מהם שלבי ההתפתחות החברתית בגיל בית הספר?

התפתחות חברתית ב"יס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התפתחות חברתית ב"יס

התפתחות חברתית ב"יסהתפתחות חברתית היא תהליך של הבניית מערכות יחסים של האדם, עוד בהיותו תינוק, עם בני משפחתו הקרובים והרחוקים ועם ילדים, ולאחר מכן עם אנשים בני אותו הגיל, מה שנקרא "בני קבוצת השווים".

התפתחות חברתית מלווה את האדם במהלך גדילתו מגיל ינקות ועד לבגרות, לאורך תקופות- ינקות, גן ילדים, בית ספר וכן הלאה.

תהליך של התפתחות חברתית מגיל צעיר משפיע רבות על אופי הקשרים הבין אישיים אותם רוכש לעצמו האדם בחייו המלאים.

תחילתה של ההתפתחות החברתית היא מהרגע שבו התינוק מגיח לאוויר העולם. התינוק זקוק להוריו ותלוי בהם לצורך מילוי הצרכים הבסיסיים שלו, על מנת שיוכל לשרוד. מערכת היחסים שנרקמת בין התינוק לאמו ולאנשים שמטפלים בו היא הבסיס להתפתחות החברתית והרגשית שלו לאורך חייו.

התפתחות חברתית מתרחשת בהדרגה תוך כדי גדילת התינוק והתבגרות הילד, כשבכל שלב היא מקבלת פנים נוספות בהתאם ליכולות החברתיות והרגשיות המותאמות לכל גיל. במאמר זה נתמקד בהתפתחות חברתית בגיל בית הספר היסודי – גילאי 6 עד 11.

בית הספר היסודי

בגיל 6, עם כניסתם לבית הספר עוברים הילדים משלב המשחקים והדמיונות אל עולם המבוגרים כביכול. בגילאי בית הספר היסודי יש מעבר משלב ה"אני" לשלב ה"אנחנו".

הילדים מבינים כעת שיש חוקים בבית ובחיק המשפחה ויש חוקים של החברה שמשותפים לכולם. בגיל בית הספר הילדים רוכשים מיומנויות חברתיות ומכינים את עצמם לקראת המקום שהם יתפסו בעתיד כיחידים בתוך החברה.

עד גיל 6 הילדים שיחקו והתנהלו לפי החוקים שהתאימו להם כיחידים, אך כעת הם מבינים שלחברה יש חוקים זהים לכולם, ואין הם יכולים לעשות ככל שעולה על רוחם.

בשנות הילדות בין גילאי 6 עד 11 השינויים העיקריים בהתפתחות החברתית אינם נראים כלפי חוץ אלא הם פנימיים בתוך רגשות הילד, דרכי החשיבה שלו וראייתו את העולם.

שלבי ההתפתחות החברתית הם זהים אך הקצב שבו עוברים משלב אחד לשלב שני הוא שונה משום שלכל אדם יש מזג ואישיות אחרים שאינם דומים לאלה של אחרים, והם אלה שמשפיעים על הצורך באינטראקציה חברתית.

חברויות בקבוצות

קבוצות השווים הן עניין חשוב בשלב זה של החיים. הילדים מבלים עם בני גילם שעות רבות במהלך היום ומתנסים באינטראקציות מיוחדות תוך כדי התפתחות מערכות היחסים עם החברים. מתוך קבוצות השווים, לומדים הילדים את ערכי השוויון, ההוגנות וההדדיות אחד כלפי השני.

במשך הזמן הם מאמצים לעצמם את נקודת מבטם של חבריהם וכך ישנן התקדמויות ביכולת התקשורת החברתית. ככל שהילדים מתקרבים לגילאי 9 עד 11 החברויות ביניהם נעשות עמוקות יותר, כשהבסיס הוא נאמנות ותמיכה אחד בשני. במקרים מסוימים, ככל שהילדים מתבגרים, קבוצת השווים מקבלת חשיבות גדולה יותר מקבוצות אחרות בחייהם של הילדים כמו למשל המשפחה, מה שהופך אותה למשמעותית יותר.

השלבים של התפתחות חברתית בגיל בית הספר כוללים הירקמות של חברויות עמוקות, והילדים מבינים שגם לחבריהם ישנה אישיות ולא רק להם עצמם ושצריך לשמור על החברות ועל עקרונות המוסר. עם הגיל הילדים מבינים שפעולות מילוליות עדיפות על פני פעולות פיזיות כמו אלימות ותוקפנות, ולכן בגילאים אלו הילדים נוקטים בהעלבות אחד את השני ופחות בתקיפות פיזיות.

בגיל בית הספר, כשהילדים מגיעים לגיל 8 או 9, הם מפתחים לעצמם קבוצות יציבות של חברים, כאשר הבנות מעדיפות להימצא בקבוצות קטנות ואינטימיות, עסוקות בפעילויות מילוליות ובשיתוף פעולה אחת של השנייה, ואילו הבנים נמצאים בקבוצות גדולות יותר ועסוקים במאבקי שליטה ובתחרותיות בנושאים שונים.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול בתנועה לילדים ונוער: למי הוא מתאים? ואיך הטיפול מתנהל?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן