התמודדות עם אח חדש במשפחה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמודדות עם אח קטןגם אם ילד בגיל הגן מתרגש לפני שנולד לו אח קטן, הוא עשוי לשנות את דעתו ברגע שהתינוק החדש מגיע הביתה. האופן בו הילד מתנהג תלוי באופן חלקי במזג שלו ובהתפתחותו התקינה.

ילדים בעלי התפתחות תקינה מגלים יותר עצמאות ומתאימים את עצמם בקלות רבה יותר לאח החדש. אך ילדים רגישים יותר, זקוקים ליותר זמן כדי להתרגל למעבר, ויש להתאים עבורם שגרות חיים הדרגתיות.

ילד בכור עשוי להגיב לתוספת בן המשפחה החדש באמצעות בחינה זהירה שלו, או התעלמות ממנו. הוא עשוי לשבת במושב שלו, לבקש חיתול או לבקש לשתות מבקבוק. הוא מבקש את תשומת הלב של אימו במהלך הנקה או החלפת חיתול.

יתכן שהוא ינסה אפילו לבטא את רגשותיו באמצעות משיכת זרוע התינוק או העלמת צעצועיו. הורים יכולים להתמודד עם המצב באמצעות הסברה לילד על הצורך בהתנהגות עדינה עם התינוק.

מצד שני, סביר להניח שהילד יהיה להוט גם להפגין את חיבתו לאחיו החדש ולהתחבר עימו, וגם במקרים אלו עליו ללמוד כיצד להתייחס אל התינוק החדש בעדינות מבלי לפגוע בו.

השיטות לסייע לילד לקבל את אחיו החדש

על ההורים להבין כיצד הם יכולים לסייע לילד בגיל הגן לקבל את התינוק החדש, ליהנות ממנו, ולהמשיך להתפתח בעצמו באופן תקין.

משימות מיוחדות

ילד בכור עשוי להפתיע את הוריו עם יכולותיו. כשהורים רוחצים את התינוק, הילד יכול לסייע בסיבון רגלי התינוק. הוא ישמח להביא חיתולים או סט חדש של בגדים. כשהתינוק בוכה, ניתן לבקש אותו ללטף בעדינות את הילד או לדבר אליו ברכות.

אם הוא מבקש להחזיק את אחיו החדש, יש להושיבו על כיסא עם כריות מכל הצדדים, ואז להניח את התינוק בחיקו ולהישאר בקרבת מקום על מנת להבטיח שהכול בסדר.

הבעת דעה

ניתן לשאול את הילד אם הוא סבור שהתינוק ירצה ללבוש את החולצה הכחולה או הצהובה, או לבקש ממנו לסייע לספר לילד סיפור לפני השינה.

לילדים בגיל הגן יש בדרך כלל כישרון טבעי לבדר באמצעות שירה, ריקוד או משחק פרצופים, ותינוק הוא קהל אוהד. לכן מומלץ לעודד אותו לפתח כישורים אלו. הוא ייהנה מתשומת הלב, ויתגאה למראה החיוך על פני אחיו.

התבוננות משותפת על התינוק

הורים יכולים לבלות יותר זמן עם הילד כשהם מתבוננים יחד על התינוק. מומלץ לחבק אותו ולבקש אותו לתאר מה הוא רואה, להבחין בהבעות פניו, להחזיק בידו, ולעקוב אחר קצב התפתחותו. הילד יבין יותר כיצד מתפתחים תינוקות וילדים, וישים לב יותר לקצב התפתחותו האישי.

קריאת סיפורים על התפקיד החדש של הילד. מומלץ לקרוא לילד סיפורים אודות הניסויים וההנאות הקשורים לאח או אחות חדשים, על מנת לסייע לילד בגיל הגן להסתגל למצבו החדש.

ספרים הכוללים סיפורים על ילדים המתרעמים על תינוק חדש בחייהם, מסייעים לילד להבין שרגשותיו טבעיים. סיפורים המראים כיצד ילדים נהנים מאח חדש ומתגאים בו, מציגים לילד מודלים חיוביים לחיקוי.

הילד מספר סיפור

ניתן לסייע לילד ליצור סיפור פשוט משלו עליו ועל אחיו החדש. מומלץ להניח לו לבחור את הדימויים המתאימים לו ולעודד אותו להשתמש באוצר מילים נרחב, על מנת לפתח את כישורי השפה שלו. הוא עשוי אף לרצות לספר את סיפור הלידה, ולתאר את מערכת היחסים החדשה שלו מנקודת מבטו האישית.

הכרה ברגשותיו

כשילד מרגיש מגוון רגשות בעקבות השינוי החדש במשפחתו, מדובר בתהליך נורמלי. אחרי הכול, פתאום עליו להשתתף בתשומת הלב של ההורים עם מישהו שדורש תשומת לב רבה. מומלץ להכיר ברגשותיו ולעודד אותו לשתף את התחושות. יתכן שהוא פשוט זקוק למעט תשומת לב מההורים, שיקשיבו לו ויחבקו אותו.

בילוי זמן איכות

מומלץ לבלות מעט זמן עם הילד מידי יום, גם אם מדובר במספר דקות של ציור או בניית לגו על מנת להמשיך ולחזק את כישורי המוטוריקה שלו. בנוסף, זמן האיכות יגרום לו להרגיש מיוחד ויזכיר לו שהוריו הם גם שלו, כמו גם של התינוק.

אין להאיץ בילד לאהוב את אחיו החדש

אם הילד אינו מעוניין להיות מעורב בהתנהלות הסובבת את התינוק החדש, אין להאיץ בו. ילדים רבים מתמודדים עם השינוי באמצעות התעלמות מאחיהם הזעירים, לפחות לתקופה מסוימת. לכן אין לצפות ממנו שיתמודד עם משהו שאינו מסוגל. בסופו של דבר הוא יחזור בו.

ראו גם:

שלבי רכישת שפה אצל תינוקות ופעוטות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן