אילו בעיות התפתחותיות נפוצות בגיל הרך?

בעיות בהתפתחות ילדים בגיל הרך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעיות בהתפתחות ילדים בגיל הרך

בעיות בהתפתחות ילדים בגיל הרךהורים לילדים אשר מתפתחים בקצב איטי ביחס לילדים אחרים בני גילם, שואלים את עצמם האם הילדים לא בסדר או האם יש להם בעיה מסוימת.

התשובה לכך היא שילד שנמצא קצת אחרי כולם בקצב ההתפתחות שלו או לא בשל מספיק מבחינה רגשית ביחס לגילו או מתקשה בלימודים או שמראה סימנים של הפרעות קשב, הפרעות רגשיות או קשיי למידה, מוגדר כילד בעל בעיות התפתחותיות או עיכוב התפתחותי בשפה המקצועית.

זהו אינו ילד שלא מסוגל לעשות דברים שבני גילו עושים אלא עושה אותם לאט יותר ביחס אליהם.

לא כל ילד מסוגל מבחינה פיזיולוגית, קוגניטיבית או רגשית להיות בדיוק כמו כולם ולהתפתח על פי "הספר". רצף ההתפתחות של כלל הילדים בעולם כולו הוא אוניברסלי אך קצב ההתפתחות הוא אינדיבידואלי ומשתנה מילד לילד.

לכל שלב התפתחותי ישנם גילאים מקובלים במהלך שנות הילדות, אך כאמור לא כל ילד מתפתח על פי הנורמה. בעיות התפתחותיות בגיל הרך כוללות תחומים שונים בחיי הילד, כמו תחום המוטוריקה (עדינה ו/או גסה), השפה והדיבור, היכולת הקוגניטיבית, העולם הרגשי והתחום החברתי.

אבחון התפתחותי

האבחון נעשה על ידי אנשי מקצוע אשר מתמחים בתחום איתור בעיות התפתחות אצל תינוקות וילדים, והוא כולל מספר תהליכים שמסייעים באבחון התינוק או הילד, בכל דבר שקשור לקצב ההתפתחות ולאופי ההתפתחות.

בעלי המקצוע אשר מאבחנים את הילד בודקים פרמטרים שונים במטרה לאתר את הבעיה ההתפתחותית ולטפל בה בהתאם. קצב ההתפתחות של הילד הרך נבדק באמצעות כלים לבחינת התפתחות, והוא נמדד ביחס לילדים אחרים בני אותו גיל. בעזרת הבדיקה מתגלה האם אכן יש עיכוב התפתחותי.

עוד לפני שניגשים לאבחון ההתפתחותי עצמו, חשוב לראיין את ההורים מכיוון שמדובר בתינוקות או בילדים בגיל הרך.

במהלך הריאיון אוספים אנשי המקצוע כל מידע אפשרי על הרקע המשפחתי של הילד, על מצבו ועל דברים נוספים שרלוונטיים לאותו מקרה. לאחר ראיון ההורים עובר האבחון לשלב של תצפית על הילד או התינוק כאשר הוא משחק בדבר מסוים.

יש מקרים בהם מתצפתים על האינטראקציה של הילד עם הוריו, וכדי לקבל תמונה שלמה המאבחנים מבקשים דו"ח מהגננות או מהמטפלות.

בתום האבחון אנשי המקצוע מפנים את ההורים לקבלת טיפול שמתאים לסוג המסוים של הבעיה, מה שעשוי לעזור לו לעבוד על הקשיים, להתגבר עליהם ולהבטיח לילד חיים תקינים בהמשך הדרך.

טיפול בילדים

ישנם מקרים של בעיות בהתפתחות קוגניטיבית, התפתחות השפה, הפרעות תקשורת במסגרת משפחתית או מחוצה לה, הפרעות שינה, הפרעות אכילה וכדומה, בהם פסיכולוג לגיל הרך מסוגל לטפל.

לפסיכולוג ישנם כלים רבים לאבחון הבעיה ולטיפול. בתחילת הטיפול ההורים מוסרים אינפורמציה על ההיסטוריה ההתפתחותית שלו, לאחר מכן הפסיכולוג מתצפת מספר פעמים על הילד יחד עם המשפחה ואם יש צורך הוא יערוך אבחון התפתחותי, ולאחר מכן הוא יטפל בילד על פי שיטות טיפול שונות בהתאם לכל מקרה.

במהלך הטיפול מתבוננים בדברים שהילד עושה, כיצד הוא עושה אותם, דברים שהוא לא עושה ומדוע זה כך, אילו דברים מקשים עליו ומונעים ממנו לעשות את אותן פעולות שמצופות מילד בגילו. מטרות הטיפול הן תפקודיות תוך התייחסות למה שמצפים מילד בגילו. במהלך הטיפול מפרקים לגורמים את הפעילויות ומלמדים את הילד את הדברים, כאשר מתחילים מהקל אל הקשה, עד שחל שיפור בשליטה שלו בהן.

טיפול פסיכולוגי בילדים שונה מזה של מבוגרים. הוא מבוסס על משחקים שמשתנים בהתאם לגילאי הילדים. לעתים הפסיכולוג מוצא לנכון שאין צורך לטפל בתינוק או בילד, אלא רק לתת הדרכה לגבי התנהלותם מול התנהגויות ילדם.

הפסיכולוג יכול להמליץ על המשך טיפול שמתאים לעיכוב ההתפתחותי של הילד כמו ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, טיפול באמנויות וכדומה.

השפעות בהווה ובעתיד

ילדים עם בעיות התפתחותיות לרוב מרגישים שהם קצת אחרי כולם. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי בהיבט החברתי, שיש להם קשיים להתחבר עם ילדים אחרים בני גילם בשל הדעות הקדומות של חבריהם.

במידה והילד מקבל טיפול בבעיות שישנן, הוא עשוי להתגבר עליהן ולהיות כמו כולם, ולהמשיך לגדול ולהתפתח בהתאם לגילו. במידה והילד לא מקבל טיפול, בעיות ההתפתחות שלו עלולות לגדול יחד איתו להמשך החיים.

ראו גם:

החלק של האופטומטריסט בבחינת עיכוב התפתחותי בתינוקות וילדים

פרכוסי ינקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן