מכוני אבחון להפרעות התפתחותיות

מכוני אבחון לבעיות התפתחותיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מכוני אבחון לבעיות התפתחותיות

מכוני אבחון לבעיות התפתחותיותהפרעות התפתחותיות הן מגוון רחב של תופעות והופעות המופיעות אצל ילדים בגילאים שונים ובנסיבות שונות. המשותף כמעט לכל ההפרעות ההתפתחותיות, הוא החשיבות בגילוי ובאבחון המוקדם.

ככל שבעיה התפתחותית מתגלה בשלבים מוקדמים יותר, כך האפשרות לטפל בה, להשלים את החסר, ולעיתים אפילו להתגבר עליה, עולה.

טיפול מוקדם הוא פשוט יותר, והוא חוסך לילדים ולמשפחותיהם התמודדויות קשות נוספות (משום שבעיה התפתחותית שאינה מטופלת היטב יוכלה להשפיע לרעה על תחומי חיים נוספים).

כאשר עולה חשד שילד סובל מליקוי התפתחותי כלשהו, חשוב לקחת אותו למכון מקצועי לאבחון הלקות שלו. אבחון מוקדם, מדוייק ומתאים לצרכי הילד, הוא הבסיס המהותי לטיפול נכון.

אבחון התפתחותי – מוטורי

כאשר נראה שילד סובל מעיכובים התפתחותיים בתחומים מוטורים, כדאי לפנות למכון העוסק באבחון התפתחותי, ומעסיק מאבחנים מתחום הריפוי בעיסוק והפיזיותרפיה, אורתופדים, ורופאי ילדים.

אבחון של ילד נעשה בדרך כלל מתוך דיווח של ההורים והמסגרת החינוכית, וכן בתצפית קלינית על משחק חופשי ומכוון של הילד. לעיתים התצפית נעשית בתוך המכון, ולעיתים במסגרת הטבעית של הילד (בבית או בגן).

אבחון התפתחותי-רגשי

כאשר נראה שילד עיכוב בהתפתחות יכולות רגשיות, יצירת קשרים בינאישיים, משחק חברתי, התמודדות עם קבוצות, וכד', יש מקום לפנייה למכון אבחון פסיכולוגי-התפתחותי.

גם במקרה זה, האבחון יעשה באמצעות איסוף מידע מגורמים קרובים ומטפלים, ומתוך התרשמות על תצפיות של אינטרקציה עם ההורים ועם המאבחן.

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי נדרש כאשר ניכר כי ילדים, בדרך כלל החל מגיל בית ספר, סובלים מלקויות למידה. מכונים רבים מציעים אבחונים דידקטיים, וחשוב לפנות למכון שיכווין את הילד לאבחון הנדרש לו – אבחון דידקטי בלבד, אבחון פסיכודידקטי הכולל גם התייחסות לפן הפסיכולוגי של לקויות הלמידה, או אבחון ללקות למידה ספציפית.

אבחון דידקטי נעשה על ידי מאבחנות שמוסמכות לכך, בדרך כלל מתחום הפסיכולוגיה או החינוך המיוחד. לאבחון פסיכו-דידקטי נדרש גם פסיכולוג קליני לעריכת הפן הרגשי של האבחון.

האבחון נעשה בפגישה אחת עד שלוש פגישות, בהן ניתנות לנבדק מטלות מובנות בתחומים שונים. המאבחן מתרשם הן מהישגיו של הנבדק במבחנים, והן מדרכי העבודה, אופן פתרון הבעיות, התמודדות עם תסכול ועם הצלחה, ועוד. בהתאם לממצאים הוא כותב דו"ח שכולל את נקודות החולשה והחוזק של הילד, כולל המלצות לגבי הקלות, או דרכי למידה המומלצות לילד.

אבחון נוירופסיכולוגי

חלק מהפרעות ההתפתחות נובעות כתוצאה מליקויים נוירולוגים מולדים. חשוב לאבחן היטב לקויות אלה, על מנת לחסוך לילדים שנים של התמודדות עם קשיים שנובעים ממקור שאינו קשור לרצונותיהם או נטיותיהם.

כך לדוגמא, הפרעות קשב וריכוז (ADHD) לא נובעות מהשתמטות של הילד, או מקשיים התנהגותיים, אלא מליקוי נוירולוגי. הנוירולוגים הם רופאים, והם מהווים חלק מהשרשרת האבחונים במכונים המיועדים לאיתור הפרעות נוירולוגיות אצל ילדים כמו ADHD.

במכונים נוירופסיכולוגים עורכים אבחונים רב מקצועיים, הכוללים בדיקה נוירולוגית ובדיקות נוספות, כמו למשל בדיקת TOVA. בדיקה זו היא בדיקה ממוחשבת, בה באמצעות משחק פשוט ניתן להעריך את רמת הקשב ואת רמת מוסחות הדעת של הנבדק, ולאבחן באמצעות כך הפרעות קשב.

לקויות למידה

מכונים העורכים אבחונים דידקטיים נותנים בדרך כלל את הדעת ללקויות למידה. עם זאת, ישנם מכונים שמתמחים באבחון של לקויות למידה ספציפיות.

אבחונים כאלה יקראו, עדיין, אבחונים דידקטיים, אך המכונים העורכים אותם מתמקדים בהפרדה בין לקויות שונות, בהמלצות ובטיפול בסוגים ספציפייים של לקויות למידה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן