הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי

הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי

הפרעת ספקטרום אלכוהולי עובריהפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי היא מונח המשמש לתיאור מגוון תופעות המתרחשות אצל ילד שאימו שתתה אלכוהול במהלך ההיריון. זוהי קבוצת מומים מולדים חמורים הנמשכים כל החיים, וכוללים הפרעות פיזיות ונפשיות, בעיות התנהגות ולקויות למידה.

התסמונת מתבטאת בשלושה פגמי פנים פרטניים המשפיעים על האזור שבין האף לשפה העליונה, שפה עליונה דקה, ופתחי עיניים אופקיים. בנוסף מתרחשות בעיות התפתחות פיזית, כגון גובה נמוך, משקל שאינו תקין או שניהם. מתרחשות אף הפרעות במערכת העצבים המרכזית (CNS) והפרעות נוירולוגיות, תפקודיות או שילוב שלהן.

אלכוהול והריון

משקאות אלכוהוליים כוללים יין, בירה ומשקאות חריפים, ונחשבים לסיבה המובילה למומים מולדים. ברחם, לעובר אין כבד מפותח שיכול לעבד אלכוהול, כך שהמשקה מגיע אליו בקלות ופוגע באיבריו.

חלק מהבעיות החמורות ביותר מתרחשות כשאישה הרה שותה במהלך השליש הראשון, כשמוח התינוק מתחיל להתפתח. אך גם השליש השני והשלישי אינם בטוחים. המוח ממשיך להתפתח ותהליך זה עשוי להיפגע אפיו עם כמויות אלכוהול מתונות. אין כמות "בטוחה" לשתיית אלכוהול בהריון, ואין זמן במהלך ההיריון הנחשב לבטוח לשתיית אלכוהול.

מומים מולדים הקשורים לאלכוהול

ילדים עם הפרעות אלו סובלים מבעיות התפתחות ותפקוד איברים, כגון:

  • לב.
  • כליות.
  • העצמות ולעתים עמוד השדרה.
  • שמיעה
  • ראייה.

הפרעות נוירו-התפתחותיות הקשורות לאלכוהול – לילדים עם הפרעות אלו אין בעיות פנים, אך הם סובלים מבעיות בתפקוד מוחי ומערכת העצבים המשפיעות על התפקוד. השפעות אלו מתבטאות במוגבלות שכלית; בעיות התנהגות או למידה; והפרעות מוחיות או עצביות.

גורמים – הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי מתרחשת רק כשאישה הרה צורכת אלכוהול. האלכוהול חוצה את השליה, מזים את הדם ופוגע במוח המתפתח ובאיברים אחרים הגורמים לתסמונת. ניתן למנוע את המצב במאת האחוזים אם אישה נמנעת משתיית אלכוהול במהלך ההיריון.

תסמיני הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי

הפרעה זו משפיעה על ילדים באופן שונה. התסמינים עשויים לנוע בין מתונים עד חמורים, ולכלול:

תסמיני הפרעת ספקטרום אלכוהולי עוברי נוטים להחמיר ככל שהילד מתבגר.

אבחון תסמונת אלכוהול עוברי

לא קיימות בדיקות מעבדה המוכיחות שהילד סובל מהתסמונת. רוב התסמינים נראים כמו הפרעת קשב וריכוז. כדי לאבחן את ההפרעה, רופאים מחפשים תווי פנים יוצאי דופן, גובה נמוך מהממוצע או משקל שאינו תקין, ראש קטן, בעיות קשב והיפראקטיביות, וליקויי טווח תנועה. הם מנסים אף לברר אם האם שתתה אלכוהול במהלך ההיריון, ואם כן, באילו כמויות.

לא ניתן לרפא תסמונת אלכוהול עוברי, אך אבחון וטיפול מוקדם משפר את התפתחות הילד. מחקרים מראים שילדים משתפרים אם הם מאובחנים לפני גיל שש; אם הם גדלים בבית אוהב, מטפח ויציב במהלך שנות בית הספר; אינם חשופים לאלימות; ומקבלים שירותים חברתיים וחינוך מיוחד.

טיפול בתסמונת אלכוהול עוברי

הטיפול מסייע בבעיות התנהגות וחינוך. הורים יכולים גם לקבל הדרכה כדי לסייע לילדיהם. תרופות מסייעות לטפל בתסמיני היפראקטיביות, חוסר יכולת להתרכז, או חרדה. ילד עם תסמונת אלכוהול עוברי זקוק לפיקוח הדוק והתאמות טיפול.

לא קיים טיפול אחד המתאים לכל ילד, שכן הפרעת תסמונת אלכוהול עוברי משתנה בין הילדים. הם זקוקים לטיפול רפואי, טיפול בתיאום טווח תנועה והקלה על התסמינים הרפואיים, ההתנהגותיים, החברתיים והחינוכיים. סוגי טיפול רבים זמינים וכוללים:

  • טיפולים התפתחותיים
  • טיפולים חינוכיים
  • טיפולים התנהגותיים
  • אימון הורים
  • אימון כישורים חברתיים
  • תרופות וטיפולים רפואיים
  • טיפולי תיאום טווח תנועה
  • סיוע בלימודים ובבית.

תכניות הטיפול צריכות להתאים לצורכי הילד והמשפחה, בתוספת פיקוח ומעקב הדוקים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן