שפת הטף

שפת הטףכיף לראות את הילד צומח ומתפתח, למדוד את גובהו עם סרט מידה ולציין על לוח מיוחד את קצב גדילתו. אך התפתחות נמדדת אף בתחומים אחרים, כגון למידת השליטה במיומנויות השפה המתאימות לגילו.

הורים מתחילים לדבר עם ילדיהם מיום היוולדם, ולעיתים אף קודם לכן. הם נחשבים כמורים הראשונים של הילד, ומשקיעים אלפי שעות בשיחה עימו. כלומר, הם נמצאים בעמדה נהדרת לצפות, להבחין ולאסוף מידע על התפתחות מיומנויות השפה שלו, בגילאי שלוש עד ארבע. העצות הבאות מסייעות להורים להבין את שפת הטף וכיצד ניתן לתמוך בהתפתחותו.

פיתוח מיומנויות שפה מתאימות לגיל

יש להבין את מיומנויות הדיבור והשליטה בשפה המתאימות לילד בגיל שלוש או ארבע, כדי לתקשר איתו ביעילות ולפתח את כשורי השפה שלו. כישורי השפה שלו מתחילים להתפתח בהדרגה, והורים צריכים להבין את התבטאויותיו.

כשהילד מצליח לבטא את מילותיו הראשונות, הוא מנסה להתחיל לדבר, והמילים הראשונות שלו כוללות ביטויים המצביעים על כיוונים כגון "למעלה", "למטה", "גדול" ו"קצת". בהמשך הוא מזהה מילות חריזה, ובהדרגה מתחיל לשמוע ולהגיב כשקוראים לו מחדר אחר. כשהוא מתחילה להבחין בצלילים בסביבתו ולהגיב אליהם, כגון צופר מכונית, שעון מעורר או קולות של מכשירים במטבח, הורים יכולים להיות רגועים שהתפתחות השפה שלו מתבצעת באופן תקין.

כישורי שפה של תינוקות

אם כבר מדברים על כישורי התפתחות שפת הטף, השיח התקין של התינוק כולל:

  • דיבור במשפטים שלמים המכילים ארבע מילים או יותר.
  • דיבור קל נטול גמגום או חזרה על מילים או הבהרות.
  • דקלום ושירים מוכרים או שירי ילדים.
  • קריאה בשם נכון לצבעים, אנשי, חפצים וקטגוריות של אובייקטים.
  • דיבור ברור מספיק כך שזרים יכלים להבינו.
  • שימוש ביותר צלילי דיבור, למרות שכישורים אלו עשויים להתפתח באופן מלא עד גיל שבע או שמונה.
  • שימוש נכון בכינויים כגון "אני", "אתה", "את" ו"לי".

עידוד הילד לפתח כישורי שפה

כשהורים מבינים את כישורי השפה להם התינוק זקק, הם יכולים לחזק מיומנויות אלו ולסייע לו להמשיך להתקדם באופן קל ומהנה, וניתן לתרגל את מיומנויות שפת הטף לאורך כל היום, באמצעות מספר תרגילים ופעילויות:

  • דיבור עם הילד באופן ברור, נכון ופשוט, תוך הימנעות משימוש בלשון תינוקות.
  • להקדיש זמן מידי יום להקשיב לילד ולדבר עימו.
  • כשהילד מדבר, יש להדגים לו מודל האזנה טוב, להשהות פעילות אחרת וליצור עימו קשר עין.
  • יש לעודד אותו להשתמש בשפה ולא רק במחוות או פעולות, להביע רעיונות, תצפיות ורגשות.
  • מומלץ לשאול את הילד שאלות הדורשות ממנו לבצע פעולה או להביע אפשרות בחירה.
  • מומלץ לעודד את הילד להשתתף בפעילויות ומשחקים הכרוכים בהקשבה ושליטה טובה בכיוונים.
  • מומלץ לקרוא לילד בקול, ולעודד אותו להשתתף בסיפור במילותיו שלו, כמו גם לשיר עימו שירים.
  • מומלץ לקרוא לו סיפורים המתארים דמויות מעניינות ומרגשות שקל לעקוב אחריהן, ולדון עימו בסיפורים.

אם הילד שוהה עם מטפלת קבועה או שהוא נמצא במשך רוב שעות היום במעון יום, יש לוודא שהמטפלות ועובדי המעון מקפידים על ביצוע המלצות אלו.

עוד בנושא:

אבחון שפתי בילדים

רכישת השפה