השפעת התמכרות הורים על הילדים והמשפחה

השפעת התמכרות לסמים של ההורים על הילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השפעת התמכרות לסמים של ההורים על הילדים

השפעת התמכרות לסמים של ההורים על הילדיםמחקר על שימוש בסמים ובריאות, שנערך בארצות הברית ועקב אחר 21.5 מיליון אנשים בגילאי 12 ומעלה, שהשתמשו בסמים, כולל התמכרות לסמים או אלכוהול, מצא השפעה הרסנית עצומה של ההתמכרות על חיי המשפחה.

אנשים רבים המכורים לסמים אינם מקבלים את הסיוע לו הם זקוקים על מנת להתגבר על בעיות אלו בחיי היומיום, וכתוצאה מכך, בני משפחותיהם סובלים.

האופן בו משפיעה התמכרות לסמים על חיי המשפחה

כשבן משפחה מכור לסמים או לאלכוהול, הוא סובל ממחלה שיש לה את הכוח להשפיע על כל בני המשפחה, כולל הורים, ילדים, אחים, אחיות, סבים, או כל בן משפחה המהווה חלק מחייהם. ההתמכרות עלולה לגרום למתח, ויכוחים תכופים או פגיעה במשק הבית, הגברת רמות הלחץ והיחסים השליליים המשפיעים על כל האנשים החיים באווירה שאינה בריאה זו.

חוסר היציבות של בן משפחה מכור לסמים או לאלכוהול עלול לגרום לחרדה, כאבים רגשיים מתח ואובדן אמון, היות וברוב המקרים לא ניתן לסמוך על בן המשפחה המכור. חוסר יציבות בעבודה, יציאה להילולות סמים עד שעות מאוחרות בלילה, והתנהגות חריגה, עשויים לנבוע מההתמכרות, באופן הפוגע ביסוד המשפחה. אדם מכור סובל מחוסר מיקוד, שכחה, או דעה מוסחת, ומוחו עסוק בהתמכרות בלבד.

פגיעה באמון, לחצים, שקרים והכחשות

כתוצאה מתרחישים אלו, בני המשפחה הסובבים אדם מכור, נאלצים לקחת על עצמם אחריות מוגברת, המובילה ללחץ מוגבר ומגוון רגשות שליליים, כגון אשמה, טינה, שנאה, כעס ואפילו פחד. ככל שהאמון ממשיך להתערער, בני המשפחה נשאבים, גם אם מתוך מודעות, לשקרים השונים אותם מפיץ בן המשפחה המכור, על מנת להסביר את התנהגותו או להתכחש לה. במצטבר, מצבים אלו יוצרים דינאמיקה משפחתית שהשתנתה ונפגעה.

לא קיימות שתי משפחות זהות. משפחות חד הוריות, משפחות חורגות, משפחות אומנה ומשפחות רבי דורות, חווים דינאמיקה משפחתית שונה, וחוויות אישיות שונות, כתוצאה מההתמכרות לסמים של אחד מבני המשפחה. לכן ההתמכרות משפיעה בדרכים שונות ומגוונות על בני המשפחה ובעיקר על הילדים.

העדר יציבות כלכלית

בן משפחה מכור לסמים עלול לגנוב כסף או חפצי ערך כדי לממן את התמכרותו. הוא עשוי שלא להיות מסוגל למלא את תפקידו בעבודה או כאב, בשל השפעות התמכרותו, עד שהוא מאבד את עבודתו.

במצב זה, בני המשפחה עלולים לסבול מחוסר יכולת לשלם חשבונות, רעב או אפילו לאבד את הבית. המשאבים לכלכלת הבית עוברים להשקעה בסמים או באלכוהול.

בידוד הורה מכור מילדיו

סמים ואלכוהול משפיעים באופן משמעותי על התפקוד הקוגניטיבי של המכור כהורה, על שיקול דעתו ועל חוסר יכולתו לתקשר עם ילדיו.

לכן הורה מכור יכול לומר או להתנהג באופן פוגעני כלפי ילדיו, עד כדי כך שהוא מנתק את עצמו מהם, כתוצאה מחוסר היכולת להתמודד עם המצב. ברוב המקרים, התנהגויות אלו מובילות להתפתחות פחד נטישה אצל הילד.

תמיכה חסרת מודעות של בני המשפחה בהתמכרות

זהו סימן ההיכר של התמכרות בדינאמיקה משפחתית. בני המשפחה מאפשרים לאדם מכור להמשיך בהתנהגותו ובדפוסי ההרס שלו, מתוך רצון להגן עליו מפני ההשלכות של איבוד מקום העבודה או הניתוק מהילדים.

במקרים רבים, התנהגות משפחתית זו מסייעת למכור ומנציחה את ההתמכרות כשהמכור אינו מקבל את ההזדמנות לחוות את התוצאות המזיקות של התמכרותו.

תלות הדדית

מערכת יחסים זו היא תופעה נפוצה ביותר בקרב משפחות וקשורה במידה רבה לדפוסי הפעולה. מילון אוקספורד מגדיר מצב זה כ"הסתמכות רגשית או פסיכולוגית מוגזמת על בן זוג הסובל ממחלה או התמכרות וזקוק לתמיכה".

בן המשפחה ללא ההתמכרות מתחיל להרכיב את תחושת הערך העצמי שלו באמצעות הסתמכות על תפקיד המטפל בבן המשפחה המכור.

מאבקי ילדים בוגרים – חלק מהמבוגרים עשויים להיות תלויים ביחסי ילדיהם הבוגרים, באופן שאינו בריא. מצב זה עלול ליצור דינאמיקה מזיקה לכל המעורבים, עד כדי כך שהיא מעכבת את יכולת הילד הבוגר לחיות את חייו באופן הגשמי והיעיל ביותר, ואת יכולת ההורה להתמקד באופן מלא בתמיכה במשפחה. מצב זה מתרחש כשההורה סובל מהתמכרות לסמים.

 

ראו גם:

טיפול משפחתי – באילו נסיבות כדאי לשקול טיפול פסיכולוגי משפחתי?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן