שיטות להתמודדות בני המשפחה עם עומס רגשי בילד אוטיסט

עומס רגשי בילדים אוטיסטים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עומס רגשי בילדים אוטיסטים

עומס רגשי בילדים אוטיסטיםכיום נחשב המושג אוטיזם לספקטרום שלם של עמדות אוטיסטיות, אשר יכולות לבוא לכדי ביטוי בהתנהגות נורמטיבית המשתלבת בחברה עם הפרעות קלות, ועד לכדי ניתוק מוחלט.

כך או כך, אחד מהתופעות הנלוות לאוטיזם קשורה בעומס רגשי ואי-היכולת להתמודד עמו מצד המטופל, ובמקרים רבים גם מצד משפחתו.

הקושי המלווה את האוטיסט במצבים חברתיים, בהתקלות בציפיות לא מובנות מצד האחר, ובהתייחסות אשר אינה מסוגלת להבין אותו או את שפתו הינם פעמים רבות מצע גידול פורה לעומסים נפשיים המלווים בהתפרצויות שונות.

ההיבט הנפשי של אוטיזם

אחד ההסברים המדעיים לגורמים לאוטיזם הוא שיבש בכרומוזומים או פגיעה בתפקוד הורמונלי מסוים, אך בפועל יש להתמודד עם אדם המכיל קשת שלמה של רגשות וחוויות (גם אם אין זה נראה כך לפעמים מבחוץ), ויש לעשות זאת באופן אנושי והדדי ככל הניתן.

כך למשל, גם אוטיסטים יכולים לסבול מעומס רגשי, בין אם בשל שינויים מהותיים בחייהם, מגוריהם, חדרם, החפצים שלהם, האנשים המשמעותיים סביבם, וכדומה. בסיטואציות כאלו, ניתן לראות קריסה מסוימת של המציאות אצל האוטיסט, כאשר לא רק מדובר באובדן של דבר יקר (ולעיתים קריטי לקיומו כבן-אנוש), אלא גם בקריסה של המציאות עצמה באופן שבה הוא תופס או מבנה אותה.

כך למשל, פעם היה נהוג לראות בחפץ אשר אותו היה תופס האוטיסט כאובייקט מהותי לו, כגון בובה או כדור, כאובייקט בעייתי אשר יש לנתק ממנו. אובייקט אשר הוא היה מסרב לעזבו, היה אוסף אותו לעיתים באובססיביות, או מחזיקו בתיק הנמצא עליו תמיד, וכדומה.

כיום ידוע שהתנהגות זו מייצגת נקודת עוגן למציאות. ניתוק מאותו אובייקט, אשר בהחלט מוביל לקריסה, התמוטטות, עומס רגשי אשר אינו יכול להיות מוכל, הינו פעמים רבות טעות אשר מונעת מהאוטיסט אפשרות התמודדות.

ההתמודדות המשפחתית עם אוטיזם

גם עבור המשפחה של המטופל האוטיסט, ההתמודדות הרגשית וההכלה המצופה מהם יכולה להיות קשה ועצומה. האוטיסט לעיתים יכול להיכנס למצבי ניתוק עצומים, אשר יכולים להסב קשיים בלתי נתפסים עבור ההורים וחברי המשפחה. אך גם ללא מצבים אלו, ההתמודדות היומיומית הינה קשה ביותר, ומייצרת סוג של נוקשות מסוימת.

כל שינוי עלול לגרום להתרסקות מצדו של האוטיסט, ועל כן כל מהלך לא "תקין" בחייהם של המשפחה יכול להוביל להתפוצצות, קשיים וכדומה. למשל, יציאה לחופשה, דבר אשר בכל משפחה אחרת יכול היה להיעשות בקלות יחסית, יכולה להיות פרויקט מורכב מאוד – סידורי הלינה, מציאת פתרונות להתניידות, התמודדות נפשית במקרים שונים לאורך הדרך, וכדומה.

שינוי מגורים יכול להיות פרויקט קשה מאוד, ושלא לדבר על מקרים בהם החלפת אומנת או שינויים אחרים הקשורים בבני המשפחה. כל יום עלול לטמון בחובו התפרצות מסוימת של מטען נפשי אצור, ולעיתים רבים על עניינים קטנים אשר יכולים להיראות למתבונן מבחוץ כלא מובנים.

עם זאת, עבור האוטיסט לעיתים הדברים הקטנים והלא מורגשים הם-הם עיקר הדברים, ומקבלים מהות של תנאי לאפשרות המציאות. מדובר בשימוש אחר לחלוטין בשפה, בחומריות של השפה, בהתקשרות עם האחר.

הקלה על עומס רגשי אצל הילד האוטיסטי

על מנת להקל על מצבי עומס, אפשר תחילה להבין כי מדובר במציאות המובנה באופן סובייקטיבי לחלוטין – ועל כן בהכרח שונה מכל תפיסה של כל אדם אחר את המציאות. על כן, יש לא רק להקשיב לדברים הקטנים אשר הילד מספר לנו, אלא גם לשמוע את הדברים אשר לא נאמרים ומוחסרים במילותיו.

פעמים רבות, מציאותו לא תתוקשר במילים ברורות, אלא באופנים אחרים – התנהגות, התנהלות, תפיסת אובייקטים מסוימים, וכדומה. אין הכוונה בכך לנסות ולפרש את התנהגותו, כאילו מדוברת באיזו כוונת מכוון ברורה בהכרח, אלא פשוט להקשיב ולשמוע את מה שנאמר בין השורות.

אם אובייקטים מסוימים מהותיים עבורו, יש לכך משמעות סובייקטיבית עבורו המתפקדת באופן המאפשר לו להתקיים. אפשר לעזור לו לאסוף את אותם אובייקטים, לדאוג כי יהיו לו נגישים בעתות מצוקה וצורך.

לעיתים, יש צורך דווקא בלתת לילד את המרחב המאפשר עבורו, ואם מדובר בנער או מבוגר אולי גם למצוא לו מסגרת מגורים אשר מתאימה לו ומאפשרת לו להתקיים באופן יחסית עצמאי, להתמקד במה שהוא אוהב, וליצור מעט מרווח בינו לבין המשפחה.

כל מקרה לגופו, ומומלץ טרם נוקטים בהחלטות קיצוניות להתייעץ עם פסיכולוג המתמחה בטיפול באוטיזם, ומכיר את הקשיים המורכבים בהם מדובר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן