הרעפת מחמאות מוגזמת לילד – למה זה יכול להשפיע לרעה על הילד שלכם?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

12353549_xlקיימת המולה רבה בשנים האחרונות על האופן בו אובססיביות עצמית הפכה להיות שולטת בחברה. ויכוחים רבים סובבים את השאלה מי נרקיסיסט יותר, גברים או נשים? (גברים), והיכן חיים נרקיסיסטים?. דור המילניום במיוחד, מואשם לעיתים קרובות בנרקיסיסטיות. אולי זה נכון, אפשר להתווכח וגם אם כן, לא דור המילניום אשם, אלא ההורים.

אחד המחקרים הראשונים בנושא התפתחות הנרקיסיזם, שפורסם במרץ 2015 בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים, מגלה כי נרקיסיזם אצל ילדים עשוי להתפתח כתוצאה מחינוכם. המחקר מצא שהורים שהרעיפו מחמאות מוגזמות על ילדיהם, גרמו להם לרמות גבוהות של נרקיסיזם.

מי גאון של אימא?

בראד בושמן, מחבר המחקר ופרופסור באוניברסיטת אוהיו, מסביר שכמובן שכל ילד מיוחד, אך הורים נוטים לחשוב שהילד שלהם מיוחד באופן יוצא דופן. לכן חשוב להבין שכל האנשים נוצרו שווה, וכי לא קיים אדם אחד שהוא בעל ערך רב יותר מאחר על הפלנטה.

כדי ללמוד יותר את מקורות הנרקיסיזם, המדענים חקרו 565 ילדים והוריהם בהולנד. הם עקבו אחר ילדים בגילאי שבע עד 11, וכשהילדים התחילו להתמודד עם המציאות, כשהם מנופחים מחשיבות עצמית אותה רכשו מהוריהם בילדותם המוקדמת, במקום להתחיל לפתח הערכות עצמיות כאנשים בפני עצמם, התבררה תמונה שונה כשהילדים והוריהם מילאו שורת סקרים במשך למעלה משנה וחצי.

ממצאי המחקר

צוות המחקר מצא שילדים שהוריהם הרעיפו עליהם שבחים ללא הבחנה, הציגו רמות גבוהות יותר של נרקיסיזם, בהשוואה לילדים שלא קיבלו כמויות מוגזמות של שבחים. למרות שגורמים רבים מובילים לנרקיסיזם, כגון גנטיקה, המחקר מאמין כי ילדים להורים המרעיפים עליהם שבחים מוגזמים, מפנימים את השבחים ומתנפחים מחשיבות עצמית.

ממצאי המחקר תומכים במונח הנקרא תיאוריית הלמידה החברתית של נרקיסיזם, ומפריכים את תיאוריית הנרקיסיזם הפופולארית, התיאוריה הפסיכואנליטית, אשר מעלה השערה לפיה הורים המתנהגים באופן קפוא ומרוחק, מגבירים נרקיסיזם אצל ילדים.

מניעת נרקיסיזם בקרב ילדים

בושמן סבור שכדי למנוע התפתחות נרקיסיסטיות בקרב ילדים, על ההורים להעניק לילדיהם שבחים מותנים בהתנהגות. במקום לשבח את הילד ולעודד אותו להיות "ממש חכם", הורים צריכים לשבח את התנהגותו ולהכיר במאמציו. בשיטה זו, ילד לא יתייאש כשייכשל במשימות, ויהיה בעל מוטיבציה להתאמץ יותר בפעם הבאה.

יש לדבר עם ילדים כך שהם יקשיבו, ובמצב בו הם מקבלים שבחים מוגזמים, התפתחותם נפגעת, ובשלב מסוים, כשהם מתמודדים עם המציאות, הם מתייאשים. הורים בחברה של היום אובססיביים לגבי כל פרט בחיי ילדיהם. זהו עול כבד על ההורים, המוביל להסרת הנטל מהילדים, כשהם חשים כאילו האחריות להתפתחותם אינה קשורה אליהם.

כך שבעוד שיתכן שאולי מאוחר מדי לרסן נרקיסיזם בחברה של היום, קיימת עדיין תקווה לדור הבא. כתוצאה מהמחקר, בושמן מסביר שנרקיסיזם אינה תכונה מולדת אלא נרכשת, ולכן על הורים להיזהר כשהם גורמים לילד להאמין שהוא הכי מוצלח בעולם.

ראו עוד באתר:

היפראקטיביות בילדים – כך תצליחו להתמודד עמם

הדרכה הורית להתמודדות עם מתבגרים – עשו ואל תעשו

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן