הפרעת אבל בגיל הרך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שכול בפעוטותכשמישהו שהתינוק אוהב נפטר, הידיעה מה לומר או מה לעשות, עשויה להיות קשה, הורים מתקשים להסביר לפעוט שהסבא האהוב עליו נפטר, וכשתינוק שאימו נפטרה, והוא בוכה כל הזמן ומסרב לאכול, יש לדעת כיצד לטפל בו. ואכן, ילדים צעירים מהווים קבוצה מיוחדת ביותר של אבלים. מאמר זה דן בצרכים הייחודיים שלהם, כך שניתן יהיה לטפל ביעילות בהפרעת אבל בגיל הרך.

כן, גם תינוקות אבלים

מבוגרים רבים סבורים שילדים צעירים ביותר אינם מודעים לחלוטין למתרחש סביבם, ושאינם מושפעים ממוות. אך זהו מיתוס המחייב הפרכה, ומומחים מסבירים בפשטות: כל תינוק בגיל הרך, מבוגר מספיק לאהוב, ומבוגר מספיק להתאבל.

נכון, תינוקות ופעוטות אינם בוגרים מספיק מבחינה התפתחותית כדי להבין לחלוטין את המושג מוות, ולמעשה, ילדים רבים אינם מבינים באמת את מציאות קביעת המוות, עד לגיל ההתבגרות. אך הבנת מוות, והפרעת אבל הם שני דברים שונים לחלוטין. כשאחד ההורים של התינוק נפטר, הוא מגיב על האובדן בשברון לב, למרות שהוא זעיר. הוא אולי אינו יודע בדיוק מה קרה ומדוע, אך הוא יודע כשמישהו חשוב חסר כעת בעולמות הקטן.

כן. אפילו תינוקות מתאבלים, וכשמישהו שהם אוהבים נפטר, ילדים בכל הגילאים זקוקים לזמן ולתשומת הלב של הסביבה, או של מטפל מקצועי, על מנת לרפא ולגדול להיות מבוגרים בריאים מבחינה רגשית.

הצרכים המיוחדים של תינוקות שכולים

כל מי שנמצא בסביבת תינוק יודע שהוא מגיב באופן הטוב ביותר לאימו, אביו או למטפלים עיקריים אחרים. למעשה, מחקרים הראו כי תינוקות מזהים ומגיבים לקולות אמותיהם, ופסיכולוגים רבים מאמינים אף הם שתינוקות סבורים שהם והאמהות שלהם הם אדם אחד, במשך מספר חודשים.

כשהורה נפטר, אין ספק שהתינוק מבחין שמשהו חסר. הוא עשוי למחות על אובדנו באמצעות בכי מוגבר מהרגיל, שינה מוגברת יותר, התנהגות ותגובות שונות, או שינוי דפוסי האכילה. כשהם כועסים, רוב התינוקות מנוחמים באמצעות מגע פיזי.

מומלץ להרים תינוק שכול כשהוא בוכה, ולהרגיע אותו באמצעות הדופק והתנועה. ניתן לעסות אותו בעדינות, לדבר איתו ולחייך אליו ככל הניתן. אין לדאוג בכל הנוגע לפינוק יתר. כשמחזיקים תינוק, מנענעים אותו ושרים לו, הוא מבין בקלות יותר כי למרות שהדברים השתנו, מישהו תמיד יהיה שם על מנת לטפל בו.

דאגה לצרכיו הבסיסיים

מלבד שפע אהבה, תינוק צריך להיות מוזן, מוגן, יבש ורחוץ. יש להקפיד על לוח הזמנים בו הורגל התינוק השכול, אך אין להתפלא אם הוא ישן או אוכל יותר או פחות מהרגיל. שינויים אלו הם דרכו להביע צער.

אם הוא מתחיל להתעורר מספר פעמים בלילה, יש להרגיעו עד שהוא שב לישון. אם הוא אינו מעוניין לאכול לעת עתה, גם זה בסדר. הדבר החיוני ביותר אותו ניתן לעשות הוא לענות על צרכיו, לזהות מה הם במהירות, ולטפל בו באהבה במהלך השבועות והחודשים הקרובים.

הצרכים המיוחדים של פעוטות שכולים

מספר תינוקות ופעוטות שכולים זקוקים בעיקר לאהבה ותשומת לב של סביבתם. הם זקוקים לסביבה תומכת על מנת לסייע להם להבין כי למרות שזה כואב, צער הוא המחיר אותו משלמים על הזדמנות שלא תסולא בפז לאהוב אחרים. הם זקוקים לסביבה תומכת כדי ללמוד שמוות הוא חלק נורמלי וטבעי מהחיים.

הצעת נחמה וטיפוח

פעוטות שכולים זקוקים לטיפול של אחד על אחד מסביב ליממה. יש לוודא שמישהו שהתינוק אוהב ונאמן לו, נמצא שם תמיד על מנת להאכילו, להלבישו, לחתלו ולשחק עימו. כעת אין זה הזמן להכניס אותו למעון.

יש לצפות להתנהגויות רגרסיביות מפעוטות שכולים. תינוקות שכבר סיגלו עצמאות, עשויים כעת לפתח חרדת נטישה. תינוקות שכבר התאמנו לעשות את צרכיהם בסיר, עשויים להזדקק לחיתולים שוב.

התנהגויות אלו הן תגובות צער רגילות, ומהוות את דרכו של הפעוט לשדר את המסר: "אני כועס על המוות הזה, ואני צריך להיות מטופל עכשיו". טיפול בצרכי התינוק מאפשר לו לדעת שהוא מטופל ואהוב ללא תנאי.

ראו גם:

התפתחות חברתיתי בגיל הרך

איתור מוקדם של בעיית התפתחות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן