מה בודקות האחיות של טיפת חלב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפת חלבטיפת חלב היא התחנה הראשונה שבה פוגשים ההורים והתינוקות את שירותי הבריאות לאחר שנולדים התינוקות.

טיפת חלב מופעלת על ידי משרד הבריאות, העיריות או המועצות המקומיות וקופות החולים, תלוי בהחלטות של היישובים השונים בארץ. השירות אשר ניתן במסגרת של טיפת חלב מתחיל עוד לפני לידת התינוק, כאשר האימא מגיעה לבדיקות בתקופת ההיריון, וממשיך מרגע לידת התינוק עד גיל שש שנים.

הצוות שעובד בתחנות טיפת חלב כולל אחיות, אשר הוסמכו לטיפול בנשים הרות ובילדים מגיל 0 עד שש, ורופאי ילדים. ישנן תחנות שכוללות במסגרתן גם ייעוץ בנושא תזונה שניתן על ידי דיאטנית.

כל אנשי המקצוע שעובדים בתחנות טיפת חלב נותנים שירות לאוכלוסיית היעד תוך שימת דגש על מטרות שונות: מתן חיסונים לתינוקות ולילדים (בהתאם לגילאים) כדי למנוע מחלות זיהומיות שונות, ביצוע בדיקות שגרתיות ותקופתיות כדי לגלות בזמן בעיות בריאותיות, מתן הדרכות בנושאים שונים (הנקה, התפתחות הילד, תזונה, היגיינה, בריאות השיניים וכדומה). בנוסף, תחנת טיפת חלב מעניקה למטופליה הדרכה וייעוץ בנושאים שונים שקשורים בילדים ובמשפחה.

בדיקה ראשונה בטיפת חלב

הבדיקה הראשונה בטיפת חלב נעשית בדרך כלל שבוע לאחר הלידה. רצוי לפנות לבדיקה עוד בטרם מלאו לתינוק חודש ימים. אחות טיפת חלב עורכת בביקור הראשון בדיקה גופנית כללית- משקל התינוק, גובה, היקף הראש והמצב של המרפס בראש. בנוסף האחות בודקת את מצב העיניים והאוזניים ואת החזה, הרגליים, הירכיים, הבטן והטבור. בנוסף בודקת האחות את טונוס השרירים של התינוק, את רפלקס הלפיתה, רפלקס ההליכה, רפלקס המציצה ורפלקס הבהלה.

בדיקה בגיל חודש

אחות טיפת חלב בודקת את משקל התינוק, את הגובה ואת היקף הראש שלו ונותנת חיסון של צהבתB- המנה השנייה (הראשונה ניתנה בבית החולים מיד לאחר הלידה).

בדיקה בגיל 12-6 שבועות

בבדיקה זו, השלישית במספר, אחות טיפת חלב בודקת האם התינוק התחיל לחייך חיוך חברתי לסובבים אותו, האם הוא מראה סימנים של שמיעת קולות (בדיקת שמיעה ראשונה לאחר הבדיקה בבית החולים) והאם הוא עוקב במבט עם העיניים מצד אחד לצד שני (בדיקת ראיה ראשונית). בנוסף, אחות טיפת חלב בודקת את המוטוריקה הגסה של התינוק – הרמת הראש מעל החזה כשהתינוק שוכב על הבטן ואופן הושטת היד שלו.

בדיקה בגיל 6-3 חודשים

אחות טיפת חלב בודקת בבדיקה זו את התפתחות התינוק – האם הוא מצליח להרים את הראש והאם הוא מתהפך מהבטן לגב או מהגב לבטן, האם הוא צוחק בכל רם והאם הוא משמיע קולות לצורך תקשורת עם אחרים. בגיל ארבעה חודשים התינוק מקבל את החיסונים: רוטה, מחומשת ופרפנאר.

בדיקה בגיל חצי שנה

בבדיקה זו אחות טיפת חלב ערכת בדיקת מיקוד למוטוריקה הגסה של התינוק – האם הוא יכול להרים את הראש כאשר הוא שכוב על הגב, ובדיקת מיקוד למוטוריקה העדינה – האם הוא מסוגל לקחת בידו חפצים שונים ומעביר אותם בין שתי הידיים. בבדיקה זו האחות בודקת גם את השמיעה של התינוק לפי תדרים על ידי רשרוש עם חפצים מרעישים, לדוגמה רעשן, פעמון, נייר וכדומה. במסגרת הבדיקה ההורים מקבלים מהאחות הדרכה בנושאים כמו התאמת משחקים לגיל התינוק, בטיחות בבית, תזונה והיגיינת הפה. התינוק מקבל בבדיקה זו את החיסונים – צהבת B (מנה שלישית), מחומשת ורוטה.

בדיקה בגיל שנה

אחות טיפת חלב עורכת בדיקת מעקב גדילה, בדיקת העמידה וההליכה של הפעוט, התפתחות השפה– 3 מילים בגיל שנה, היכרות של חלקי הגוף השונים ויכולת המשחק בכדור. כאשר הפעוט כבר בן שנה וחצי אחות טיפת חלב בודקת האם ישנה התאמה של עין-יד: האם הוא יכול לבנות מגדל של שלוש קוביות ויותר והאם הוא אוכל לבדו עם כפית, כלומר הוא אוחז בכפית ומכניס אותה לפה. במסגרת הבדיקה הפעוט מקבל את החיסונים: פרנאר (מנה שלישית), מחומשת (מנה אחרונה) ו-MMRV שכוללת אדמת, חצבת, אבעבועות רוח וחזרת.

בדיקה בגיל שנה וחצי

אחות טיפת חלב בודקת את יכולת הדיבור של הפעוט (בגיל זה אמורים לומר 10 מילים), האם הוא מכווץ את השפתיים כדי לתת נשיקה וכיצד הוא עולה במדרגות בעזרת מעקה או אחד ההורים. הפעוט יקבל בבדיקה זו חיסון צהבת A (מנה ראשונה) וטיפות נגד שיתוק מוחין.

בדיקה בגיל שנתיים ורבע

בבדיקה זו אחות טיפת חלב בודקת את המוטוריקה הגסה של הילד – כיצד הוא עולה במדרגות בלי עזרה ואת המוטוריקה העדינה שלו – האם הוא מצייר עיגול. האחות תבקש מהפעוט לזהות חפצים וציורים ולהצביע עליהם (כך היא בודקת שמיעה ויכולת תקשורתית). בבדיקה זו הילד מקבל חיסון אחרון עד כיתה א'- צהבת A (המנה השנייה)

בדיקה בגיל 3 וחצי

אחות טיפת חלב עורכת לילד בדיקת מעקב גדילה וגם בדיקת ראייה. כמו כן נבדקת גם יכולתו של הילד לצייר, להעתיק עיגולים, לדבר באופן חופשי, לעמוד על רגל אחת והיכולת שלו לעשות דברים בצורה עצמאית כמו לצחצח שיניים ולהתלבש לבד.

בדיקה בגיל חמש וחצי

הילד כבר גדול וזוהי הבדיקה האחרונה בטיפת חלב שבה למעשה סוגרים את התיק שלו לפני הכניסה לבית הספר. האחות בודקת האם הילד מסוגל לעמוד על רגל אחת במשך 10 שניות לפחות, האם הוא יכול ללכת על קו ישר, כיצד הוא דמות של אדם, האם הוא יודע לכתוב את שמו וגם נערכת בדיקת ראייה.

לקריאה באותו הנושא: חיסונים – בעד ונגד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן