כיצד מאבחנים בעיות התפתחות ילדים?

אבחון בעיות התפתחותיות אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אבחון בעיות התפתחותיות אצל ילדים

אבחון בעיות התפתחותיות אצל ילדיםבתקופה הראשונה לחיי הילדים קצב התפתחותם מהיר מאוד ומשאיר רבים מאתנו עם פה פעור. הדבר נכון בעיקר לשנה הראשונה שבה המוח של התינוקות גדל ומתפתח בצורה מדהימה, וכך גם יכולותיהם.

הילדים מתפתחים מבחינה מוטורית, שפתית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית, הם מכירים לאט את הסביבה שעוטפת אותם ולומדים את המנהגים המקובלים בה.

ככל שהם נהיים גדולים יותר (חודשים ושנים) הם מתפתחים יותר ויותר.

כמו בכל דבר אחר בחיים, גם קצב התפתחות הילד אינו אחיד. שלבי ההתפתחות זהים בין כולם, אך הקצב הוא שונה. יש תינוקות ופעוטות שמתפתחים מהר מהמצופה, יש שמתפתחים "על פי הספר" ויש כאלה שהתפתחותם מתעכבת.

לא תמיד עיכוב התפתחותי מעיד על בעיות בהתפתחות ילדים, ולכן אין מה למהר ולדאוג. כל זמן שהילדים עומדים בטווחים המקובלים של ההתפתחות, אין מקום לדאגה.

הילדים נורמליים ובריאים לחלוטין. לנו המבוגרים חשוב לזכור שכשם שאנחנו לא צריכים תמיד לעמוד בראש ולהיות הטובים ביותר בכל תחומי החיים, כך בדיוק גם הילדים.

מקום לדאגה

הורים לא מפסיקים לדאוג לתינוקם ולילדם, הן מבחינה בריאותית והן מבחינה התפתחותית. השאלות שנשאלות לא פעם הן "האם התינוק שלי עומד בציפיות ההתפתחות הנורמטיבית?", "מדוע התינוק מתפתח לאט יותר מתינוקות אחרים בגילו?" ועוד מיני שאלות.

במרבית הפעמים אין כל סיבה לדאגה. כאמור, לא כל התינוקות מתפתחים באותו קצב, וזה בסדר כל עוד הם נמצאים על פני הטווח.

במידה וההורים בכל זאת לא שקטים והם מוטרדים מהעניין, כדאי שיפנו לרופא כדי לשמוע חוות דעת מקצועית, ואולי לקבל הפנייה לאנשי מקצוע לעבור אבחון של בעיות בהתפתחות ילדים.

מקומות לאבחון

אבחון בעיות בהתפתחות ילדים נערך בדרך כלל במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים או באופן פרטי. המכונים מאבחנים את כל סוגי העיכובים ההתפתחותיים מגיל ינקות והלאה, תוך שימת דגש על סוג הבעיה של העיכוב ההתפתחותי. מכונים להתפתחות הילד לא עוסקים רק באבחון, אלא גם בטיפול בבעיה כדי לקדם את הילדים.

בעיות התפתחות יכולות להיות מסוגים שונים, כמו למשל עיכוב התפתחותי באופן כללי, קשיים במוטוריקה הגסה והעדינה, סרבולים מוטוריים, הפרעות בהתפתחות הקוגניטיבית, הפרעות בתחום התפיסתי, הפרעות בהתפתחות השפתית, הפרעות בתקשורת חברתית והפרעות בדיבור.

מכונים להתפתחות הילד מקבלים לאבחון ולטיפול גם ילדים בעלי לקויות שמיעה ולקויות ראייה, ילדים עם בעיות רגשיות, ילדים עם בעיות התנהגותיות, ילדים עם שיתוק מוחין, ילדים שחולים במחלה נוירולוגית שגורמת לבעיות התפתחותיות וילדים שנולדו עם סיכון רפואי בגלל נזקים שהיו לפני לידתם.

סוגי אבחון

בדרך כלל בעיות התפתחותיות מתגלות בגיל צעיר של הילד על ידי אחות טיפת חלב בבדיקות שגרתיות. יכול להיות שהגננת מבחינה בבעיה מסוימת או בקשיים כלשהם ולפעמים ההורים בעצמם מזהים איזו בעייתיות. אחויות טיפת חלב וגננות יכולות להפנות את ההורים לקבלת אבחון אצל גורמים מקצועיים.

האבחונים נעשים בדרכים שונות בהתאם לגיל הילד. בגיל צעיר האבחון נעשה תוך משיכת תשומת לבו של התינוק או הפעוט לגירויים חיצוניים.

בגיל מאוחר (החל משנתיים) מאבחנים את הילד תוך שימת דגש על אופן יצירת הקשרים החברתיים, על דרכי המשחק עם ילדים בקבוצת גילו ועל ההתנהגות שלו בחברת ילדים.

אבחון בעיות בהתפתחות ילדים נעשה בכמה דרכים. האחת היא אבחון פסיכולוגי חינוכי והשנייה היא אבחון דידקטי אותו עורך איש חינוך שמתמקצע במיוחד בנושא. בשעת האבחון המאבחן נעזר בשיטות שונות לאבחון כמו מבחני אינטליגנציה, מבחני אישיות ומבחני מיומנות לצורך הבנה כוללת את מצבו של הילד.

הדרך השלישית לאבחון היא אבחון נוירולוגי שנערך על ידי נוירולוג מומחה לנושא. הדרך הרביעית היא אבחון שפתי אותו עורכים קלינאי תקשורת. הדרך החמישית היא אבחון התפתחותי שנערך על ידי פסיכולוג התפתחותי. הדרך החמישית היא אבחון תפקודי אותו עורכים מרפאים בעיסוק, והדרך השישית היא אבחון פסיכומוטורי שנערך על ידי פיזיותרפיסט.

קראו עוד:

שוקלים ביטוח סיעודי לילדים עם בעיות התפתחות? זה מה שאתם צריכים לדעת

איך לסייע לילדים להתמודד עם לחץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן