גידול ילדים צמחונים וטבעונים

צמחונות וטבעונות בילדיםצמחונות בקרב ילדים הפכה לזרם המרכזי בעשור האחרון. ידוענים שעברו לתזונה ללא בשר מסייעים להפיכת המגמה לפופולרית, במיוחד אלו שטוענים שבחרו בצמחונות בצעירותם. במקרים מסוימים, הורים צמחוניים מחליטים לגדל את ילדיהם באותו אופן. הורים אחרים מתחילים לחשוב יורת על תזונה נכונה כשיש להם ילדים, ומפחיתים את הבשר בשלבים מאוחרים יותר.

ללא קשר למקור המוטיבציה, האגודה האמריקאית לתזונה טוענת שצמחונות יכולה להועיל לילדים. בהצהרת מדיניות, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן מצביע על מחקר שמראה שילדים ובני נוער צמחוניים חווים מרמות נמוכות של כולסטרול, שומן רווי ושומן כולל, ואוכלים יותר פירות, ירקות וסיבים.

צמחונות ילדים בטוחה

קיימים מספר היבטים עליהם צריכים להקפיד הורים לילדים צמחוניים, כדי להבטיח שילדיהם מקבלים את התזונה לה הם זקוקים. צמחונות או טבעונות יכולים להועיל לסגנון חיים בריא, אך יש לאזן את הרכיבים אותם משמיטים מהתזונה. ברזל הוא המרכיב התזונתי הנפוץ ביותר בקרב צמחונים שאינם אוכלים מוצרים מהחי. הסיבה לכך היא שצמחים עשירים בברזל מכילים סוג ברזל אותו לגוף קשה יותר לספוג מאשר ברזל הנמצא במוצרים מהחי.

אם רופא הילדים אינו מודע לכך שהילד צמחוני, הוא אינו יודע לבדוק את החוסרים בברזל, שאינם מתבלטים עד שהילד מבוגר יותר. ובנקודה זו, הוא עלול להיות בעל פגמים קוגניטיביים בלתי הפיכים או לסבול מחרדות.

הגבלות תזונתיות: פגיעה בבריאות

ככל שהתזונה מוגבלת יותר, כך קשה יותר לילדים צמחוניים לקבל את כל החומרים המזינים להם הם זקוקים. ילדים שאינם אוכלים בשר, דגים ועופות, אך אוכלים מוצרי חלב וביצים, נמצאים בסיכון הנמוך ביותר לתת תזונה.

ויטמין B12 נמצא באופן טבעי במוצרים מהחי בלבד, וצמחונים עשויים להיות גם בסיכון לצריכה שאינה מספקת של ויטמין D, סידן, אבץ, וריבופלאבין. גידול ילדים צמחונים בריאים, ועיצוב התנהגותם, הם משימות מורכבות, הניתנות לביצוע, אך יש להבין באמת את הצרכים התזונתיים של הילדים.

טעויות שעושים הורים לילדים צמחונים

ראשית, ההורים דואגים שילדיהם לא יקבלו מספיק חלבונים. כתוצאה מכך, הם מאכילים את ילדיהם בתזונה גבוהה מדי בשומן רווי וקלוריות. טעות נוספת היא שהורים פשוט מסירים את הבשר מהצלחת מבלי להחליפו ברכיב תזונתי מקביל.

הילד צריך לאכול שעועית, מספר מוצרי סויה, או מוצרי חלב דל שומן. הורים שמעוניינים לבצע את המעבר, צריכים להתייעץ עם רופאי ילדים, תזונאים ומומחי תזונה.

פיצוי על החוסרים

פיצוי על ליקויים תזונתיים אפשריים ניתן לביצוע בפשטות באמצעות חיפוש מקורות צמחיים של ויטמינים ומינרלים חסרים. לדוגמא, במקום לאכול בשר על מנת לקבל חלבון ברזל, פולי סויה משלימים את החסר. כדי לקבל מספיק ריבופלאבין, צמחונים יכולים לבחור אספרגוס או ברוקולי.

באשר לאבץ, המכון הלאומי לבריאות קובע שמקורות ללא בשר של אבץ קשים יותר לקליטה על ידי הגוף. אחת השיטות להפוך את צמח האבץ לקל יותר לספיגה היא באמצעות השריית שעועית, דגנים וזרעים במים במשך מספר שעות טרם הבישול. מומחי תזונה מסבירים אף כי צריכת מזונות כגון גרגר חמניות מסייעת לגוף לספוג טוב יותר את האבץ, לעומת מזונות כגון קרקרים.

צריכת מזונות מועשרים מסייעת להשגת הצרכים התזונתיים של הילד

חומצת שומן מסוג אומגה 3, הנמצאת בסוגי דגים מסוימים, חשובה לפיתוח המוח והראייה בקרב ילדים צעירים, אך קשה לילדים צמחונים וטבעונים לקבל מספיק מהם, אך שמזונות מועשרים ומיצי ירקות ופירות שאינם ממותקים, מסייעים בהשלמת החוסרים.

תזונאים ומומחי תזונה מאוניברסיטת טנסי שבנוקסוויל, מייעצים להאכיל ילדים צמחוניים במזון מועשר על מנת לפצות על חוסרים בוויטמינים ומינרלים, כגו סידן, ויטמין B12 או ויטמין D, העשויים להיות חסרים בתזונתם. קל למצוא כיום מוצרים רבים כגון חלב סויה או מיץ תפוזים.