מהי התפתחות מוטוריקה גסה?

התפתחות מוטוריקה גסה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התפתחות מוטוריקה גסה

התפתחות מוטוריקה גסהכאשר תינוק נולד, כמעט ואין לו יכולות (מלבד אותם אינסטינקטים מולדים הכוללים את היכולת לתפוס כאשר משהו מגרה את כפות הידיים או הרגליים, ואת אינסטינקט המציצה המאפשר יניקה).

בתקופה קצרה מאוד, הוא רוכש מגוון כישורים ויכולות קוגניטיביים, שפתיים ומוטוריים.

את היכולות המוטוריות נהוג לחלק לשני סוגים עיקריים – מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה. שתי היכולות הללו מתפתחות במקביל, החל מגיל מספר שבועות. להלן נתייחס להתפתחות המוטוריקה הגסה.

מהי מוטוריקה גסה?

מוטוריקה גסה כוללת את היכולת להניע ולשלוט על התנועות הגדולות והגסות של הגוף. מדובר ביכולת להתיישב, לזחול, ללכת, לרוץ, לקפוץ, לדלג וכד'.

למרות שהפעולות הללו נשמעות פשוטות ו"טבעיות" הן דורשות שילוב של כוח, טונוס שרירים, שיווי משקל, קאורדניציה, תכנון פעולות ועוד.

כל פעולה דורשת שילוב אחר של יכולות, וכל פעולה נשענת על רכישת יכולות קודמות. המוטוריקה הגסה כוללת גם פעולות סטטיות (למשל – עמידה במקום או עמידה על רגל אחת), וגם פעולות בתנועה (למשל – זחילה ודילוג).

חשיבות המוטוריקה הגסה

התפתחות המוטוריקה הגסה חשובה לצורך התפקוד הנורמאלי של כל ילד. היכולת לשבת, ללכת ולקפוץ הן חיוניות לילד בפעילות היומיומית שלו.

חשוב לדעת גם שהמוטוריקה הגסה היא בסיס לפעולות של מוטוריקה עדינה ושל יכולות קוגניטיביות ואחרות. למשל, אם ילד מתקשה לשבת, ועליו להשקיע הרבה אנרגיה על מנת לייצב את הגוף בישיבה, הוא יתקשה להתרכז במשימה שהוא מבצע, ויתקשה ללמוד יכולות חדשות.

מתי מתפתחת המוטוריקה הגסה?

באופן תקין, התפתחות המוטוריקה הגסה מתחילה בגיל חודשיים – שלושה. המשימה הראשונה של התינוק היא להרים את הראש כאשר הוא שוכב על הבטן.

היכולת הזו מתפתחת במשך מספר חודשים, עד שהילד רוכש יכולת לשכב על הבטן עם הראש מורם ומיוצב עד גובה החזה בערך.

לאחר מכן, הוא מסוגל גם להושיט יד אחת לעבר צעצוע (זוהי כבר מוטוריקה עדינה, שמתאפשרת כתוצאה מהיכולת הגסה שנרכשה).

בחודשים הבאים יצליח הילד לזחול (גיל 6-9 חודשים), להתיישב, לעמוד וללכת (בגיל שנה-שנה וחצי). בשנים הבאות ילמד הילד לרוץ, לקפוץ על שתי רגליים, לעלות במדרגות, לטפס על סולם, לקפוץ על רגל אחת ולדלג.

למרות שקיימות נורמות המקובלות בקרב רופאי הילדים והמרפאים בעיסוק, חשוב לדעת שלכל ילד יש את קצב ההתפתחות שלו, וכל עוד רואים התקדמות והתפתחות, אין צורך לדאוג מעיכוב של מספר חודשים ביכולות המוטוריות.

התפתחות המוטוריקה הגסה יכולה להמשיך כל החיים, אך החל מגיל 6 בערך ההתפתחות דורשת אימון. למשל, ילדים יכולים להמשיך וללמוד לעשות עמידת ראש, גלגול או עמידת ידיים.

מתי צריך לדאוג?

כאמור, ברב המקרים ההתפתחות המוטורית מתרחשת באופן טבעי, בתוך טווח גילאים צפוי בסך הכל. אך לעיתים, ישנו עיכוב בהתפתחות המוטורית.

כאשר ההתפתחות איטית אך רציפה, רב הסיכויים שאין מקום לדאגה. ישנם ילדים שמתחילים ללכת מאוחר, למשל, אך לא מדובר בכל בעיה אלא בקצב האישי של הילד.

אך כאשר ההתפתחות המוטורית נעצרת, הזמן הצפוי לרכישת היכולת חולף ולא נראה שהילד מתקרב למטרה, כדאי לבדוק את העניין באופן מקצועי (אצל רופא ילדים, ובהמשך בדרך כלל גם מרפא בעיסוק).

הפגיעה בהתפתחות המוטוריקה הגסה יכולה לנבוע מגורמים אורגניים, נוירולוגיים או מחסך סביבתי או בעייה בתיווך. ילד עם קושי במוטוריקה גסה יראה חלש, לא יציב, מסורבל ו"קלמזי".

טיפול

הטיפול נעשה על ידי מרפא בעיסוק אשר מייצר עבור הילד תרגילים מיוחדים (המוצגים כמשחקים) התואמים את הקושי שהוביל לפגיעה בהתפתחות. התרגילים עשויים להיות מוטוריים, תחושתיים או קוגניטיביים – הכל בהתאם לקשיים של הילד כפי שאובחנו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן