טיפול בהתפתחות תקינה בילד באמצעות טכנולוגיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טכנולוגיה - לא רק מזיקהשימוש בטכנולוגיה עם ילדים צעירים צריך להתבצע בצורה מושכלת על ידי הורים ומחנכים. השיקולים צריכים להתבסס על העיתוי, התדירות, וסוגי פעילויות המחשב המתאימים להתפתחות ילדים בגן ובבתי הספר, כשיטות לימוד מוקדמות עיקריות, לקצירת יתרונות הטכנולוגיה והשפעתה על ההתפתחות.

עיתוי חשיפת ילדים למחשבים

חוקרים רבים אינם ממליצים לחשוף ילדים מתחת לגיל שלוש למחשבים, שכן פעילות זו אינה מתאימה לסגנון הלמידה שלהם. ילדים עד גילאים אלו צריכים ללמוד דרך הגוף, העיניים, האוזניים, הפה, הידיים והרגליים.

למרות שהם עשויים לחזור שוב ושוב על אותה פעילות, הם פעילים ביותר, ומשנים את מיקודם בתדירות גבוהה. מחשבים אינם בחירה טובה להשגת מיומנויות התפתחותיות של ילדים בגילאים אלו, שצריכים תחילה ללמוד את אבני הדרך העיקריות כגון זחילה, הליכה, דיבור ומגעים חברתיים.

פעילויות התפתחותיות מתאימות עם מחשבים

למרבה הצער, מחשבים כרוכים לעיתים קרובות בפעילויות שאינן הולמות מבחינה התפתחותית. מחקר אמריקאי משנת 1995, מצא כי בתי ספר נוקטים יותר ויותר בגישת לימוד המשתמשת בטכנולוגיות חדשות בדרכים מסורתיות, הכוללות שימוש במחשבים למשחקים לימודיים.

מחקר משנת 1998 מדגיש כי מחשבים משפיעים על ילדים באופן של חוויות משמעותיות, כשהם מקבלים גישה חופשית לשלוט בחוויות הלמידה, ומתבטאים עם רעיונות רבי עוצמה. מגילאי ארבע ומעלה, ניתן ללמד ילדים להשתמש במחשבים באופנים התפתחותיים השונים מדרכי השימוש של מבוגרים במחשבים. ככל שילדים גדלים יותר, כך מלמדים אותם להשתמש במחשב באופנים שונים, לשם השגת אבני דרך התפתחותיות חדשות.

מחשבים וילדים בגיל הגן

ילדים בגילאי ארבע מוכנים, מבחינה התפתחותית, לחקור מחשבים, ורוב אנשי החינוך לגיל הרך מתייחסים למחשבים כאל מרכז פעילות חשוב ללמידה. העיתוי הוא קריטי. ילדים זקוקים לזמן רב להתנסות ולחקור, ובתחילה הם לוחצים בקלות על מקשי המקלדת, כדי לנסות אפשרויות שונות ולראות מה הולך לקרות.

המורים מתערבים רק כשנראה שילדים חווים תסכול מחוויות השימוש שלהם במחשב. בדרך כלל מספיקה מילה או שתיים, גם מהצד השני של החדר, כדי להזכיר לילדים מה עליהם לעשות כעת על מנת להגיע למטרתם.

כשמספקים לילדים סיוע מינימאלי, משדרים להם את המסר שהם יכולים להפעיל את המחשב בהצלחה. בנוסף, כמורה מתבונן בהתנהגות הילדים, הם יכולים לשאול שאלות נוקבות או להציע בעיות לשיפור והרחבת חוויות המחשב שלהם.

מחשבים לילדי גן חובה והכיתות המוקדמות של בית הספר

בגילאים אלו, חשוב שילדים ימשיכו לקבל גישה למחשבים עם תוכנה התפתחותית מתאימה. הם זקוקים להזדמנויות לבצע בחירות בחלק מחוויות השימוש במחשב. בנוסף, הגננות או המורים צריכים להשתמש במחשב לפעילות מכוונת יותר התואמת את יעדי הלמידה של הילדים, לדוגמא, לשיפור כישורי שפה, וניסוח חיבורים או מכתבים לאנשים קרובים.

הם יכולים אף לעבוד בקבוצות קטנות לבחינת תוכנות יצירתיות המפתחות את כישורי המתמטיקה שלהם, להשתמש באינטרנט באופן בטוח ותחת פיקוח, ולהיכנס לאתרים שנבחרו על ידי המורה. בהמשך מחברים הילדים חיבורים המפרטים את תגליותיהם, באמצעות סיפורים, ציורים או תמונות שהורדו מאתרי האינטרנט.

השימוש במחשבים בשיטות אלו גורם לילדים לבנות מיומנויות זיכרון, הם לומדים כיצד לאתר מידע, כיצד להשתמש בידע, לפתח הבנה המגיעה ממקורות מרובים, ולשלב את הידע לגבי כל הפונקציות המערכתיות בתהליך. ההתנהלות הקבוצתית מלמדת אותם להאציל תחומי אחריות, לפעול ביחד עם אחרים, לפתור בעיות ולשתף פעולה על מנת להגיע ליעד.

יתרונות השימוש במחשב

מחקרים הראו שילדים בגילאי ארבע המפעילים מחשבים עם תמיכה בפעילויות המחזקות את היעדים העיקריים של תוכניות ההתפתחות שלהם, חווים יתרונות משמעותיים יותר בהשוואה לילדים שאינם משתמשים במחשבים.

הם מסגלים כישורים מילוליים, ידע מבני, זיכרון לטווח הארוך, מיומנות ידנית, יכולת פתרון בעיות, שיפור מיומנויות מוטוריות, שיפור חשיבה מתמטית, הגברת היצירתיות, השגת ציונים גבוהים יותר במבחני חשיבה ביקורתית, רמה גבוהה של מוטיבציה, שימוש בשפה תקנית, שיפור הדימוי העצמי, רמות גוברות של תקשורת ושיתוף פעולה, הסתגלות לתפקידי מנהיגות, ופיתוח עמדות חיוביות כלפי למידה. יתרונות השימוש במחשבים בגילאי גן חובה ובית הספר היסודי משתנים בהתאם לסוג חוויות המחשב המוצעות להם, ותדירות השימוש שלהם במחשבים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן