התפתחות ראיה אצל תינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התפתחות ראיה בתינוק
התפתחות ראיה בתינוק

אחד הרגעים הגדולים ביותר של תינוק, הוא הרגע בו הוא פותח את עיניו ויוצר קשר עין. אך אין להיות מודאגים אם זה לא יקרה מיד.

התפתחות הראייה של התינוק מתחילה בהריון

התפתחות הראייה של התינוק מתחילה טרם הלידה. הדרך בה אישה מטפלת בגופה במהלך ההריון חשובה ביותר להתפתחות הפיסית והנפשית של התינוק, כולל התפתחות העיניים ומרכזי הראיה במוח.

יש להקפיד לבצע את הוראות רופא הנשים לגבי תזונה נכונה, כולל צריכת תוספים והכמות הנכונה של המנוחה לה זקוקה אישה במהלך ההריון. יש להימנע מעישון ואלכוהול במהלך ההריון, היות ורעלים אלו עלולים לגרום לבעיות רבות לתינוק, ובכלל זה בעיות ראיה חמורות.

עישון מסוכן במיוחד בתקופת ההריון, היות ועשן סיגריות מכיל שלושת אלפים כימיקלים משוערים שונים העלולים לפגוע בבני אדם, כולל חמצן חד חמצני, שהוא רעלן עוברי ידוע. גם צריכת תרופות נפוצות כגון אקמול עלולה להיות מסוכנת לתינוק במהלך ההריון, ומגבירה את הסיכון למשקל לידה נמוך ובעיות במהלך הלידה.

משקל לידה נמוך נמצא קשור עם סיכון מוגבר לבעיות ראייה בקרב תינוקות. יש להתייעץ תמיד עם רופא הנשים לפני צריכת תרופות במהלך ההריון, ובכלל זה תרופות הנמכרות ללא מרשם, ותוספים צמחיים ותזונתיים אחרים.

התפתחות הראייה בלידה

זמן קצר לאחר הלידה, הרופא יבחן את עיני התינוק כדי לשלול סימני קטרקט מולד או בעיות לידה חמורות אחרות הקשורות לעיניים.

למרות שבעיות אלו הן נדירות, יש לזהות אותן ולטפל בהן מוקדם על מנת למזער את השפעתן על התפתחות הראייה של התינוק. בנוסף, הרופא מורח משחה אנטיביוטית על עיני התינוק לשם מניעת דלקת עיניים הנובעת מחיידקים הנמצאים בתעלת הלידה.

מערכת הראייה בשבוע הראשון

מערכת הראייה של תינוק שזה עתה נולד מתפתחת לאורך זמן. בשבוע הראשון לחייו, תינוק אינו רואה פרטים רבים. מבטו הראשון על העולם אינו ברור ומלווה בגווני אפור, וראייתו מתפתחת באופן מלא במשך מספר חודשים. ידיעת אבני הדרך של התפתחות ראיית התינוק, ומה ניתן לעשות על מנת לסייע לו בתהליך, מבטיחה ראייה תקינה ומהנה של התינוק.

עיני התינוק בחודש הראשון

עיני התינוק אינן רגישות מאוד לאור בחודש הראשון לחייו. למעשה, כמות האור הדרושה לתינוק בגיל זה היא פי חמישים מכמות האור הדרושה למבוגר. לכן זה בסדר להשאיר אור דלוק בחדר התינוק, זה לא ישפיע על יכולתו לישון ועשוי לסייע להורים בעת ההשכמות הליליות למיטת התינוק.

תינוקות מתחילים לפתח את היכולת לראות בצבעים מהר מאוד. בשבוע שלאחר הלידה, הם יכולים אדום, כתום, צהוב וירוק. אך נדרש להם מעט יותר זמן כדי להיות מסוגלים לראות כחול וסגול. הסיבה לכך היא כי הצבע הכחול מאופיין באורכי גל קצרים יותר וקיימים פחות קולטני צבע ברשתית האנושית לצבע הכחול.

אין לדאוג אם לעיתים נראה כי עיני התינוק אינן עובדות בתיאום בשלב מוקדם. עין אחת עשויה לעיתים להיסחף פנימה או החוצה מיישור נכון. זה נורמאלי. אך אם ההורים מבחינים בחוסר תיאום משמעותי וקבוע בעיני התינוק, יש לגשת מיד לטיפול רפואי.

כדי לעורר את ראיית התינוק, ניתן לעצב את החדר שלו עם צבעים בהירים ועליזים, כולל יצירות אמנות וריהוט בצבעים ובצורות מנוגדות. ניתן אף לתלות מובייל צבעוני מעל או ליד מיטתו, ולוודא כי הוא מכיל מגוון נרחב של צבעים וצורות, לגוון בנראות צעצועי התפתחות ועוד.

התפתחות הראיה בגיל חודשיים ושלושה חודשים

ההתקדמות המשמעותית בהתפתחות הראייה תתקיים בגיל חודשיים ושלושה חודשים. תינוקות מפתחים חדות ראיה גדולה יותר בתקופה זו, ועיניהם מתחילות לנוע טוב יותר ובהתאמה. התינוק צריך לזהות אובייקטים בשלב זה ומתחיל להגיע אל דברים אותם הוא רואה.

בנוסף, בשלב זה תינוקות לומדים כיצד להסיט את מבטם מאובייקט אחד למישנהו מבלי להזיז את ראשם, ועיניהם הופכות להיות רגישות יותר לאור. בגיל שלושה חודשים, סף גילוי האור של התינוק הוא רק פי עשרה מזה של מבוגרים. לכן יש לעמעם מעט יותר את האורות בחדרו לפני השינה.

התפתחות הראיה בגיל ארבעה חודשים עד חצי שנה. בגיל חצי שנה, חלה התקדמות משמעותית במרכזי הראיה במוח, המאפשרת לתינוק לראות יותר בבירור ולהניע את עיניו מהר יותר ומדויק יותר לשם מעקב אחר עצמים נעים. בגילאים אלו לתינוקות יש גם תיאום עין ויד טובים יותר, המאפשר להם לאתר במהירות חפצים ולאסוף אותם, כמו למשל לכוון את הבקבוק אל פיהם. גיל חצי שנה הוא גם ציון דרך משמעותי היות ובגיל זה מתקיימת בדיקת העיניים הראשונה של התינוק.

התפתחות הראיה בגיל שבעה חודשים עד שנה

עכשיו הילד נייד. הוא זוחל ומכסה מרחק גדול יותר באופן יעיל יותר ומסוגל לשפוט באופן מדויק יותר מרחקים. זהו גם הזמן הדורש שמירה קפדנית יותר על התינוק מפני פגיעה. בליטות, חבורות, פציעות עיניים ופציעות חמורות אחרות עלולות להתרחש כאשר התינוק מתחיל לחקור את סביבתו. יש לשמור עליו בפרט מפני ארונות המכילים חומרי ניקוי ולהציב מחסומים מול חדרי מדרגות.

אין לדאוג אם עיני התינוק מתחילות לשנות צבע. רוב התינוקות נולדים עם עיניים כחולות, היות והפיגמנטים הכהים יותר בקשתית העין אינם מפותחים לחלוטין בלידה. לאורך הזמן, הפיגמנט הכהה יותר נוצר בקשתית העין, ולעיתים קרובות משנה את צבע עיני הילד מכחול לחום, ירוק, אפור או תערובת צבעים.

ראו גם:

החלק של האופטומטריסט בבחינת עיכוב התפתחותי בתינוקות וילדים

התפתחות מוטוריקה עדינה

איתור מוקדם של בעיות בהתפתחות – מדריך להורים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן