מבחן ציור דמות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מבחן ציור דמותמבחן ציור דמות הוא טכניקת איור בעלת השלכה על התפתחות הילד, לזיהוי מצבים קוגניטיביים, בינאישיים או לצורך הערכת תפקוד פסיכולוגי.

מטרת המבחן היא לבדוק תגובה לגירויים מעורפלים, מופשטים או שאינם מובנים, המוגשים לילד בצורת תמונות או ציורים. הילד מתבקש לצייר דמות מדמיונו או שהוא מתבקש לצייר דמות הניתנת לו. זוהי משימה פשוטה אותה יכולים ילדים לבצע בהנאה.

מספר מבחני ציור דמות מבוצעים בעיקר לשם השגת מדד כישורים אינטלקטואליים או בדיקת ההתפתחות הקוגניטיבית. בבדיקות אלו, קיים שיקול של יכולת הילד להכניס תוכן לציור, אותו ניתן לפרש כדי לזהות מצבים בעייתיים בחייו ובשלבי התפתחותו.

בבדיקות מסוימות, הדימוי העצמי של הילד נקבע באמצעות הציורים. בחלק ממבחני ציור דמות, היחסים הבינאישיים של הילד מוערכים כשהוא מתבקש לצייר משפחה או מצב אחר בו קיים יותר מאדם אחד.

בדיקות מסוימות משמשות להערכת התעללות בילד, ואחרות קשורות בפרשנות אישית באמצעות ציורים של אובייקטים, כגון עץ, בית או אנשים. מבחן ציור דמות משמש כחלק מהליך אבחוני סוגים פרטניים של ליקוי נפשי או בעיה נוירו פסיכולוגית, כגון תפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית, או פיגור שכלי.

תוצאות מבחן ציור דמות

תוצאות המבחן מוערכות בתחומים שונים המשמשים לאספקת מידע אובייקטיבי יותר בכל הנוגע להתפתחות הילד. מבחן ציור דמות מסתכם בשיטת ניקוד שיש לה מטרה, אך בהתאם להוראות שניתנו לילד, השאלות אותן שאל מבצע הבדיקה, והפרשנויות של המבחן.

התוצאות גמישות ולא כל ילד משיג את אותן תוצאות, גם אם הוא מבצע את אותו מבחן. בנוסף, רופאים רבים בוחרים שלא להסתמך על מערכות הניקוד של המבחן, ומסתמכים אך ורק על שיפוט אינטואיטיבי שלהם לגבי פרשנות תוכן הדמות אותה צייר הילד.

מבחני ציור דמות מתפרשים בדרך כלל בהתאם להתפתחות קוגניטיבית מתאימה. שיטת הניקוד כוללת את סך התכונות בציור המתאימות לילדים בגילאים שונים. לדוגמא, ילדים בני חמש צפויים לבצע שרטוטים בסיסיים למדי של אנשים, המורכבים מראש, עיניים, אף, פה, גוף, ידיים ורגליים. ילדים בני 11 נוטים לכלול יותר פרטים בתמונה, כגון צוואר ברור יותר, סוגי בגדים, וזרועות המצביעות לכיוון מסוים.

לעיתים מוערכים מבחני ציור דמות בהתאם לדימוי העצמי של הילד, הנוטה לכלול את עצמו ברישומים. לדוגמא, בנות המודאגות מדימוי גוף, משקפות את חששותיהן בציוריהן. קרבנות של התעללות מינית עשויים להדגיש מאפיינים מיניים בציוריהם.

גם דינאמיקה משפחתית מתפרשת דרך מבחני ציור דמות. לדוגמה, במבחן ציור משפחה, כשהילד מצייר את בני המשפחה הנמצאים בחדרים נפרדים, הציור עשוי להצביע על בידוד או חוסר תקשורת בין בני המשפחה.

התעללות בילדים היא תחום נוסף המתפרש מתוך מבחני ציור דמות. בשנת 1994, פון האטון פיתח שיטת ניקוד המתמקדת במדדים של התעללות בילדים העשויים להיות נוכחים בציוריהם. גם ציור בני המשפחה עשוי לאותת על התעללות.

דיונים רבים עוסקים במהימנות ובתוקף הכולל של מבחני ציור דמות. לדוגמא, כשמשתמשים במערכות ניקוד מובנה, מבחנים אלו נמצאים כמדדים אמינים, במיוחד עבור התפתחות קוגניטיבית של ילדים. יחד עם זאת, בכל הנוגע למאפייני אישיות מסוימת, בעיות בדימוי עצמי או בעיות תפקוד ואישיות, מומחים רבים אינם תומכים במבחני ציור דמות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן