כיצד מכינים ילד לכיתה א'?

הכנה לכיתה א'

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הכנה לכיתה א'

הכנה לכיתה א'"חמש שנים על מיכאל עברו בריקודים… חמש שנים ובשישית אל חבריו קרא…: אל בית הספר אלכה לי אלמד יומיום עכשיו. חכו עד כלות הלימודים, שוב נשתשע יחדיו…"

המעבר משנות הגן והעלייה לכיתה א', היא אירוע מרגש עבור הילד והוריו כאחד. מדובר בשינוי משמעותי, בעל השפעות עמוקות על חייו של הילד, מבחינה רגשית, קוגניטיבית, חברתית ומשפחתית.

בעיקרון, העלייה לכיתה א' מתרחשת בסביבות גיל 6. אך קביעה שרירותית זו אינה מתאימה בהכרח לכל הילדים. לכן כדאי מאוד להיות מודעים לפרמטרים המשקפים מוכנות לקראת כיתה א', ולבחון (גם בעזרת הגננת ואנשי מקצוע נוספים במקרה הצורך), האם יש צורך בהכנה לקראת כיתה א', או שאולי כדאי בכלל לדחות את תחילת הלימודים בשנה נוספת.

פרמטרים למוכנות לכיתה א'

הלמידה בבית הספר שונה מאוד מהחוויה של הגן. המבוגר האחראי אינו צמוד לילדים כל הזמן, מבנה בית הספר גדול ומכיל ילדים רבים בגילאים שונים, הפעילות מוכתבת ומחייבת, והלמידה היא קונקרטית ולא אסוציאטיבית.

הילדים חייבים להיות מוכנים לשינוי בארבעה תחומים:

1. יכולת קוגניטיבית: בכיתה א' הילד צריך להיות מסוגל לחשיבה קונקרטית (לדבר על נושא באופן כללי, ולא לקשר אותו מייד לחוויה אישית). מבחינת שפה נצפה מהילד להתבטא באופן סביר, שהגייתו תהיה מובנת, ושהוא יהיה בעל ידע כללי בסיסי. הילד צריך להיות מסוגל לשמור על קשב למשך זמן, להיות בעל תפיסה חזותית ושמיעתית תקינה, וזיכרון סביר. בנוסף ליכולות אלה, צריכה להיות לילד גם מוטיבציה ללמוד (כפי שמתבטא בשאלות על הסביבה).

2. יכולות פיזיו-מוטוריות: בכיתה א' נדרשת יכולת מוטורית תקינה, הן במוטוריקה הגסה (ריצה, קפיצה, תנועה במרחב), והן בתחומי המוטוריקה העדינה (יד דומיננטית, החזקת עיפרון, שליטה בקו). נצפה מהילד להיות עצמאי במשימות פשוטות (להתלבש, לאכול, ללכת לשירותים), ובעל שליטה בצורך להתנועע.

3. בשלות רגשית: ילד בכיתה א' נדרש להיות "בוגר" – להבין כללים חברתיים, לדחות סיפוקים, לפתור לעצמו בעיות. חשוב שלילד יהיה בטחון עצמי, שלא יהיה ביישן מידי או רגיש מידי.

4. בשלות חברתית: בכיתה א' נצפה מהילד להיות מסוגל להתקרב לילדים אחרים ולהתחבר איתם. הוא אמור להבין חוקים חברתיים, לרסן תוקפנות ולדעת לשתף ולהתחלק.

אבל מה קורה אם לא?

במחצית השנייה של גן חובה, מתחילים לשים לב למוכנות הילדים לעלייה לכיתה א'. כאשר אחד או יותר מהקריטריונים הללו אינם נענים, יש לשקול את העלייה לכיתה א'.

אפשרות אחת, היא שהילד פשוט מבשיל בקצב איטי יותר מחבריו. אין בכך כל בעיה. הילד ישאר שנה נוספת בגן, "יתבגר" ויעלה לכיתה א' כשהוא מוכן להתמודדויות הנדרשות ממנו.

אפשרות אחרת, היא שישנה בעיה עמוקה ומתמשכת יותר, ואז יש צורך בהתערבות מקצועית. ילדים יכולים לעלות לכיתה א' גם כשאינם בשלים לחלוטין, אך כאשר יש מודעות לתחומים הבעייתיים, ניתן ללוותם, ולתמוך בהם באיזורים שקשים להם.

ומה לגבי קורס הכנה?

בשנים האחרונות נעשו נפוצים ביותר קורסים להכנה לקראת כיתה א'. הורים רבים מרגישים שעליהם ללמד את הילדים לקרוא ולכתוב עוד בגן, כך שלא "יגררו מאחור" בבית הספר, ולהכין אותם למסגרת החדשה עוד בימי הגן.

במקרים מסויימים הקורסים הללו יכולים להיות מועילים – כאשר ילד כבר התפתח והוא עונה על הקריטריונים שהוזכרו, קורס ההכנה יכול להיות מבוא נחמד, מוריד מתחים ומהנה. אך כאשר הילד אינו בשל (מבחינת התפתחותו הטבעית!), קורס ההכנה לא יעזור ברב המקרים, ואף עשוי להזיק.

חשוב שהילדים יראו בכיתה א' חוויה חיובית, שתעודד אותם ללמידה. קורס הכנה מוקדם מידי עשוי לגרום לילדים ללחץ מיותר.

אולי יעניין אתכם להעיף מבט:

הכינו את עצמכם ללמידה מרחוק – ראשי דיו וטונרים למדפסת במחירים משתלמים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן