתמש בצעצועים יציבים בעלי בסיס תמיכה רחב, על מנת למנוע תאונות נפילה.

כשהתינוק לומד ללכת, מומלץ להקפיד שרגליו יהיו חופשיות ככל הניתן. אפשר להניח לו לדדות יחף, כך שישפר את שיווי המשקל וטווח התנועה שלו. נעליים לוחצות או גרביים הדוקות אינם מאפשרים לרגלי התינוק להתיישר ולגדול כראוי, כך שמומלץ להמתין עם קניית הנעליים הראשונות עד שהוא לומד להסתובב בחוץ, או כשהוא הולך על משטחים קשים או קרים.

יש לוודא שהתינוק מתרגל הליכה על סביבה בטוחה, ועל רצפה נטולת מכשולים, כך שיוכל להסתובב בקלות. לעולם אין לעזוב את התינוק לבד, למקרה שייפול ויזדקק לעזרה.

מה עושים כשההליכה מתעכבת?

כל עוד התינוק מסוגל לעמוד על רגליו ומגלה עניין בלמידת דברים חדשים, אין מקום לדאגה. אם התינוק זקוק למעט יותר זמן בהשוואה לתינוקות אחרים, כדי ללמוד לזחול, קיים סיכוי רב שהוא יזדקק למספר חודשים נוספים עד שילמד גם ללכת. תינוקות מפתחים מיומנויות שונות, במהירויות משתנות מאחרים.

אם התינוק אינו מתחיל ללכת עד גיל שנה וחצי, יש להתייעץ עם הרופא. אך אם הוא מתחיל לנוע באמצעות דשדוש גפיים תחתונות לפני שהוא לומד לזחול, קיימת סבירות גבוהה שהוא ילמד ללכת בשלב מאוחר יותר.

המהירות שבה תינוק לומד מיומנות חדשה עוברת בדרך כל בתורשה מהוריו. אם ההורים למדו ללכת מוקדם או מאוחר, יתכן שכך יקרה גם עם התינוק. יש לזכור כי תינוקות שנולדו מוקדם, לפני השבוע ה-37 להיריון, עשויים לפתח בהמשך אבני דרך בקצב אחר מתינוקות אחרים.

ראו עוד אבני דרך בתהתפתחות התינוק:

הרמת ראש בתינוקות

שלב ההתהפכות בתינוק – מתי זה קורה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן