תשעה מיתוסים נפוצים לגבי התפתחות הילד – מה נכון או לא נכון לגבי התפתחות הילד שלכם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מיתוסיםהורים, סבים וסבתות, בני משפחה קרובים ורחוקים, וחברים, מכרים וזרים "שאכפת להם" מלאים בכוונות טובות כשמדובר בייעוץ הנוגע להתפתחות הילד. אך על ההורים לוודא שהם מקבלים מידע מדויק.

מתוך מאמצים לגדל ילדים חכמים ומוצלחים, הורים ינסו כל דבר, החל מקלטות להתפתחות הילד ועד לוויטמינים. אך יש להפריד פרסומים שיווקיים ממדע אמיתי.

מאמר זה מכסה את המיתוסים הנפוצים אודות התפתחות הילד, כמו גם טיפים להורות מוצלחת הנבדלת מחכמת ההמונים.

  1. קלטות לתינוקות משפרות התפתחות מוחית

בממוצע, תינוקות צופים בטלוויזיה מגיל חמישה חודשים. משווקים טוענים שקטעי וידיאו חינוכיים עשויים להוות יתרון להתפתחות הילד, אך מחקרים מראים את ההיפך.

לפני גיל שנתיים, צפייה בטלוויזיה אינה מניבה כל תועלת ואף עשויה להזיק. תינוקות המבלים יותר זמן מול המסך, יודעים פחות מילים. תינוקות הצופים שעתיים או שלוש שעות בטלוויזיה לפני גיל שנה, נמצאים בסיכון גבוה יותר פי שש לסבול מעיכובי שפה.

גם אם הקלטות גרועות, התינוק נמשך אליהן. התרחישים המהירים והצבעים הבהירים לוכדים את תשומת ליבו. יחד עם זאת, חשיפה לתוכניות ילדים מהירות עלולה להפריע ליכולת הריכוז, וזה קורה לאחר גיל עשרה חודשים.

ילדים הצופים בתוכניות אלימות לפני גיל שלוש, נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לפתח הפרעת קשב וריכוז. הרבה יותר מומלץ לתינוק לשמוע מילים רבות מאנשים אמיתיים, ולחיות בין "הגדולים". שיחה עם תינוק יעילה ביותר כשהמבוגר מגיב לתינוק המנסה לדבר.

  1. פיתוח הערכה עצמית מגביר הישגים

למרות השפעת תנועת ההערכה העצמית משנות השבעים, ילדים אינם נהנים מקריאות "כל הכבוד!" המהדהדים מעל גני שעשועים מודרניים. ילדים יכולים לזהות שבחים ריקים מקילומטר. לאחר גיל שש, מה שהם תופסים הוא שהמבוגרים אינם מצפים מהם ליותר מדי.

"אתה הכי חכם!" משפט זה אינו מעניק לילד שום מושג לגבי פיתוח כישורי התמודדות עתידיים ועשוי אף להפחית יכולת התמדה. לכן מומלץ להעניק שבחים לפעולות פרטניות, המשדרים מסר ברור לגבי התנהגות רצויה. פיתוח ציפיות גבוהות לגבי הישגים יעניק לילד את הכלים הדרושים להשגת הצלחה אמיתית בעולם, במסלול שהוערך הפיתוח הערכה עצמית אמיתית.

  1. צעצועים מחכימים את התינוק

מיתוס זה קובע שתינוק זקוק לצעצועים מתוחכמים להשגת גירוי מוחי מקסימאלי, אך לא קיימות ראיות מדעיות המוכיחות שצעצוע מסוים יחכים את התינוק. תינוקות לומדים וחוקרים את סביבותיהם, וסביבה מגרה התפתחות עשויה לסייע, אך צעצועים מתוחכמים אינם נחוצים. לא חשוב עם מה התינוק משחק, חשוב איך הוא משחק, כך שיש להבין ולשפר את ההיבטים השונים של התפתחות הילד באמצעות הצעצועים השונים המעניינים אותו.

  1. אם הילד סובל מעיכוב דיבור או שפה, אין זה מקור לדאגה, שכן ילדים מתגברים על בעיות אלו עם הגיל

המציאות היא שיש לפנות לסיוע מוקדם אם הילד מפגין סימני עיכובים בתחומים אלו. על הורים להכיר בהבדלים בין איכות הצליל והשפה של הילד, ולהתייחס ברצינות לעיכובים. התערבות מוקדמת מסייעת לקביעה אם הילד סובל מאוטיזם או בעיות קוגניטיביות אחרות.

  1. ילד במשפחה גדולה יהיה דברן מאוחר

סדר הלידה משפיע על הדיבור והשפה, אך אינו מהווה תמיד גורם מכריע. על ההורים להיזהר מפני רציונליזציה לעיכובי שפה אצל כל ילד, שכן לסדר הלידה קיימת השפעה מעטה.

  1. קריאה קרובה מידי פוגעת בראיית הילד

החזקת ספר מקרוב או ישיבה קרוב מדי לטלוויזיה לא תפגע בראיית הילד, למרות שהתופעה עשויה להצביע על קוצר ראייה. לכן מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים. אם מדובר בהעדפה אישית, זה בסדר.

  1. הבנת גובה התינוק

מיתוס זה קובע שאורך התינוק בלידה נחשב כגורם מנבא לגובה בגילאים מבוגרים יותר. זה לא נכון. גובה ההורים הוא גורם מנבא טוב יותר לגובה בוגר של הילד.

  1. אם להורים יש אלרגיות בדרכי הנשימה, גם הילד יסבול מהן

בעוד שתורשה משמעותית לאלרגיות, גורמים אחרים משמעותיים אף הם. יתכנו מספר נטיות, אך משפחות אינן צריכות להניח שאם הם סובלים מאלרגיה למשהו, גם הילד יסבול מכך, שכן אלרגיות עשויות להופיע כרעם ביום בהיר גם אם ההורים אינם סובלים מהן. יש לעקוב אחר התסמינים והתגובות, ולהתייעץ עם הרופא.

  1. הנקה משפרת אינטליגנציה

נכון שילדים שהניקו כתינוקות הם בעלי אינטליגנציה גבוה יותר מהממוצע בהשוואה לילדים אחרים, אך הישג זה אינו קשור להנקה אלא לאם. אינטליגנציה עוברת בחלקה בירושה גנטית אך גם ההורים יכולים ליצור סביבה מגרה יותר המספקת יתרונות להתפתחות הילד. בקיצור, לאימהות חכמות יש תינוקות חכמים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן