גמילה מחיתולים – איך מתחילים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפת חלבגמילה מחיתולים היא צעד משמעותי לילדים ולהורים כאחד. סוד ההצלחה של התהליך טמון בתזמון נכון ובשפע סבלנות. נכון שהמושג "גמילה מחיתולים" הוא בעייתי מעט שכן הפעוט "נגמל" ממשהו שהיה מנת חלקו המרגע שנולד, אז אולי נכון יותר להגדיר את התהליך כהיפטרות מחיתולים. לעומת זאת, השם העממי והמוכר של הליך זה, עדיין נקרא "גמילה מחיתולים".

הצלחת התהליך תלויה במוכנות הפיזית והרגשית, ולא בגיל מסוים. ילדים רבים מגלים ענין במעבר מהחיתולים להכשרה על הסיר עד גיל שנתיים, אך ילדים אחרים אינם מוכנים עד גיל שנתיים וחצי או אף יותר, ואין טעם להאיץ בהם.

כשמתחילים את התהליך מוקדם מידי, הוא עשוי לארוך זמן רב יותר. לעיתים מוטב להמתין, במיוחד אם הילד מתמודד עם שינוי משמעותי או עומד בפני אחד כזה, כגון הגעת אח חדש לאחרונה. פעוט שמתנגד להוריד את החיתולים היום, עשוי להיות פתוח לרעיון בתוך מספר חודשים.

מוכנים? היכון, רוץ!

כשההורים מחליטים שהגיעה העת להתחיל את התהליך עם התינוק, וזה אכן הזמן הנכון גם מבחינתו, יש סיכוי שהתהליך יצליח. מומלץ להתחיל עם הקפדה על גישה חיובית, וגיוס כל מטפלי הילד לעניין. לאחר מכן מבצעים את הפעולות הבאות.

מניחים את הסיר החדש והצבעוני בחדר האמבטיה, או בתחילה, בכל מקום בו הילד מבלה את רוב זמנו. מומלץ לקשט את הסיר, ולעודד את הילד לשבת עליו, עם חיתול או בלעדיו. יש לוודא שרגלי הילד ניצבות היטב על הרצפה או על שרפרף.

ניתן לסייע לילד להבין את משמעות חדר האמבטיה באמצעות תנאים נכונים ופשוטים. את תוכן החיתול המלוכלך, למשל, ניתן להשליך לסיר על מנת להמחיש את מטרתו, או להניח לילד להתבונן על מבוגרים משתמשים בשירותים, כך שהוא מבין את ההקשר.

תזמוני שימוש בסיר

אם הילד מעוניין, מומלץ להניח לו לשבת על הסיר או על אסלה ללא חיתול למשך מספר דקות, פעמיים או שלוש פעמים ביום. ניתן לספר לילד סיפורים משעשעים או לשיר לו שירים מצחיקים העוסקים ב"ילדים גדולים שכבר אינם זקוקים לחיתולים", כשהוא מתאמן בישיבה על הסיר או על האסלה. גם אם הוא פשוט יושב שם, מומלץ לשבח אותו ולהזכיר לו שהוא יכול לנסות שוב מאוחר יותר.

כשהילד מגלה סימנים המעידים על כך שהוא מתחיל להתעניין יותר בשימוש בשירותים, כגון כריעה, או אחיזת אברי מינו, יש להגיב במהירות ולסייע לו להכיר באותות אלו, לחדול מפעילויותיו באותו רגע, ולהגיע לאסלה.

הצעד הבא הוא לשבח אותו ולהגיד לו שעכשיו הוא ילד גדול שכבר אינו זקוק לחיתולים ויודע להגיד בעצמו מתי הוא צריך להגיע לשירותים. את הבנות יש ללמד להתנגב בזהירות כדי למנוע חדירת חיידקים לפי הטבעת או לשלפוחית השתן. לאחר השימוש בשירותים, יש ללמד את הילד או הילדה לשטוף את הידיים ולהעניק לו חיזוקים חיוביים.

תמריצים

חלק מהילדים מגיבים היטב למדבקות או כוכבים נוצצים המסמלים את הצטיינותם במעבר מהחיתולים לשימוש בשירותים. אחרים נהנים מטיולים בפארק, ממתק קטן או סיפורים נוספים לפני השינה. יש לחזק את מאמצי הילד עם שבחים מילוליים כגון: "כל הכבוד! למדת לעזוב את החיתול ולהשתמש בשירותים בדיוק כמו שילדים גדולים עושים"! הגישה צריכה להיות חיובית תמיד, גם אם תהליך הגמילה מאופיין בעליות ומורדות.

השלכת החיתולים

לאחר מספר שבועות של גמילה מוצלחת מהחיתולים, הילד עשוי להיות מוכן להתאמן עם לבישת תחתונים. יש לחגוג מעבר זה, ולציין אותו בביקור מיוחד בחנות. מומלץ להניח לילד לבחור את התחתונים שלו על פי טעמו, וכשהוא מתחיל ללבוש אותם, להימנע מבגדים מסורבלים כגון חגורות, בגדי גוף או פריטים אחרים העשויים לעכב את ההתפשטות כשהוא צריך להשתמש בשירותים.

שינה שקטה

רוב הילדים זקוקים לתהליך גמילה מהחיתולים הנמשך כחודשיים עד שלושה חודשים. האימונים הליליים עשויים לארוך תקופה ארוכה יותר. בינתיים, מומלץ להשתמש באימוני מכנסיים חד פעמיים או כיסוי פלסטיק למזרן על מיטת הילד.

אם הילד מתנגד להיגמל מהחיתולים ואינו מקבל את המעבר לשימוש בסיר או באסלה בתוך מספר שבועות, מומלץ לקחת הפסקה. רוב הסיכויים הם שהוא עדיין אינו מוכן ומומלץ לנסות שוב כעבור מספר חודשים.

ראו גם:

התפתחות תינוקות מגיל שנה עד שנתיים

התפתחות תינוק מגיל שנתיים עד שלוש

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן