פסיכותרפיה קוגנטיבית והתפתחות הילד

פסיכותרפיה קוגנטיבית

פסיכותרפיה קוגנטיבית

פסיכותרפיה קוגנטיבית היא שיטת טיפול קצרת מועד וממוקדת, אשר נועדה לטפל בילד המפגין תסמיני מצוקה תפקודית או רגשית, כגון עיכוב בהתפתחות, קשיים בלימודים, בעיות התנהגותיות, הפרעות קשב, בעיות משמעת, קשיים חברתיים, משברים, הפרעות במצב הרוח, חרדה, דיכאון, עניין מוגבר במין ועוד.

התפתחות קוגנטיבית של ילדים עוסקת ביכולת הילד לשקול, לחשוב לפתור ולהבין בעיות ככל שהוא מתפתח ומתגבר מבחינה נפשית ופיסית.

שיטת טיפול זו דומה לטיפול קוגנטיבי במבוגרים. ברוב המקרים, מבצע רופא הילדים את האבחון הראשון, על מנת לקבוע את מסקנותיו ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר על פי מצבו הרגשי וההתפתחותי של הילד. לאחר קביעת האבחנה, מופנה הילד אל מסגרת הטיפול המתאימה לו.

הטיפול יוצא מנקודת הנחה כי מצוקת הילד נובעת בשל עיכוב בהתפתחות התנהגותית, ודפוסי חשיבה שגויים. המטפל מאתגר דפוסים אלו ומשתף את הילד במשימות התנהגותיות שונות, המתבצעות לעיתים אף מחוץ לחדר הטיפול, מתוך מטרה לסייע לו לפתח שיטות התנהגות וחוויות חדשות על מנת לשנות את דרך ההתבוננות והחשיבה שלו על העולם.

מהלך הטיפול

פסיכותרפיה קוגנטיבית להתפתחות הילד היא שיטת טיפול מותאמת באופן ייחודי לילדים, ומתבססת על ההנחה כי ילדים מרגישים, חושבים ומתנהגים בשונה ממבוגרים. שיטת הטיפול נוצרה על מנת להעניק את המענה הייחודי לילדים, ואופן הטיפול מתבצע באמצעי כלים וסוג תקשורת אותם ילדים יכולים להבין, להגיב אליהם ובמיוחד להשתמש בהם.

למרות שההורים הם אלו שפונים בדרך כלל לקבלת אבחון וטיפול, פסיכותרפיה קוגנטיבית להתפתחות הילד מתבצעת תוך שמירה על פרטיות הילד, אך המטפל משתף ומערב את ההורים במפגשים נפרדים על מנת לעדכנם במהלך הטיפול ולהציב ולתאם מטרות שוטפות.

לאחר מספר שבועות של טיפול, ניתן להבחין בתוצאות המתבטאות בשיפור באיכות חיי הילד, והענקת כלים חדשים מעשיים בהם הוא משתמש ביומיום כדי להתגבר על בעיות ולהתמודד עימן טוב יותר.

במהלך הטיפול, המטפל מתמקד בבעיות מהן סובל הילד, בתחומים חברתיים, נפשיים, והתנהגותיים, ובין היתר חוקר את ההיבטים הבאים:

  • התפתחות הדרגתית המבוסס על מעברים בין דפוסי חשיבה, או התנהגות המבוססת על חינוך.
  • הניסיון ההתנהגותי אותו חסרים ילדים, בהשוואה למבוגרים, ויכולת ההבנה שלהם להשתמש בניסיון חיים על מנת לשפר את התנהגותם. במילים אחרות, האופן בו יכול הילד להסיק מסקנות כתוצאה מניסיון, ולהשתמש בתהליך זה ככלי להתפתחות עתידית.
  • היבטים גנטיים.
  • אופן ההתפתחות של הילד, המעכב אותו ביצירת קשרים חברתיים.

טיפול באמצעות משחק

זוהי שיטת טיפול, במסגרתה יוצר המטפל קשר עם העולם הפנימי של הילד ומטפל בו באמצעות משחק. בתחילה, ההורים עשויים למצוא שיטת טיפול זו מטרידה מעט, שכן נראה כי המטפל החליט "לזנוח" את עקרונות הטיפול הקוגנטיבי ופשוט להשתעשע.

הטיפול מתבצע באמצעות משחקים שונים כגון משחקי תפקידים, משחקי קופסה בעלי קונוטציה פסיכולוגית, ציור, מלאכות יצירה, פלסטלינה ועוד. הילד בוחר את המשחק המעניין אותו ומצליח להתבטא באמצעות התהליך, ובכך ניתנת למטפל האפשרות להכירו לעומק.

המטפל בוחן את נטיית הילד לציית לחוקים, להשתמש בדמיון, תיאום טווח התנועה שלו, ומצבו הרגשי והתקשורתי, ומשתתף בתהליך באמצעות דיבור, כדי להעניק לילד את הכלים הדרושים לו לשינוי התפתחותי ועיבוד התחומים הגורמים לו למצוקה.

ראו גם:

סימנים לבעיות התפתחות אצל הילד