זכויות במוסדות להורים של ילדים עם מוגבלויות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זכויות הורים לילדים בעלי מוגבלויות
זכויות הורים לילדים בעלי מוגבלויות

הורים לילדים עם מוגבלויות שונות נאלצים להתמודד עם מציאות לא פשוטה. העובדה שמדובר על ילד מוגבל, חריג, בעל לקות התפחותית או נכות, הופכת כל פעולה לקשה יותר. גם בתחום הפיננסי, קיומו של ילד עם מוגבלות פירושה קושי גדול.

מרבית ההורים עושים כל שביכולתם ואף מעבר לכך בכדי להעניק את המקסימום לילד, ונאלצים לצורך כך לשלם סכומים ניכרים מכיסם. כל זאת אף בלי לדבר על הקשיים לשלב תוך כדי כך עבודה במשרה מלאה.

הורים לילדים עם מוגבלות זכאים לזכויות שונות, מטעם מוסדות שונים. לעיתים, הזכויות ניתנות להורים עבור הילד באופן ישיר ולעיתים אחרות הסיוע מתבטא באופן עקיף יותר.

ימי מחלה בתשלום

ההיבט הראשון שבו נרצה לעסוק הוא בנושא החשוב של פרנסה ועבודה. גם הורים לילדים עם מוגבלות מתמודדים, כמו כולם, עם קשיי הפרנסה של כלל ההורים בישראל. יחד עם זאת, ההתמודדות שלהם קשה עוד יותר שכן ילד מוגבל או נכה מצריך לא פעם להחסיר ימי עבודה. דבר זה נכון במקרים שבהם הילד נזקק להשגחה או לטיפול, להסעה לבדיקות וכן הלאה.

מבחינה זו, חשוב להכיר את זכותם של ההורים להיעדרות מסודרת ממקום העבודה. הורים לילדים מוגבלים יכולים להחסיר עד שלושים ימי עבודה בכל שנה בשל מצב הילד.

מתוך הימים הללו, מחצית מהם יכולים להיות מוכרים בתור ימי מחלה. במידה והעובד לא צבר לזכותו די ימי מחלה, או שהוא אינו מעוניין לנצל אותם לצורך כך, קיימת אפשרות להגדיר את ימי ההיעדרות הללו כימי חופשה בתשלום. כל זאת, במידה והעובד צבר ימי חופשה בהתאם.

ראוי לציין שבתנאים מסוימים ניתן להכיר גם בחמישה עשר הימים הנוספים בתור ימי היעדרות בתשלום. כל זאת למשל אם מדובר על הורה יחיד או אם בן הזוג לא ניצל את זכותו המקבילה להיעדרות מהעבודה. בנוסף, נציין שעל מנת לקבל את ההטבה יש להמציא אישור רפואי ותצהיר עליו חותמים הורי הילד.

הטבות במס

בהקשר של עבודה ופרנסה, זכאים ההורים לילד עם מוגבלות לא רק לימי חופשה בתשלום. להורים מגיעות גם הטבות מס, בכפוף למצבו של הילד. דוגמאות חשובות לכך ניתן למצוא במקרים הבאים:

  • במידה ומדובר על ילד המוגדר כנטול יכולת, כזה המתגורר במוסד, זכאים ההורים לזיכוי מס עבור ההוצאות המשולמות למוסד.
  • קצבאות ותגמולים מסוימים המשולמים עבור הילד הנכה פטורים ממס הכנסה.
  • עבור מצבים רפואיים מסוימים, זכאים ההורים לתוספת נקודות זיכוי. תוספת זו משמעה שההורים ישלמו פחות מס.

הנחות במוסדות

עבור הורים לילדים מוגבלים או נכים, קיימת אפשרות להגיש בקשה להנחות מטעם מוסדות שונים. בין ההטבות הללנו ניתן למצוא:

  • הנחה בארנונה.
  • הנחה בתשלומי החשמל.
  • הנחה בתשלומי מים.
  • הנחה בתשלומי הטלפון.

בחלק מהמקרים, למשל כאשר מדובר על הנחה בארנונה, קיימת השפעה לא רק למצבו של הילד אלא גם למצב הסוציו אקונומי של ההורים ושל המשפחה. כך, עבור אותה מגבלה או נכות תהיינה משפחות שיזכו להנחות שונות.

מגורים והתאמת דירה

עבור הורים לילדים מוגבלים ונכים קיימת אפשרות לקבל סיוע בהתאמת דירת המגורים למצבו של הילד. הדבר מקובל במקרים שבהם ישנה מגבלה בתחום הניידות, למשל כזו המוצאת את ביטויה בצורך להשתמש בקביים או בכיסא גלגלים.

בנוסף לכך, הורים לילדים מוגבלים או נכים עשויים לקבל עדיפות בתחום הדיור הציבורי. הדבר מותנה לא רק במצבו הבריאותי של הילד, אלא גם בקריטריונים נוספים של הכנסה ומצב כללי.

ראו גם:

רפוי ועיסוק עוזר לבעיות התפתחותיות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן