אבחון של עיכוב התפתחותי על ידי אופטומטריסט

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת אופטימטריסטהעיכוב ההתפתחותי בקרב ילדים יכול להתבטא בתחומים שונים, מוטוריים וקוגניטיביים כשבין היתר הילד עשוי לגלות קושי בתחומים הבאים: קושי בהתמצאות במרחב, קושי בהפרדת תנועה, קושי לפתח יד דומיננטית אחת, קושי לשלב התמצאות במרחב עם מוטוריקה עדינה ועוד. בנוסף לכך העיכוב ההתפתחותי יכול לבוא לידי ביטוי בתחום האינטראקציה החברתית והבינאישית, בתחום התקשורת, בתחום הקריאה או הכתיבה ועוד.

ישנם ילדים הנמצאים בסיכון לסבול מעיכוב התפתחותי יותר מאחרים כמו לדוגמה ילדים הלוקים בשיתוק מוחין או ילדים הגדלים בסביבה דלה מאוד בגירויים. בנוסף לכך, ילדים הסובלים מליקויים חושיים שונים נמצאים בסיכון לעיכוב התפתחותי כשבין היתר מדובר בלקויי שמיעה וראייה. לרוע המזל, לא אחת הילד הסובל מבעיות ראייה כלל לא מתלונן עליהן וכתוצאה מכך בעיות רבות נותרות לא מאובחנות.

מתי צריך לפנות לבדיקת אופטומטריסט?

באופן עקרוני ניתן לפנות עם הילד לבדיקת אופטומטריסט בגיל מוקדם מאוד אם ישנם תסמינים מסוימים המובילים לחשד כי משהו אינו כשורה במערכת הראייה של התינוק, הפעוט או הילד. כך למשל הורים רבים שמים לב שגירויים ויזואליים מסוימים בשדה הראייה של הילד זוכים להתעלמות גורפת, כאשר אותם הגירויים בדיוק זוכים לתגובה כאשר הם ממוקמים בנקודה אחרת בחלל.

עם זאת, במקרים רבים ההורים לא מבחינים בתסמינים השונים שיש בהם כדי להעיד על בעיית או ליקוי ראייה והבעיה נותרת לא מאובחנת. לפיכך מומלץ מאוד לבצע בדיקות ראייה במספר מועדים במהלך הילדות, כמו למשל בגיל שלוש ובגיל שש, לפני הכניסה לבית הספר.

החשיבות של בדיקת אופטומטריסט לפני התחלת הלימודים בבית הספר

ישנה חשיבות רבה לביצוע בדיקת אופטומטריסט לפני תחילת הלימודים בכיתה א' וזאת כיוון שליכולת הראייה ישנו תפקיד מרכזי בכל מה שקשור ללימוד בבית הספר. הכוונה היא הן לקריאה מקרוב והן לקריאה מרחוק כמובן. במקרים רבים מאוד מתברר בשלב מאוחר מדי כי הילד שלא מגלה שום עניין בלימודים, פשוט סובל מלקות ראייה המקשה עליו לראות את הכתוב על הלוח או בספרי הלימוד וחשוב לתת על כך את הדעת.

הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

בנוסף יש לציין כי לא אחת ליקויי הראייה מתפתחים לאחר הכניסה ללימודים ולכן חשוב להכיר את הסימנים המוקדמים לבעיות ראייה, שעשויות להוביל לעיכוב התפתחותי. הכוונה היא למשל לירידה בהישגים הלימודיים, חוסר יכולת להתמיד בקריאה או בכתיבה, שינויים לרעה בהרגלי הלמידה, חוסר יכולת להתרכז במהלך השיעור, ישיבה קרוב מאוד לטלוויזיה בזמן הצפייה ועוד.

ישנם ילדים הנמצאים בסיכון לסבול מבעיות ראייה, כשבעיקר מדובר על ילדים בעלי היסטוריה משפחתית של פזילה, עין עצלה או ליקויי ראייה מסוגים שונים, ילדים הלוקים בבעיות התפתחותיות או נוירולוגיות, ילדים שנולדו פגים ועוד.

מה כוללת הבדיקה אצל האופטומטריסט?

באופן עקרוני הבדיקה הבסיסית צריכה להתקיים לא אצל האופטומטריסט אלא אצל רופא העיניים. זאת כיוון שהבדיקה כוללת שימוש בטיפות להרחבת האישונים על מנת לפסול היפרופיה סמויה. כמו כן רופא העיניים יכול לאבחן פזילה או בעיות ביכולת המיקוד של העין בנקודות שונות בשדה הראייה. האופטומטריסט יכול גם כן לאבחן קוצר ראייה או רוחק ראייה ובעיות שונות נוספות כמו לדוגמה אסטיגמציה ובנוסף להתאים למטופל משקפי ראייה.

בעיות התפתחותיות שעלולות להופיע על רקע בעיות ראייה

ליקויי ראייה שהינם חמורים בתינוקות ובילדים עלולים להוביל לעיכוב התפתחותי ניכר. בין היתר ליקויי ראייה עלולים להוביל לפגיעה במוטוריקה הגסה והעדינה כאחת, אוצר מילים מוגבל, הפרעות תקשורת, תנועות חזרתיות, עיכוב בקביעות האובייקט ועוד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן