הקשר בין הפרעות קשב וריכוז ובעיות שינה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות שינה
הפרעות שינה

לא כל הילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מבעיות שינה, אך הקשר ביניהם אפשרי. במחקר שבוצע בקרב ילדים עם הפרעות אלו, העידו כמחצית מההורים כי הילד שלהם, הסובל מההפרעות, חווה אף בעיות שינה.

הם דיווחו כי הילד מתעורר עייף, סובל מסיוטים או מבעית שינה אחרות כגון דום נשימה בשינה או תסמונת רגליים חסרות מנוחה ונרקולפסיה.

מחקר נוסף שבוצע בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מצא כי הילדים מתעוררים משנת לילה כשאינם רעננים, וסובלים מישנוניות בשעות היום. הם עלולים אף לחוות תסמינים פסיכיאטריים דוגמת חרדה או דיכאון אשר עלולים לשבש את שנתם.

בעיות שינה נוטות להשתפר כאשר ילדים או מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז נוטלים את התרופה המתאימה להם. אך למרבה הצער, מציאת התרופה המתאימה והמינון האופטימאלי, עשויים לקחת זמן. בנוסף, טיפול תרופתי אינו מכסה את כל המצבים, ובמקביל חשוב לאמץ שיטות התנהגותיות המשפרות את השינה.

ילדים הסובלים מהפרעות שינה והפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, חווים תמסיני חוסר תשומת לב, פעילות יתר וחוסר מנוחה, בניגוד למבוגרים, שחווים נמנום ופעילות מופחתת כאשר שנתם מופרעת. יחסי הגומלין בין הפרעות אלו הם משמעותיים, ולעיתים עשויה להתקבל אבחנה מוטעה בשל החפיפה בין התסמינים של שתי ההפרעות.

הקשר בין הפרעות שינה ובעיות קשב וריכוז

מחקרים מציעים כי הקשר עשוי להתבטא בארבע אופנים:

  • קשר ישיר להפרעות קשב וריכוז
  • קשר להפרעה אחרת המתרחשת עם הפרעות אלו, כגון חרדה
  • תוצאה מצריכת תרופה ממריצה
  • או שאין כל קשר בין שתי ההפרעות, והיא נפוצה פשוט באופן כללי.

בספרות הרפואית הזמינה, המתבססת על מחקרים, נבדקה השאלה האם הפרעות שינה נפוצות יותר בהפרעות קשב וריכוז, ונמצאו מגמות מבוססות על נתונים המצביעים על מספר הפרעות שינה שנפוצות יותר בהפרעות קשב וריכוז. אך לא קיימת החלטה חד משמעית בנושא זה ויש צורך במחקר נוסף. כאשר משווים ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שאינן מטופלות בתרופות, לילדים ללא הפרעות אלו, מספר מגמות התנהגותיות, מצביעות על קשר ודאי בין שתי ההפרעות:

  • רוב המחקרים אינם מראים הבדל בכמות השינה או בזמן שלוקח להירדם.
  • רוב המחקרים מראים חוסר מנוחה מוגבר ותנועות גפיים מחזוריות במהלך השינה.
  • אחוז מזמן השינה מאופיין בתנועת עין מהירה (REM), הגורמת להפרעות שינה.
  • תופעה מוגברת של סיוטים והרטבות.

נחירות והפרעות קשב וריכוז

שקדים ופוליפים גדולים עשויים לחסום באופן חלקי את דרכי הנשימה בלילה, ובכך לגרום לנחירות ושינה ירודה, ומצב זה עלול להוביל לבעיות לב. במחקר שבוצע בקרב ילדים בגילאי חמש עד שבע, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז קלות נטו יותר לנחור, מאשר הילדים האחרים.

במחקר אחר, ילדים נוחרים בגילאים אלו נמצאו בסיכון גבוה כמעט פי שניים, לסבול מהפרעות קשב וריכוז. ילדים נוחרים נוטים להצליח פחת במבחני קשב, יכולת שפה ואינטליגנציה כללית. מספר מחקרים הראו כי הסרת השקדים והפוליפים משפרת את שנתם והתנהגותם, ללא צורך בטיפול תרופתי.

דום נשימה בשינה

אנשים הסובלים ממצב זה חווים התקפי עצירת הנשימה לזמנים קצרים במהלך השינה, למרות שאינם מודעים לתופעה. התקפי עצירת הנשימה עלולים להתרחש בתדירות גבוהה במשך הלילה.

שקדים ופוליפים מוגדלים הם הגורמים השכיחים ביותר לדום נשימה בשינה בקרב ילדים, אך גם אלרגיות והשמנת יתר עלולים להיות הסיבה. בדומה למבוגרים, גם ילדים עם דום נשימה בשינה יהיו עייפים במהלך היום, ויחוו בעיות ריכוז ותסמינים אחרים, כגון עצבנות, כתוצאה מחוסר שינה.

דום נשימה בשינה בקרב ילדים הוא מצב בו ניתן לטפל אצל רופא ילדים, או מומחה לאף אוזן וגרון, אשר יקבע אם השקדים חוסמים את דרכי הנשימה וגורמים למצב זה.

תסמונת רגליים חסרות מנוחה והפרעות קשב וריכוז

מחקרים מראים קשר בין הפרעות שינה, הפרעות קשב וריכוז ותסמונת רגליים חסרות מנוחה. במצב זה, קיימת תחושת "זחילה" ברגליים ולעתים בידיים, אשר גורמת לדחף בלתי נשלט להזיז את הרגליים, וכתוצאה מכך משתבשת השינה והאדם חש ישנוניות בשעות היום.

אנשים עם תסמונת זו עשויים לחוות חוסר קשב, מצב רוח ירוד, או היפראקטיביות, תסמינים המשתייכים להפרעות קשב וריכוז.

חלק מהחוקרים סבורים כי אנשים עם תסמונת רגליים חסרות מנוחה, ומספר אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, סובלים מבעיה נפוצה הקשורה לכימיקל דופמין במוח. יחד עם זאת, לא כל אדם עם הפרעות קשב וריכוז סובל מתסמונת זו.

תפקיד הממריצים וחשיבות הטיפול

השימוש בתרופות מרשם כגון ריטלין לטיפול בהפרעות קשב וריכוז מוסיף רמת מורכבות לנושא. ממריצים משמשים לעתים קרובות לטיפול בהפרעות אלו, כמו גם לטיפול בתסמונת נרקולפסיה ועייפות כרונית.

הורים לילדים שטופלו בחומרים ממריצים מעידים על שכיחות גבוהה יותר של בעיות שינה, כאשר הבעיה הנפוצה ביותר היא נדודי שינה. תופעות אלו מתרחשות במיוחד כאשר התרופה ניתנת במועד סמוך מידי לשעת השינה ומשפיעה על מבנה תפקוד המוח.

הפרעות קשב וריכוז שאינן מטופלות, גורמות לירידת ערך משמעותית בתחומים אישיים, מקצועיים וקוגניטיביים, כולל מנת משכל, לכן חשוב לקבל את הטיפול התרופתי וההתנהגותי, להבין את השפעת הבעיות על איכות השינה, ולטפל בשתי ההפרעות בהתאם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן