הגיל הרך – מלידה עד גיל חמש

התפתחות בגיל הרך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התפתחות בגיל הרך

התפתחות בגיל הרךחמש השנים הראשונות בחיי ילדים מלאות בהתרחשויות ובהתפתחויות, מבחינה שכלית, מוטורית ורגשית.

התינוק, שרק לא מזמן נולד, הופך במהירות לילד שרץ, קופץ, מדבר וצוחק, ילד עם דעות משלו, עמדות ורצונות. במהלך חמש השנים הראשונות הילדון הקטן מעצב אישיות ייחודית לו וממשיך להתפתח.

להלן שלבי התפתחות הילד מלידה עד גיל חמש, והם נכונים לתינוק ולילד הממוצעים.

מלידה עד חצי שנה

בשבועות הראשונים לחיי התינוק כל המערכות הפיזיולוגיות בגוף מתבשלות ומסתגלות לחיים שמחוץ לרחם. בחודשים הראשונים התינוק קולט למוחו את הגירויים שמסביבו, מקשיב לרעשים, מוציא הברות מפיו ולומד להביע את עצמו באופנים שונים של בכי.

התינוק מגיב לגירויים והחיוך הופך לרצוני. הוא מזהה את הוריו ומבחין ביניהם לבין אחרים, אך עדיין הבהלה מזרים לא קיימת. עד גיל חצי שנה שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים מתחזקים, והראש נהייה יציב.

בגיל שלושה חודשים מתחילה השליטה בידיים והפעולות הן רצוניות, ויש תיאום עין יד, לכן חשוב לעקוב אחר בעיות ראייה אפשריות ולבדוק אותן.

בין גיל שלושה לחמישה חודשים התינוק לומד להתהפך מהבטן לגב והפוך, הוא מזיז את הרגליים והידיים במהירות, ומכניס דברים לפה כדי למצוץ ולנשוך.

מגיל חמישה חודשים הגב והכתפיים חזקים והתינוק יושב זקוף עם תמיכה. התינוק מתחיל להתבטא תוך מלמול רצוני ולא רק באמצעות בכי.

חצי שנה עד שנה

צמיחת שיניים מתחילה לרוב בגיל שישה עד שבעה חודשים. שיניים שבוקעות גורמות לתינוק ללעוס חפצים, להזיל ריר ולעתים לדלקת חניכיים. אצל כל תינוק צמיחת השיניים עוברת בדרך שונה, מי בקלות ומי בכאבים ובחום.

מגיל שישה חודשים התינוק מתחיל לזחול זחילת גחון לאחור ואחר כך לפנים, והחל מגיל שבעה חודשים שרירי הגב מתפתחים והתינוק הופך ליציב בעת ישיבה.

בין שמונה לתשעה חודשים התינוק מתיישב בעצמו. בהמשך מגיעה זחילה על שש. ישנם תינוקות שזוחלים בזחילת ארבע. החל מגיל תשעה חודשים התינוק נעמד תוך כדי תמיכה באביזרים- שולחן, כיסא ושידה.

לאחר כמה שבועות הוא מתחיל ללכת לאורך חפצים תוך אחיזה בהם.

בשלב זה מתחיל התינוק לחשוש מזרים. הוא מפחד ופורץ בבכי. החל מגיל תשעה חודשים ישנה התקדמות בתנועות המוטוריקה העדינה. התינוק תופס בחפצים קטנטנים. זריקת כדור והשחלת טבעות הולכות ומתחזקות.

מגיל שבעה חודשים התינוק מפיק מפיו צלילים מורכבים יותר כמו בה-בה-בה, גה-גה-גה, מה-מה-מה ועוד. לאט לאט הופכים הצלילים למשפטים עם שילובי הברות.

התינוק מבין מילים רבות ולקראת גיל שנה הוא יאמר כבר מילים אמתיות.

שנה עד שנתיים

החל מגיל שנה וחודש לומד הפעוט ללכת בעצמו. לעתים חולף זמן עד שהוא יעשה צעדים לגמרי לבד מבלי להיאחז בדברים ומבלי לזחול.

בהמשך הוא ירוץ ויקפוץ, ינסה ללכת אחורה ויטפס במעלה המדרגות. בשנה זו הפעוט מתפתח מבחינה מוטורית – עדינה (החזקת צבעים, אכילה בכפית) וגסה (טיפוס על סולם, עליה על כיסא).

תיאום עין יד מתפתח גם הוא והפעוט מתחיל לעשות דברים מורכבים כמו הרכבת פאזלים קטנים ובניית מגדלים מקוביות.

הסקרנות וחקירת העולם בולטות מאוד, וגילוי החוקיות בעולם (כוח המשיכה, גלגול כדור) הופך להיות מרכז העולם. המוח ממיין דברים לקבוצות – חיות, אוכל, צעצועים ואנשים. יכולת הדיבור והבנת השפה תופסות תאוצה.

הפעוט מבין משפטים בני כמה מילים ומרכיב משפטים של שלוש ארבע מילים.

שנתיים עד שלוש

זהו "גיל שנתיים הנורא" בו הפעוט מרגיש שהוא יכול לעשות הכול לבדו. הוא מסרב לכל דבר, דורש מאחרים, מתעקש על דברים, שוכב על הרצפה בכעס תוך התפרצויות זעם, בכי וצרחות, בוחן כל הזמן גבולות, בונה טקסים לגבי פעולות ביומיום, ומכריח את הסובבים אותו לנהוג לפיהם.

משחקי פאזלים, גזירה והדבקה ועוד שאר פעולות כאלה בולטות משום שהמוטוריקה העדינה מתפתחת מאוד, כמו גם המוטוריקה הגסה.

השפה המדוברת והתפיסה מתחדדות והפעוט מסוגל לדבר כמעט כמו מבוגר, אוצר המילים מתרחב והוא מבין את כל הדברים שנאמרים.

הזיכרון מתפתח והפעוט זוכר דברים שקרו כמה ימים קודם לכן. הוא מרבה לשחק במשחקי דמיון משום שיכולת הדמיון מפותחת מאוד.

הפעוט מתחיל להיות מודע לצרכים שלו (פיפי וקקי) וזה הזמן לגמול אותו מחיתולים.

שלוש עד ארבע

הפעוט הופך לילד ומפתח עצמאות – מתלבש לבד, הולך לשירותים לבד ומוציא אוכל מהמקרר. הסקרנות מתגברת והשאלות "מה זה" ו"למה" נשמעות פעמים רבות.

בלילות ייתכנו פספוסים במיטה למרות שהוא גמול. לרוב הילדים מדברים באופן שוטף ומבינים מילות יחס.

מבחינת מוטוריקה גסה הילד משחק מסירות בכדור ובועט בו, עומד על רגל אחת, יושב בישיבה מזרחית, עולה במדרגות רגל אחרי רגל ויורד בהן כששתי הרגליים על המדרגה.

הוא הולך קדימה, אחורה ולצדדים, רץ וקופץ בקלות, רוכב על תלת אופן ומטפס על סולמות ומגלשות. המוטוריקה העדינה מאפשרת השחלת חרוזים לשרוך, ציור במכחול וגזירת דפים והציורים נהיים ברורים.

יכולת הבנת השפה מתרחבת, הילד יודע לספור עד 10, הכישורים החברתיים מתרחבים, הוא מתחיל לגלות פחדים מאובייקטים שונים, הוא מגלה כי יש סדר ליום ועוד.

ארבע עד חמש

הילד מגבש זהות מינית והוא מזדהה עם ההורה מאותו המין, השאלה "איך תינוק בא לעולם" מעסיקה אותו והוא משחק עם חבריו במשחקי תפקידים של משפחה.

מבחינת מוטוריקה גסה הילד שולט בגופו, מתנדנד לגובה בנדנדות, מטפס בקלות ורוכב על אופניים עם גלגלי עזר. מבחינת מוטוריקה עדינה הוא מסוגל להחזיק עיפרון בצורה טובה, צובע בתוך הקווים, גוזר במספריים קווים ישרים, מצייר צורות גאומטריות ומרכיב פאזלים בני 25 חלקים ויותר.

הנושא החברתי חזק מאוד, הוא משחק עם חבריו במשחקי דמיון, יוצר משחקים וחוקים חדשים, יכולת הדיבור מתפתחת והוא מתחיל לבטא את רגשותיו ולהמציא סיפורים דמיוניים.

קראו עוד:

איזה ממתק פחות מזיק לילד?

מזונות ילדים: איך מגיעים להסכמה מבלי לפגוע בהתפתחות התקינה של הילדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן