מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוזהפרעת קשב וריכוז נגרמת כתוצאה מהתפתחות פתולוגית של המערכת העצבית המרכזית במוח. עיקר הסימפטומים של ההפרעה הם קשיים בקשב ובריכוז בקרב ילדים, ולאחר מכן בקרב היותם מבוגרים, אימפולסיביות כתוצאה מתסכולים שהם חווים ובנוסף היפראקטיביות.

אצל ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז לא תמיד יתגלו כל הסימפטומים המצוינים.

הפרעת קשב וריכוז נפוצה בקרב ילדים. כ- 5% עד 10% מכלל הילדים סובלים ממנה, כאשר היא מתגלה על פי רוב בתקופת הילדות ומלווה את הילד לאורך התבגרותו וגם בגיל מבוגר.

באמצעות אבחון של הפרעת קשב וריכוז ניתן להתאים את הטיפול ההולם לכל ילד ולכל אדם בוגר בהתייחס לקשיים הייחודיים להם.

הפרעת קשב וריכוז יכולה להתבטא בלימודים, אך לא בהם בלבד. ההפרעה יכולה ללוות את האדם בכל תחום בחייו האישיים, כגון יחסים בין אישיים, טיפול אישי באופן עצמאי, בעבודה, בשעות הפנאי וכמובן בתחום האקדמי.

הפרעה זו אינה נכללת תחת ההגדרה "ליקויי למידה" מכיוון שהתפקוד בלימודים לא תמיד מושפע ממנה, ומכיוון שהיא פוגעת לעתים גם בתחומים אחרים.

סימפטומים

על מנת שבתהליך האבחון ניתן יהיה לאבחן את הילד כסובל מהפרעת קשב וריכוז, ישנם שישה סימפטומים מתוך הרשימה הבאה, שחייבים להתקיים במשך תקופה של לפחות שישה חודשים רצופים, ושהם מפריעים לילד ופוגעים בתפקוד התקין שלו במהלך היומיום. להלן הסימפטומים:

  • לעתים קרובות מתגלים קשיים בהתמדה בביצוע פעילויות מתחומים שונים.
  • לעתים קרובות מתגלים קשיים בריבוי של בעיות ובמתן תשומת לב לדברים.
  • לעתים קרובות מתגלה חוסר הקשבה.
  • לעתים קרובות מתגלים קשיים בביצוע מטלות.
  • לעתים קרובות מתגלים כישלון בהשלמת מטלות ואי מילוי של הוראות.
  • לעתים קרובות הילד נימנע מלעשות מטלות שנדרש מהן מאמץ מנטאלי.
  • לעתים קרובות הילד זקוק לחפצים שדרושים לצורך עשיית מטלות.
  • הילד שוכח משימות שעליו לעשות.
  • גירויים חיצוניים מסיחים את דעת הילד בקלות.

אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז

אבחון ההפרעה נערך על ידי פסיכולוג, נוירולוג או פסיכיאטר. הגורמים המקצועיים בודקים את מאפייני ההפרעה ואת חומרתה, וכיצד ניתן להתמודד איתה בדרך הטובה והיעילה ביותר.

באמצעות האבחון אפשר לאתר האם קיימת תחלואה מהסוגים הנפוצים להפרעה כגון הפרעות שינה, לקויות למידה, הפרעת התנהגות, הפרעת מצב רוח, דיכאון, חרדה והפרעות נוירולוגיות מסוגים שונים.

עוד בטרם אבחון הפרעת קשב וריכוז, הגורמים המאבחנים יכולים להיעזר בחוות דעת מקצועיות מגורמים טיפוליים וחינוכיים.

ככל שניגשים לאבחן את ההפרעה מוקדם יותר כך ניתן לבנות תכנית טיפול ייחודית בהתאמה אישית ובכך למנוע בעיות שייתכנו בהמשך כמו דימוי עצמי ירוד, הישגים נמוכים בלימודים, בעיות התנהגות וקשיים בהתנהלות החברתית.

בכל פעם שבה עולה חשש לכך שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, רצוי לפנות לאבחון. לרוב הפרעות התנהגותיות, ביטחון עצמי נמוך, קשיים בריכוז, קשיים חברתיים והישגים נמוכים בלימודים, הם אלה שמעלים את החשד לקיומה של ההפרעה.

בדרך כלל החשד הראשוני מתעורר אצל ההורים, המורים או האדם עצמו במידה והוא בוגר מספיק בכדי להיות מודע לכך. מרבית האבחונים נערכים בגילאי בית הספר היסודי ולפני בחינות הבגרות.

השפעה על החיים בהווה ובעתיד

לרוב ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הם בעלי אינטליגנציה גבוהה אך ההפרעה גורמת לקשיים משמעותיים ביכולת המימוש העצמי שלהם בתחום הלימודים.

על מנת שנוכל ללמוד חומר חדש אנו זקוקים לריכוז רב ולקשב, שהם בעצם השלב הראשוני של תהליך הלמידה. אדם בעל הפרעת קשב וריכוז מתקשה לשבת זמן ממושך ולהקשיב להרצאות או ללמוד באופן יסודי. ילדים ומבוגרים הסובלים מההפרעה בוהים באוויר במהלך שיעורים פרונטליים ומנותקים מהסביבה. תופעות אלה מלוות אותם גם בעת למידת חומר חדש.

הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים וגם בקרב מבוגרים מצריכה להשקיע רבות בלימודים ובביצוע מטלות מכיוון שהם מתקשים בישיבה רצופה ובהתמדה. כל גירוי, ולו הקטן ביותר, מסיח את דעתם והם מוצאים את עצמם במאבק מתמיד בהשלכות שנגזרות מההפרעה.

אדם מבוגר בעל הפרעת קשב וריכוז מתקשה בהתמדה במקום עבודה אחד והוא מוצא עצמו מחליף עבודות בתדירות גבוהה יחסית. הוא עלול גם לחוש תסכול גדול עקב התחושה שהוא לא מממש את עצמו. אם ההפרעה מלוות גם בתנועתיות יתר ובאי שקט, אזי האדם חסר סבלנות כלפי הסביבה, הוא מתקשה בריסון דחפים אישיים, הוא מרבה לריב עם אנשים והוא מתקשה להסתגל במקומות עבודה.

גם בחיי הזוגיות והמשפחה עלולה להיות בעיה. ישנם לא מעט אנשים שהזוגיות וחיי המשפחה מתפרקים בשל התופעות שנלוות להפרעה, ולאחר מכן הם נוטים לחפש זוגיות חדשה ולהקים בשנית משפחה.

ישנם מקרים קיצוניים שבהם הפרעת קשב וריכוז גורמת לתחלואה נלווית כמו עבריינות, התמכרות לסמים, להימורים ולאלכוהול.

על הפרעת קשב וריכוז בהרחבה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן