המאכלים המעולים לתפקוד מוחי של ילדים

מזונות חשובים לתפקוד מוחיהקשר שבין תפקוד מוחי בילדים ותזונה מהווה נושא למחקר אכן נמצא כי תזונה מותאמת משפרת את יכולותיהן המוחיות של ילדים. דיאטת "מזונות מוחיים" יכולה לשפר את ביצועי הילד בתחום הלימודי, לתרום להתפתחות וגדילת המוח, לשפר את יכולותיו ולתרום לשיפור הזיכרון והריכוז.

המוח זקוק לחומרים מזינים כמו איברים אחרים ולעתים חשיבות המזון למוח גדולה אף יותר במיוחד בקרב ילדים אצלם תהליכי ההתפתחות עדיין מתהווים. לפניכם רשימה של המזונות המזינים ביותר והתורמים ביותר לשיפור תפקוד מוחי בילדים:

סלמון

דג שומני המספק חומצות שומן מסוג אומגה 3 החיוניות להתפתחות מוח ותפקודו. מחקרים מצאו שילדים שאוכלים חומצות אלו בקביעות, משפרים את יכולות החשיבה והתפקוד.

הסלמון הוא הדג המכיל את מרב חומצות השומן המועילות לגדילה ותפקוד המוח בעוד דגים אחרים דוגמת הטונה בריאים אף הם אולם בעלי ערכים תזונתיים פחותים ואף עלולים להכיל כספית ורמות שומן גבוהות.

חמאת בוטנים

בוטנים הם מקור טוב לוויטמין E, חמאת הבוטנים מכילה נוגדי חמצון רבי עוצמה המגנים על הקרום העצבי במוח ומסייעים למוח למערכת העצבים לעשות שימוש יעיל באנרגיה וגלוקוז.

חמאת הבוטנים היא מזון אהוב על ילדים וניתן לשלבו בסנדוויץ' עם ריבה, בננה בציפוי חמאת בוטנים ואפילו חטיפים בריאים המכילים בוטנים.

 

פירות יער

שילוב פירות יער בתזונה מהווה מזון בריאותי המכיל רמות גבוהות של נוגדי חמצון וויטמין C וידועות כמונעות סרטן. הוכח כי צריכת תמציות אוכמניות ותותים תרמו לשיפור הזיכרון וגרגירי היער הם מקור נהדר לאומגה 3.

את פירות היער אין קושי לשלב בתפריט הילדים שהרי הם טעימים ומתוקים לרוב, קיים מגוון של פירות יער ביניהם תותים, דובדבנים, אוכמניות וגרגירי יער היכולים להשתלב כתוספת לסלט, בקינוחים או במיצים טבעיים.

דגנים מלאים – מספקים גלוקוז הנחוץ לתפקוד המוח, הם מכילים סיבים המווסתים את שחרור הגלוקוז לגוף. בנוסף הם מכילים וויטמין B התורם לבריאות מערכת העצבים. כיום ניתן להשיג דגנים מלאים ביתר קלות, מזונות רבים מכילים דגנים מלאים דוגמת לחמים ואף פופקורן וקוסקוס מקמח מלא.

שיבולת שועל – שימוש ידוע בשיבולת שועל לילדים הוא דייסה חמה, זוהי מנה בריאה, משביעה ומזינה. היא  מספקת אנרגיה למוח ומומלצת לארוחת בוקר. אכילת שיבולת שועל תספק הזנה למוח לכל שעות הלימודים, היא מכילה וויטמינים, אשלגן ואבץ התורמים לפעולת המוח.

חלב ויוגורט – מכילים ויטמין B וחלבון החיוניים לצמיחתן של רקמות המוח, נוירוטרנסמיטורים ואנזימים. חלב ויוגורט מספקים חלבון ופחמימות המהווים את מקור האנרגיה היעיל ביותר למוח. מוצרי החלב מכילים ויטמין D התורם לתפקוד המערכת הנוירומוסקולרית ולמחזור חיי התאים.

ביצים – מקור נהדר לחלבון, אך החלמונים הם האחראים לסיוע בהתפתחות הזיכרון. סנדוויץ' עם ביצה לבית הספר הוא מזון מומלץ לארוחת הבוקר, הביצים הן לרוב מזון אהוב על ילדים וניתן לשלבן במגוון צורות ומנות שונות.

שעועית – מקור לחלבונים מורכבים, סיבים, וויטמינים ומינרלים, חומרים אלה מסייעים לחשיבה ושומרים על רמת האנרגיה של הילד לאורך שעות הלימודים. היא מכילה אומגה 3 ומהווה מזון בריאותי ובעל ערכים תזונתיים התורמים ליכולות המוחיות.

ירקות צבעוניים – עגבניות, בטטות, דלעת וגזר מכילים נוגדי חמצון ברמות גבוהות, נוגדי החמצון שומרים על בריאות תאי המוח, על תפקודם התקין ואף על שיפורם. את הירקות ניתן לשלב בתבשילים שונים, מרקים ורטבים.

בשר בקר רזה – מקור לברזל המהווה מינרל חיוני המסייע לשימור האנרגיה והריכוז בקרב הילדים. הוא מסייע גם בספיגת ברזל ממקורות אחרים ומכיל אבץ החשוב לזיכרון.