השפעות לידה מוקדמת על התנהגויות ויכולות אינטלקטואליות של הילד

דלקת מפרקים בגיל צעיר - כיצד מתמודדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת מפרקים בגיל צעיר - כיצד מתמודדים?

לידה מוקדמת ותפקוד הילדלמרות שההתקדמות המשמעותית בטכנולוגיה מאפשרת לתינוקות רבים שנולדו בלידות מוקדמות לשרוד יותר מאשר בעשורים הקודמים, חלק מהילדים חווים מידה מסוימת של נכות, המתבטאת במגוון צורות פיזיות, אינטלקטואליות או התנהגותיות.

שיעורי ההישרדות המשופרת נחשבים לתופעה חדשה יחסית, ולכן כמות הנתונים לטווח הארוך, הנוגעים לנכות הקשורה לסיבוכים רפואיים עקב לידה מוקדמת, אינו מכריע כפי שהחוקרים היו רוצים. הצטברות נתונים ארוכי טווח על הקשר בין פגות ומוגבלות ממשיכים, אך קיימות מספר מסקנות אותן ניתן להסיק כיום.

סיבוכים הקשורים ללידה מוקדמת

השפעות לידה מוקדמת על היכולות האינטלקטואליות של הילד, יכולות החשיבה, זיכרון, כישורים מילוליים, יכולתו ללמוד ולתפקד במצבים משפחתיים וחברתיים, ידועים היטב. החדשות הרעות הן שברוב המקרים, חלק מהתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת מושפעים באופן שלילי מבחינה אינטלקטואלית כתוצאה מהסיבוכים הקשורים ללידתם המוקדמת.

החדשות הטובות הן, שלעתים קרובות, לקות אינטלקטואלית זו אינה עמוקה, ועם טיפול ותשומת לב ראויים, ניתן להפחית ליקויים אלו עד למצב בו אינם מהווים מכשול משמעותי לחיים תקינים.

השפעות סיבוכים הקשורים ללידה מוקדמת

פציעות מוחיות, כגון דימום תוך עיני (IVH), סוג של דימום החודר לחדרי המוח, או פגיעה היפוקסית-איסכמית, קשורות לעתים קרובות עם יכולות לקויות ביכולות אינטלקטואליות ובעיות התנהגותיות. מחלת ריאות כרונית, במהלכה התינוק זקוק להשלמת חמצן מעבר לשבוע ה-36 בהריון, קשורה אף היא עם סיכון גבוה יותר של בעיות אינטלקטואליות והתנהגותיות.

ככל שחמורה יותר מידת הפגיעה המוחית או מחלת הריאות הכרונית, כך סביר יותר שהתוצאה תהיה חמורה. אם השפעות חושיות כגון שמיעה וראייה מושפעות אף הן, הן משפיעות באופן שלילי נוסף.

גורמים נוספים הפוגעים ביכולות האינטלקטואליות ובהתנהגות הילד

בנוסף לסיבוכים הקשורים ללידה מוקדמת והשפעתם על היכולות האינטלקטואליות של הילד, גורמים רבים אחרים משפיעים על התפתחותו התקינה. לדוגמא, ילדים שגדלים בבתים יציבים ואמידים נוטים יותר להצליח בבדיקות אינטלקטואליות, בהשוואה לילדים הגדלים במשפחות בעלות הכנסה נמוכה יותר וסביבה פחות יציבה.

הורים צריכים להבין שהענקת סביבה מטפחת היא שיטה מצוינת למקסם את התוצאה של השפעת לידה מוקדמת על התפתחות הילד. הורים לפגים צריכים להבין אף כי ליקויים אינטלקטואליים משפיעים על תינוקות שסיימו את כל שלבי ההיריון, כמו גם על פגים.

במקרים רבים, פגים חווים עיכובים בהתפתחותם, הנעלמים עם הזמן. ניתן לראות את הגידול וההתפתחות לאורך כל השנה הראשונה לחייהם.

השפעת תרופות על התפתחות אינטלקטואלית והתנהגות הילד – הגידול הרווח היום בתעשיית התרופות משפיע על התפתחות ילדים המטופלים עם תרופות רבות, אך נתונים של ילדים שנולדו בלידה מוקדמת מראים כי אם מדובר באבחון צמיחת ראש לקויה לאחר הלידה, המצב אינו מבטל לחלוטין את האפשרות שהלקות התרחשה בצמיחת הראש ברחם. יש להבין שהאזורים שנפגעו במהלך ההיריון אינם בהכרח האזורים בהם מתרחש הגידול הראשוני לאחר הלידה.

תינוקות שנולדו לאחר הריונות או לידת "נס"

מחקר שנערך בקרב מספר גדול של ילדים שנולדו בלידה מוקדמת, מצביעים על נתונים סטטיסטיים של הסתברות שלידה מוקדמת תתרחש בקרב קבוצה מסוימת של תינוקות. המדענים קובעים שילד שנולד בשבוע ה-25 להיריון, שסבל מפציעות מוחיות, נמצא בסיכון גבוה יותר ללקות בפגם אינטלקטואלי, בהשוואה לתינוק שנולד בשבוע השלושים להיריון, שלא סבל מפגיעה מוחית.

אלו הן הצהרות מדעיות הנוגעות לקבוצות ילדים שנולדו בלידה מוקדמת, המבוססות על ראיות מדעיות שנצברו במהלך השנים. יחד עם זאת, קשה לחזות את ההשפעה לטווח הארוך על היכולות האינטלקטואליות וההתנהגותיות של ילדים שנולדו בלידה מוקדמת.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן